Høringsinnspill fra Forandringsfabrikken Kunnskapssenter

Høring: Statsbudsjettet 2025 (kapitler fordelt til utdannings- og forskningskomiteen)
Innspillsdato:

INNSPILL FRA FORANDRINGSFABRIKKEN KUNNSKAPSSENTER TIL KUNNSKAPSDEP. PROP. 1 S (2024-2025)

Tusen takk for muligheten til å gi innspill til Utdannings- og forskningskomiteens behandling av Statsbudsjettet 2025

Vi har valgt å gi innspill til

  • 201 Analyse og kunnskapsgrunnlag
  • 225 Tiltak i grunnopplæringa
  • 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringa
  • 231 Barnehager

Innspill 1: ANALYSE OG KUNNSKAPSGRUNNLAG 

Utdanningsforsking (side 51)
Myndighetene er forpliktet til å ta hensyn til synspunktene fra representative grupper av barn og unge når lovverk og tiltak som angår dem bestemmes og utvikles. Stortinget har et ansvar for å passe på at regjeringen har sikret denne forpliktelsen. Å følge denne forpliktelsen: 

  1. sikrer at vi får kunnskap som gjør det mulig å utvikle de mest effektive tiltakene og 
  2. gjør at staten ikke bryter forpliktelsene i barnekonvensjonen. 

KD leder mange viktige arbeid hvor de er forpliktet til å fatte beslutninger på et godt kunnskapsgrunnlag.

Det er veldig bra at regjeringen vil at forskningen skal bringe fram et godt kunnskapsgrunnlag som gir rom for “en mer opplyst debatt om innhold, læring, ressursbruk og resultat”. Departementet vil blant annet fornye strategien for utdanningsforsking, og vil fordele midler til nye analyser, forsøk og utgreiinger, for eksempel et forskningsprosjekt om medborgerskap. Dette vil i stor grad angå barn og unge gjennom den virkningen det vil ha på hverdagen for elever og barn i barnehagen rundt i landet. Derfor må oppsummerte erfaringer fra representative grupper av barn og unge være en viktig del av kunnskapsgrunnlaget, sammen med kunnskap fra foreldre og praksisfeltet. 

FF ber om at

  • Stortinget ber regjeringen sikre at synspunkter fra et representativt utvalg av den gruppen barn et lovverk og tiltak angår, er del av og gitt behørig vekt i kunnskapsgrunnlaget til departementets arbeid med utforming, beslutninger og evalueringer av lovverk og andre tiltak.

Innspill 2: TILTAK I GRUNNOPPLÆRINGA 

Post 74 Prosjekttilskot (side 96)
Private og frivillige organisasjoner kan søke om tilskudd fra Udir til prosjekter kun i en støtteordning. Den har prioriteringene mobbing i skolen, økte leseferdigheter og leselyst i skolen og stimulering til leseglede i barnehage. I andre direktorater finnes mange flere prosjektsøknadsordninger som gir medlemsbaserte og frivillige organisasjoner mulighet til å bidra på mange ulike tema. Det er for oss underlig at departementet ikke har tilskuddsordninger som viser at de ikke trenger bidrag fra organisasjoner på flere tema på skole- og barnehagefeltet.

FF ber om at

  • Stortinget ber regjeringen opprette flere prosjekttilskuddsordninger, eller utvide dagens ordning, slik at organisasjoner kan bidra på flere tema, eksempelvis trygt skolemiljø, spesialpedagogikk, vold i skolen osv.

Post 75 Grunntilskot (side 97)
Den nye ordningen om treårig grunntilskudd er veldig bra, samtidig har ordningen utfordringer. Søknadsfristen var 2.februar 2024, deretter er første mulighet for å søke igjen seint i 2026, for 2027. Vi undrer oss veldig over denne måten å organisere en støtteordning på. I andre direktorater vi kjenner til, legges støtteordningen ut hvert år.

Informasjon om den nye ordningen og fristen ble sendt ut 5. januar 2024 også til FFs post@forandringsfabrikken, men havnet i søppelpost. Informasjon om støtteordningen ble ikke lagt ut på Udirs nyhetsside. FF fikk ikke søkt og første mulighet for å søke støtte er nå for 2027.

FF henter systematisk inn svar fra representative grupper av elever som et tiltak eller en satsing gjelder, i hovedsak fra elever under 18 år. Dette gjør vi som bidrag til forpliktelsene stater har, til å gjøre dette og til å vurdere og vektlegge disse svarene i beslutninger. Både stortingspolitikere, departement, direktorat, skoleeiere og skoleledelse har denne forpliktelsen. 

I undersøkelsene reiser FF på kryss og tvers av landet og møter elever FF aldri har møtt tidligere. Elevene gjør engasjerende oppdrag, som rådgivere for myndigheter, skoleeiere og rektorer. Dette er en annen type kunnskap enn den Elevundersøkelsen gir, fordi et stort fokus er på å be elevene om råd og konkrete løsningsforslag. Vi mener det også er et svært viktig supplement til demokratiske råd som elevråd og ungdomsråd. Det er også et supplement til det viktige arbeidet Elevorganisasjonen gjør. I FFs undersøkelser bidrar ofte hele klasser eller utvalg av elever med den erfaringen som undersøkelsen gjelder. Elever fra 6 år har bidratt i skoleundersøkelsene og fra 2 år i barnehagen. En dyktig skole- eller barnehageforsker har metodeansvar på hver undersøkelse. 

FF har i mer enn 10 år gjort denne typen kunnskapsinnhenting på skolefeltet. Metoden er stadig forbedret, i samarbeid med forskere og elever. Tema for undersøkelsene har vært trygt læringsmiljø, elevmedvirkning, skolefravær, mobbing, inkludering og ekstrahjelp. Denne høsten gjennomfører FF en undersøkelse for å hente inn råd fra en representativ gruppe elever i skolen om hvordan voksne i skolen og andre tjenester må samarbeide om elevenes skolehverdag. 

Dette arbeidet kan FF nå ikke søke grunntilskudd til.

FF ber om at 

  • Stortinget ber regjeringen omgjøre grunntilskuddsordningen fra og med kommende budsjettår slik at ordningen lyses ut årlig
  • Stortinget ber regjeringen øremerke 2 mill til FF, f.eks. slik som det for eksempel ble gjort til Stiftelsen Lenken (se side 111 i Prop. 1 S (2024-2025) fra KD)

FF har i mer enn 10 år gjort en stor innsats i Norge med å hente inn erfaringer og råd om hva som er en god skole og barnehage. De siste årene har FF fått kjenne på at vi gjør nybrottsarbeid. Svarene fra representative utvalg av elever kan utfordre dagens praksis sterkt. FF har måttet oppleve at budskap fra barn og unge og FFs utålmodighet ble så brysomt, at en konkurs nesten ble virkelighet.

For å kunne invitere elever rundt i Norge med på å gi råd som kan bidra i skoleutvikling, trengs midler til å gjøre dette. Fordi dette er statens ansvar, må midlene komme fra staten. Myndighetene må også beskrive hvordan kunnskap fra elever reelt vurderes i beslutninger, slik barnekonvensjonen forplikter til, for at det skal være etisk å fortsette å høre elevers synspunkter.

Vi håper komiteen ser det betydningsfulle arbeidet FF har bidratt med og gjennom en øremerking til FF vil markere at dette trengs videre i Norge.

Innspill 3: KVALITETSUTVIKLING I GRUNNOPPLÆRINGA

Kompetanseutvikling og kompetanseheving løftes i budsjettet. Et viktig spørsmål sett fra elever, er hvem som får bidra i å definere hvilken kompetanse som trengs. Vi mener at både studenter og fagfolk må lære hva representative grupper elever mener om dette. Hvilke kompetansetiltak som velges vil ofte angå dem sterkt. Slike tiltak må derfor utformes i tråd med statens forpliktelse til å vurdere synspunkt fra elevene, som del av grunnlaget i tiltakene.

FF ber om at 

  • Stortinget ber regjeringen beskrive at synspunkter fra en representativ gruppe elever med relevant erfaring fra det aktuelle temaet kompetansetiltaket gjelder, skal være del av kunnskapsgrunnlaget når det bestemmes hvilke tiltak som skal velges. 
  • Stortinget ber regjeringen innføre i forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen (1-7 og 5-10) at kandidatene skal tilegne seg kunnskap om synspunktene fra en representativ gruppe elever med relevant erfaring, på tema som er viktige i ped og elevkunnskap. 


Innspill 4: BARNEHAGER 

Auka kvalitet i barnehagelærarutdanninga (BLU) (side 143)
Vi er enige med regjeringen i at gode barnehagelærere er en “nøkkel til kvalitet i barnehagen”. Hva studentene lærer vil derfor ha mye å si for hvordan barn opplever barnahagen. Hvordan utdanningen utformes angår derfor barn sterkt. Synspunkter om hva som gjør barnehagen trygg, fra en representativ gruppe barn i barnehagen, må være del av kunnskapsgrunnlaget studentene får.

FF ber om at 

  • Stortinget ber regjeringen innføre i forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen at kandidatene skal tilegne seg kunnskap om hva som er synspunktene fra en representativ gruppe barn med relevant erfaring fra de ulike aktuelle temaene.