Høringsinnspill fra Norsk jazzforum

Høring: Statsbudsjettet 2025 (kapitler fordelt til familie- og kulturkomiteen)
Innspillsdato:

Innspill til Innspill til Statsbudsjett 2025 fra Norsk jazzforum

Innspill til Prop. 1 S (2024 – 2025) Kultur- og likestillingsdepartementet

 

Kap. 1.1 Hovedmål for kultur- og likestillingspolitikken:
Regjeringen foreslår i sitt kulturbudsjett å styrke etablerte kulturinstitusjoner innenfor både museum, scenekunst og det klassiske musikkfeltet. Nok en gang ser vi at det frie feltet blir forbigått.

Regjeringen har som mål å utjevne sosiale forskjeller, gi like muligheter til deltakelse og legge til rette for kunst og kultur i hele landet. De vil sikre arbeidsplasser og trygge arbeidsvilkår i kunst- og kultursektoren. Dette er mål det frie musikkfeltet i høyeste grad kan være med å innfri.

 

Kap. 325 Allmenne kulturformål - post 60 Regionale kulturfond:
Regjeringen foreslår å etablere en ny ordning for regionale kulturfond med en bevilgning på 75 mill. kroner. Norsk jazzforum har som medlem av Arrangørforum, og sammen med Norsk kulturforum, Creo og Norsk musikkråd, jobbet siden 2018 for å få regionale kulturfond etablert, og det er derfor en stor glede at regjeringen foreslår å opprette fondet.

75 mill. kroner er en god start, men en opptrappingsplan blir viktig for å oppnå et regionalt kulturfond som monner og kan bidra til å styrke og tilgjengeliggjøre kulturen i hele landet. På kort sikt er det behov for en dobling av tiltakets størrelse.

  • Norsk jazzforum støtter helhjertet tiltaket om å etablere en ny ordning for regionale kulturfond med en bevilgning på 75 mill. kroner.

 

Kap. 320 Norsk kulturråd - post 55 Norsk kulturfond:                                            Kulturrådet trakk i sin søknad til Kulturdepartementet opp at musikkfeltet står i en helt ny og presset økonomisk situasjon etter pandemi og kostnadsvekst. Det er et prekært behov for å opprettholde, stimulere og bygge opp arrangørfeltet, både festivaler og helårsarrangører. Arrangørene er avgjørende som oppdragsgivere og en bærebjelke i kunstnerøkonomien for artister, musikere og komponister. Samtidig viser Kulturrådet til en historisk økning i antall søknader til musikkproduksjon, turné og faste musikkensembler.

Kulturrådet bad om 25 mill. kroner til ordningen for musikkarrangører og 20 mill. kroner til ordningen for produksjon og turne. Regjeringen foreslår null kroner i sitt budsjettforslag.

Samtidig foreslås Festspill Bergen med sine 21,8 mill og Festspill Nord Norge med sine 14,3 mill flyttet ut av Kulturfondet og over på statsbudsjettet post 75. Dette mot Kulturrådets klare anbefaling.

Behov for styrking av Norsk kulturfonds ordninger er pekt på gjennom mange år uten at det er tilført friske midler. Virksomheten i kunst- og kultursektoren påvirkes kraftig av alminnelig pris- og lønnsvekst, i tillegg til uheldige ringvirkninger etter pandemiårene. Vi ser nå at aktivitetsomfang, kunstnerøkonomien og profesjonalitet blir rammet. Dette truer mangfoldet i norsk musikk- og kulturliv.

  • Dersom de to Festspillene flyttes ut av Kulturfondet er det Norsk jazzforums klare anbefaling at midlene beholdes i Kulturfondet og at det fordeles 25 mill. kroner til Musikkarrangører og 20 mill. kroner til produksjon og turneordningen.

 

Kap. 320 Norsk kulturråd - post 75 og Kap. 323 Musikk og scenekunst - post 60 Landsdelsmusikerordningen i Nord-Norge:
I forslag til statsbudsjett 2025 løftes tiltak nok en gang ut av Norsk kulturfond over på statsbudsjettet, og vi ser at det foreslås økninger til regionale og nasjonale aktører innen opera og symfonisk musikk.

Norsk jazzforum har siden 2017 arbeidet for å sikre statlig finansiering av de regionale jazzorkestrene og vokalensemblene, som etter mer enn 20 års drift har behov for forutsigbar finansiering for å sikre profesjonelle produksjons- og arbeidsvilkår. Disse ensemblene er viktige oppdragsgivere for profesjonelle musikere over hele landet, og bidrar til at det skapes og formidles ny, norsk musikk til et bredt publikum. Samlet engasjerer fem jazzorkestre og to vokalensembler over 200 frilansmusikere og -komponister hvert år.

Ensemblene driftes effektivt av de fem regionale jazzsentrene i Nord-, Midt-, Vest-, Sør- og Øst-Norge. Virksomheten er i dag delvis finansiert gjennom prosjektmidler fra ensembleordningen (post 55) i Norsk kulturfond. Kulturfondet har ikke tilstrekkelige rammer til å finansiere full drift av det landsdekkende nettverket av profesjonelle jazzensembler.

  • Norsk jazzforum og de regionale jazzsentrene ber om at finansieringen av regionale jazzensembler flyttes fra post 55 og over til statsbudsjettet hvor tilsvarende formidlings- og produksjonsenheter for musikk og andre kunstarter er samlet i dag:

Styrking av kap 323 Musikk og scenekunst, Post 60 Landsdelsmusikerordningen i Nord-Norge:

  • - Nordnorsk jazzensemble v/ Nordnorsk jazzsenter, kr 3 mill

Styrking av Kap 320, post 75 Tilskudd til litteraturhus, kunstscener og kompanier m..m:

  • - Trondheim jazzorkester v/Midtnorsk jazzsenter, kr 3 mill
  • - Trondheim Voices v/Midtnorsk jazzsenter, kr 3 mill
  • - Vestnorsk jazzensemble v/Vestnorsk jazzsenter, kr 3 mill
  • - Scheen jazzorkester v/Sørnorsk jazzsenter, kr 3 mill
  • - Oslo jazzensemble v/Østnorsk jazzsenter, kr 3 mill
  • - Vokalensemblet Oslo 14 v/Østnorsk jazzsenter, kr 3 mill

 

  • Norsk jazzforum ber kulturkomiteen samles om en merknad til kulturbudsjettet for 2025: Regionale jazzorkestre og -ensembler må likebehandles med sammenlignbare aktører på musikkfeltet slik at også jazz- og improvisasjonsmusikere har forutsigbare og profesjonelle vilkår for produksjon og formidling.

 

Kap 315, Post 70. Momskompensasjon

Det er bra og nødvendig at regjeringen foreslår full momskompensasjon for frivillige organisasjoner også i 2025, men ordningen bør være regelstyrt for å sikre faktisk full momskompensasjon i fremtiden.

 

  • Norsk jazzforum mener at momskompensasjonsordningen bør regelstyres.

 

Del 3 5.2 Fordelingen av Norsk Tippings overskudd til kulturformål

De siste årene har vi sett at antall tiltak som skal finansieres over kulturandelen på spillemidlene øker. Mange har etterlyst en prinsipiell gjennomgang og opprydding i hva som finansieres over kulturens andel av spilleoverskuddet.

 

I statsbudsjettet for 2024 fikk Kulturtanken i oppdrag å utarbeide forslag til nye retningslinjer for en åpen, søkbar ordning for barne- og ungdomsensembler på høyt nivå, samt å vurdere hvilke ensembler og tiltak som kan være berettiget støtte fra en slik ordning.

Norsk jazz har etablert et landsdekkende nettverk av ungjazzensembler og sommerkurs, både innen instrumental og vokal, på et svært høyt kunstnerisk nivå. Vi etterlyser muligheten for å styrke disse aktørene i tråd med Regjeringens kulturpolitiske mål om å prioritere barn og unge.

 

Både ordningen for kulturbygg og Kulturrom har fått nødvendige løft de siste årene, men det er fortsatt stort behov for økt satsing. I Regjeringens budsjettforslag sies det ingenting om videre styrking av disse ordningene. Når flere nye formål nå legges inn under spillemidlene, reduseres handlingsrommet for å styrke tilgangen til gode lokaler. Dette rammer særlig de mange mindre kulturscenene og øvingslokalene som er avgjørende for det daglige kulturlivet i landet. 

 

  • Norsk jazzforum etterlyser en forskrift som sier noe om hva kulturens andel av spillemidlene skal brukes til.
  • Norsk jazzforum kan ikke se at det er lagt fram forslag om en åpen, søkbar ordning for barne- og ungdomsensembler på høyt nivå i statsbudsjettet for 2025, og etterlyser dette.
  • Norsk jazzforum mener Kulturrom og ordningen for kulturbygg må styrkes.

 

 

Musikeralliansen

Creo har etter lang tids arbeid opprettet Musikeralliansen AS. En allianse som skal bidra til å styrke frilanskunstnere på musikkfeltet og imøtekommer kunst- og kulturfeltets behov for fleksibilitet. Daglig leder er ansatt, styret er i gang, og de er klart for å utlyse de første stillingene.

  • Norsk jazzforum ber om at det avsettes 5 millioner kroner i statsbudsjettet for 2025 til dette tiltaket.

 

 

11.10.2024

Norsk jazzforum