Innspill til statsbudsjett 2025 - Jernbaner i nord
Jernbaneforum Nord representerer Ofotbanen og Nordlandsbanen, og har følgende innspill til statsbudsjett 2025. For hvert av temaene nedenfor etterfølger forslag til komité merknad.
Oppsummering av innspill:
- Økt kapasitet og sikkerhet på både Ofotbanen og Nordlandsbanen er kritisk for landsdelen, og i tråd med anbefalingene i KVU transportløsninger Nord-Norge.
- Krysningsspor (Søsterbekk, Horisontalen og Katterat) på Ofotbanen må komme tidlig i første periode av NTP 2025-2036.
- Prosjektering av dobbeltspor på hele Ofotbanen må starte i første periode av NTP 2025-2036 og realisering fremskyndes.
- Effektpakke gods på Nordlandsbanen må realiseres i første periode av NTP 2025-2036, med bl.a. rask realisering av krysningsspor ved Sukkertoppen (Saltfjellet).
- Nordlandsbanen må fortsatt prioriteres først ved innføring av ERTMS i revidert nasjonal signalplan.
- Del-elektrifisering med batteri på Nordlandsbanen må utredes fram til et endelig konseptvalg og realisering så nær 2030 som mulig.
- Innfasing av nye fjerntog på Nordlandsbanen må fremskyndes, samt fornyelse av øvrig persontogmateriell på Nordlandsbanen.
Ofotbanen har stort behov for rask kapasitetsøkning og økt driftsstabilitet
Ofotbanen nærmer seg full kapasitetsutnyttelse og det er kritisk med en jernbane med større kapasitet og høyere driftsstabilitet. Konsekvenser av å ikke handle tilstrekkelig og tidsnok, vil være katastrofalt for nordområdenes forsyningssikkerhet, næringsliv, nasjonal sikkerhet og beredskap, og ikke minst sikre allierte militære forsterkninger til hele Norden i øst-vest korridoren. Til tross for dette har NTP 2025-2036 svært vage formuleringer om tiltak på Ofotbanen. Her er ingen forpliktelser på når krysningssporene ved Søsterbekk, Horisontalen og Katterat skal realiseres, og det er heller ingen omtale om bygging av dobbeltspor.
Forslag til merknad: Komiteen viser til at NATO har utpekt Ofotfjorden og Narvik som en av de tre korridorene i landet der hovedstøtten til allierte militære forsterkninger inn til Sverige og Finland skal gå. Narvik havn, Ofotbanen og E6 Narviktunnelen henger tett sammen, og er alle viktige og kritisk i et beredskapsperspektiv. Komiteen ber regjeringen fremskynde bygging av krysningssporene Søsterbekk, Horisontalen og Katterat tidlig i første periode av NTP og starte prosjekteringen av dobbeltspor på hele Ofotbanen i første periode med sikte på snarlig realisering av dobbeltspor.
Rask realisering av nytt krysningsspor ved Sukkertoppen på Saltfjellet
Bane NOR har startet arbeidet med reguleringsplan for nytt krysningsspor ved Sukkertoppen på Saltfjellet, og planen skal vedtas i løpet av 2025. Et nytt krysningsspor er ett av flere nødvendige tiltak for å oppnå rask kapasitetsøkning og bedre fleksibilitet i togtrafikken på Nordlandsbanen. Det understrekes betydningen av å gjennomføre kapasitetsøkende tiltak parallelt i tid for å kunne oppnå raskest og størst effekt av tiltakene langs hele korridoren Bodø-Trondheim-Oslo.
Nordlandsbanens betydning for nærings- og samfunnsliv
Nordlandsbanen oppnådde en dobling av godstrafikken i perioden 2020-2022 – fra to til fire kombitog daglig i hver retning. Som følge av suksessen erklærte Bane NOR i 2022 Nordlandsbanen som overbelastet på ubestemt tid, og det er ikke plass til flere tog på banen. Dette er kritisk både for næringsutvikling, sikkerhet og beredskap, trafikksikkerhet og miljø. Næringslivet vil flytte mer gods fra bil til bane, og en planlagt nullutslipps Nord-Norge-linje sjøveien Bodø-Harstad-Tromsø vil øke volumene på bane ytterligere.
NTP 2025-2036 prioriterer kun 300 mill. kr i kapasitetsøkende tiltak på Nordlandsbanen (effektpakke). Dette er prioritert til andre del av planperioden, til tross for at effektpakken er rangert som billigst og mest lønnsom av de fem effektpakkene Jernbanedirektoratet spilte inn til NTP 2025-2036. KVU transportløsninger Nord-Norge har derimot identifisert betydelig større kapasitetsbehov, og anbefaler investeringer på 13 mrd. kr i bl.a. flere krysningsspor som haster å få utbygd og omlegging til nullutslippsbane.
Forslag til merknad: Komiteen ber regjeringen om å prioritere oppstart av prosjektering og bygging av nytt krysningsspor ved Sukkertoppen på Saltfjellet umiddelbart etter vedtatt reguleringsplan, og som sikrer rask kapasitetsøkning og fleksibilitet i togtrafikken på Nordlandsbanen. Komiteen ber regjeringen prioritere effektpakke på Nordlandsbanen i første seksårs periode av NTP 2025-2036.
Nordlandsbanen må prioriteres først av banene ved innføring av ERTMS i revidert nasjonal signalplan
Nordlandsbanen er en av få jernbanestrekninger som fortsatt styres manuelt. Dette har betydning både for sikkerhet og ikke minst kapasitet, og er en av grunnene til at strekningen Grong-Bodø i eksisterende nasjonale signalplan er prioritert først i utrullingen av nytt signal- og trafikksystemet ERTMS. Det forventes at nytt signalsystem vil øke kapasiteten på Nordlandsbanen med om lag et tog daglig i hver retning.
Innføring av ERTMS på Nordlandsbanen har vært utsatt en rekke ganger. Bane NOR skal fremlegge en revidert nasjonal signalplan innen utgangen av 2024, hvorpå Samferdselsdepartementet (SD) vil legge fram en oppdatert plan for innføring av ERTMS
Ifølge Bane NOR er omtrent 75 % av arbeidet med ERTMS langs Nordlandsbanen allerede utført, og er den banestrekningen som er kommet lengst i utbyggingen av signalsystemet.
Forslag til merknad: Komiteen ber regjeringen videreføre dagens prioritering av Nordlandsbanen og Gjøvikbanen som første baner i utrullingen av nytt signal- og trafikkstyringssystemet ERTMS i revidert nasjonal signalplan.
Utslippsfri Nordlandsbane
KVU Green anbefaler at Nordlandsbanen blir den første av de såkalte ikke-elektrifiserte jernbanene som bør bli utslippsfri, og det anbefales konsept 3 batteri med del-elektrifisering. I kvalitetssikring (KS1) av KVUen anbefales det at elektrifisering av delstrekningen Stjørdal-Steinkjer videreføres til forprosjektfase. For resten av Nordlandsbanen (Steinkjer-Bodø) anbefales at konsept 3 utredes nærmere før et endelig konseptvalg.
Forslag til merknad: Komiteen ber regjeringen snarest starte utredning av konsept 3 batteri med del-elektrifisering for å avklare endelig konseptvalg og realisering av en utslippsfri Nordlandsbane så nær 2030 som mulig.
Fremskynde innfasing av nye fjerntog på Nordlandsbanen
Norske Tog AS anskaffer fire nye bimodale togsett som skal settes i drift på banestrekningen Bodø-Trondheim i fjerde kvartal 2028. Dette krever tilpasninger gjennom infrastrukturtiltak på strekningen. Det er kritisk viktig å fremskynde innfasingen av nye fjerntog på Nordlandsbanen fordi dagens togsett (lokomotiv fra 1981) for lengst har passert sin tekniske levetid, har betydelig svekket driftsstabilitet og skaper liten forutsigbarhet for reisende. Det er helt uakseptabelt med hyppige og økende tog innstillinger på landets lengste banestrekning som følge av økende teknisk svikt og mangel på reservemateriell. Det er ei svært dårlig løsning for passasjerene å reise med buss for tog på ei vegstrekning på over 70 mil mellom Bodø og Trondheim (over 10 timers kjøretid + flere stopp underveis).
Det øvrige persontogmateriellet på Nordlandsbanen er svært gamle, har lav standard og dårlig komfort.
Det er behov for styrking av togtilbudet mellom Trofors-Bodø for å øke tilbudet for pendling og knytte Helgelandsregionene tettere sammen, noe som også er omtalt i KVU transportløsninger Nord-Norge.
Forslag til merknader: Komiteen ber regjeringen om å fremskynde innfasing av nye fjerntog på Nordlandsbanen som følge av at dagens togmateriell har passert sin tekniske levetid og har betydelig svekket driftsstabilitet. Komiteen ber regjeringen om å prioritere infrastrukturtilpasninger til nye fjerntog på Nordlandsbanen i 2025. Komiteen ber regjeringen om å anskaffe nytt togmateriell for lokal- og regiontrafikk på Nordlandsbanen.