Høringsinnspill fra Forandringsfabrikken

Høring: Statsbudsjettet 2025 (kapitler fordelt til justiskomiteen)
Innspillsdato:

INNSPILL FRA FORANDRINGSFABRIKKEN KUNNSKAPSSENTER TIL JUSTISDEPARTEMENTETS. PROP. 1 S (2024-2025)

Tusen takk for muligheten til å gi innspill til justisdepartementets behandling av Statsbudsjettet 2025

Innspill 1: Barn og unges rettigheter på systemnivå

I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn som gruppe, skal staten sikre at de høres og at meningene deres tas hensyn til (barnekonvensjonen art 12 og Grunnloven § 104) 

FNs barnekomite skriver i Generell kommentar nr. 14 at:

Når hensynet til et stort antall barn står på spill, må statsinstitusjonene finne måter å høre synspunktene til et representativt utvalg av barn på, og ta tilbørlig hensyn til deres meninger ved planlegging av tiltak eller gjør lovgivende beslutninger som direkte eller indirekte angår gruppen, for å sikre at alle grupper av barn er dekket

Eksempel: Å endre rammene til ungdomsoppfølgning eller ungdomsstraff, å etablere nye plasser på ungdomsenehetene eller endre rammene for statens barnehus, er alle handlinger som angår barn. Da må JD, justiskomiteen, POD og konfliktrådet vektlegge synspunktene til representative utvalg av barn, som beslutningen vil påvirke.

FF henter systematisk inn svar fra representative grupper av barn som avgjørelser gjelder, oftest under 18 år. FF gjør dette som bidrag til statens forpliktelser til å høre, vurdere og vektlegge synspunkt fra barn i beslutninger. Stortingspolitikere, departement og direktorat har denne forpliktelsen. 

I undersøkelsene reiser FF rundt i Norge og møter barn og unge vi ikke har møtt tidligere. Et stort fokus i undersøkelsene er på å invitere til å gi råd og konkrete løsningsforslag. Dette gjøres systematisk, med større utvalg av unge utsatt for vold eller unge som gjør kriminalitet. Vi vet at dette er nybrottsarbeid, både i Norge, Norden og Europa.

FF har i mer enn 10 år gjort en stor innsats i Norge med å hente inn erfaringer og råd om hvordan politi, rettssystem og kriminalomsorg kan møte barn og unge på trygge og nyttige måter. Synspunkt fra representative utvalg er hentet inn.  Metoden er stadig forbedret, i samarbeid med forskere og ungdommer. En dyktig forsker har metodeansvar på hver undersøkelse.

Ifølge barnekonvensjonen skal barns synspunkter vurderes og vektlegges, når lovverk, retningslinjer og praksis skal utvikles. Dette er fint på papiret, i virkeligheten er det vanskelig å få til. Vi mener denne forpliktelsen har altfor lite fokus i Norge. 

Samtidig har synspunktene fra undersøkelsene utfordret FFs utålmodighet oppleves brysom. FF har de siste årene virkelig kjent dette på kroppen. Noen ville “ta” den brysomme organisasjonen, der unge med erfaring fra møte med politi og rettssystem selv fikk formidle synspunkter for representative grupper som avgjørelser gjelder. Dette endte veldig nær konkurs.

Å inkludere synspunkt fra representative utvalg er statens ansvar. Staten må sette av midler til at barn og unge kan dele synspunkter og løsningsforslag for justisfeltet. Et stort ønske på tampen av 2024 er at komiteen ser det betydningsfulle arbeidet FF har bidratt med og gjennom en øremerking tydelig markerer at FF virkelig trengs videre i Norge.

Forandringsfabrikken ber om at

  • Stortinget ber regjeringen om å etterleve sine forpliktelser etter barnekonvensjonen og lage en rutine som sikrer at synspunkt fra et representativt utvalg barn dette angår alltid vurderes og vektlegges, når satsinger, rundskriv, forskrifter og lover skal lages eller endres
  • Stortinget ber regjeringen øremerke 2 mill til FF for å fortsette arbeidet med å innhente synspunktene fra representative grupper barn og unge slik barnekonvensjonen forplikter staten til

Innspill 2: Kriminalomsorgen

Det er bra at regjeringen er tydelig på at barn ikke skal sone sammen med voksne. Fengsling av barn kan likevel gi store konsekvenser. Svarene fra ungdommer viser at det å sone i fengsel kan gjøre det vanskeligere å hjelpe unge ut av kriminalitet. Ungdommer beskriver at å sitte i fengsel kan lage følelser av “oss mot de voksne”. Gjerder og innlåsing gjør det vanskelig å snakke trygt og få det bedre. Fengsel kan bli en opplæring i å gi faen eller et sted der du får tilbud om jobber som innebærer lovbrudd.

Barnekonvensjonen setter strenge krav til når barn kan fengsles. I artikkel 37 b står det:

.. Pågripelse, frihetsberøvelse eller fengsling av et barn skal skje på lovlig måte og skal bare benyttes som en siste utvei og for et kortest mulig tidsrom

Når regjeringen øker antall plasser på ungdomsenheten, kan terskelen for fengsling av barn og unge ikke senkes. Dette må ikke skje. 

I artikkel 40 står det at: 

Partene anerkjenner at ethvert barn som beskyldes for, anklages for eller finnes å ha begått et straffbart forhold, har rett til å bli behandlet på en måte som fremmer barnets følelse av verdighet og egenverd, som styrker barnets respekt for andres menneskerettigheter og grunnleggende friheter og som tar hensyn til barnets alder og ønskeligheten av å fremme barnets reintegrering, slik at det påtar seg en konstruktiv rolle i samfunnet

Forandringsfabrikken ber om at

  • Forpliktelsene i artikkel 40 tydelig kommer tydelig inn i rammene for ungdomsenhetene. Et mål med at unge soner må være å nå inn til hvorfor de gjør kriminalitet

Innspill 3: Barnehus

I 2018 ba Stortinget regjeringen om å fremme forslag om et eget lovverk for Statens barnehus, i prop 1s skriver regjeringen at utredning av ny barnehuslov vil gjøres etter revidering av felles retningslinjer for Statens barnehus. I 2024 skal POD levere fremdriftsplan for arbeidet med retningslinjen. Vi ber dere om å be JD gi POD tydelige føringer om at barns rettigheter må få en tydeligere plass i retningslinjen-

1) Forandringsfabrikken lanserte undersøkelsen “Rett og sikkert” med barn i barnehus i 2019. Fra svarene: 

  • alt for mange barn fortalte ikke hva de hadde vært utsatt for
  • noen barn trakk tilbake det de hadde fortalt, fordi de opplevde at det ikke var trygt nok å fortelle 
  • barn manglet informasjon
  • snakkemåten kjentes rar, formell og distansert
  • få av barna visste hva som ville skje med det de fortalte
  • beslutningen om anmeldelse var oftest tatt over hodet på dem

Noen av barna var brått hentet fra barnehage eller skole, på det som kaltes aksjonsdager. Noen av barna beskrev dette som en følelse av kidnapping. Forandringsfabrikken hører fortsatt sånne beskrivelser fra ungdommer vi møter. 

2) Barn utsatt for vold og overgrep skal beskyttes. Dette er det stor enighet om i samfunnet. Uten at det blir trygt nok å fortelle, er det vanskelig å beskytte barna på gode måter. Barnekomiteen skriver i generell kommentar 13 at det å høre barn er obligatorisk på hvert steg av en beskyttelsesprosess, og at barn utsatt for vold er blitt fratatt mye makt, og at prosessen videre må ikke ta fra dem enda mer makt.

Skal Norge ta uttalelsene fra barnekommiteen på alvor, må det grunnleggende endringer i rammene til Statens barnehus

Generell kommentar 13 punkt 63:

..Children’s views must be invited and given due weight as a mandatory step at every point in a child protection process. The child’s right to be heard has particular relevance in situations of violence…As the experience of violence is inherently disempowering, sensitive measures are needed to ensure that child protection interventions do not further disempower children but rather contribute positively to their recovery and reintegration via carefully facilitated participation..

Forandringsfabrikken ber om at

  • Stortinget ber regjeringen om å sette inn i tildelingsbrev 2025 til politidirektoratet, at retningslinjene for Statens barnehus må sikre barns prosessuelle rettigheter: barns rett til informasjon, til å få uttale seg fritt, til å få informasjon og uttale seg før opplysninger deles og til at avgjørelser tas til deres beste
  • Stortinget ber regjeringen om å sette inn i tildelingsbrev 2025 til politidirektoratet at retningslinjene for Statens barnehus må sikre at barn skal få uttale seg i alle steg av prosessen, slik barnekomiteen beskriver