Høringsinnspill fra Forandringsfabrikken

Høring: Statsbudsjettet 2025 (kapitler fordelt til helse- og omsorgskomiteen)
Innspillsdato:

INNSPILL FRA FORANDRINGSFABRIKKEN KUNNSKAPSSENTER TIL HELSE- OG OMSORGSDEP. PROP. 1 S (2024-2025)

Tusen takk for muligheten til å gi innspill til Helsekomiteens behandling av Statsbudsjettet 2023

Om Forandringsfabrikken (FF): FF henter systematisk inn erfaringer og råd fra barn om møtet med barnehager, skole, helsetjenester, barnevern, politi og rettssystem. Barn og unge med erfaring fra de ulike systemene, inviteres med i nasjonale, kvalitative undersøkelser. De inviteres til å dele erfaringer og råd. Svar som går igjen fra mange barn på mange ulike steder, blir undersøkelsens hovedfunn. Dette kaller vi kunnskap direkte fra barn. Målet med FF sitt arbeid er at barn og unge opplever barnehage, skole, hjelpetjenester, politi og rettssystem som trygge og nyttige. 

Vi har valgt å gi innspill til

  • 714 Folkehelse
  • 732 Regionale helseforetak
  • 734 Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak
  • 765 Psykisk helse, rus og vold

Innspill 1: FOLKEHELSE 

Rusmiddelforebyggende arbeid (side 92): Det er veldig bra at regjeringen vil satse på tiltak for å forebygge rusmiddelbruk blant barn og unge og begrense skadene rusmiddelbruk kan medføre. For tiltakene som settes inn er myndighetene da forpliktet til å ta hensyn til synspunktene fra representative grupper av barn og unge, om hva som er nyttig for å forebygge rus slik FNs barnekonvensjon forplikter Norge til å gjøre når nye satsinger eller programmer skal bestemmes. Barn under 18 år må også høres. Stortinget har et ansvar for å passe på at regjeringen har sikret denne forpliktelsen. Dette er lurt både for å sikre at vi utvikler de mest effektive tiltakene og for ikke å bryte barnekonvensjonen. 

Forandringsfabrikken ber om at

  • Stortinget ber regjeringen beskrive hvordan de har hørt representative grupper barn og unge under 18 år i arbeidet med et nasjonalt program for rusmiddelforebyggende arbeid, og hvilken vekt synspunktene har fått.

Innspill 2: REGIONALE HELSEFORETAK 

Ambulante team tilknyttet alle barnevernsinstitusjoner (side 114-115): I etableringen av ambulante team tilknyttet hver barneverninstitusjon er det nå livsviktig at dette blir hjelp som barn på institusjon selv ønsker å få, og som de selv opplever som nyttig. Hovedsvar fra barn i FFs undersøkelser viser: 

  • De ambulante teamene må IKKE legges i psykisk helsevern. Disse må legges i somatikken. På denne måten legger man opp til at helseteamet skal hjelpe “hele barnet” og ikke bare lete etter psykisk helseproblemer
  • Å få hjelp av helseteam må være frivillig for hvert enkelt barn
  • De ambulante teamene må få føringer som legger opp til at de sikrer barns prosessuelle rettigheter etter FNs barnekonvensjon 

Forandringsfabrikken ber om at 

Stortinget ber regjeringen sikre at de ambulante helseteamene har rammer som gjør at de:

  • legges til somatikken (ikke psykiskhelsevern) 
  • gir hjelp kun til barn som selv ønsker de 
  • sikrer barns prosessueller rettigheter

FF ber samtidig om at det vises i vurderingen hvordan synspunkter fra representative utvalg barn er vektlagt i etableringen av teamene. 

Innspill 3: SÆRSKILTE TILSKUDD TIL PSYKISK HELSE OG RUSTILTAK 

Brukermedvirkning og brukerundersøkelser (side 148): Det er fint at det gjennomføres brukerundersøkelser knyttet til psykisk helsehjelp til voksne, sånn at resultatene benyttes i videreutvikling av pasientforløp og opptrappingsplan. Sånne undersøkelser må også gjøres knyttet til psykisk helsehjelp for barn. Vi finner ingen publiserte undersøkelser der barn selv har svart på hvordan de opplever psykisk helsetjenester. Helsemyndighetene videreutvikler da tiltak for barn i psykisk helsetjenester, uten å vite hvordan barn selv opplever tjenestene. Effekten sett fra barn av tjenestene er usikker, hjelpen trenger ikke å gjøre det bedre for barn, den kan også gjøre det verre. Vi tenker heller ikke dette er lovlig, statsinstitusjonene er forpliktet til å høre synspunktene til et representativt utvalg barn i evaluering, i følge barnekonvensjonen.

Bruk av tvang i psykisk helsevern (side 148-149): Stort fokus på forebygging av tvang i psykisk helsevern for voksne er bra. FFs undersøkelse om tvang i psykisk helsevern viser tydelig at tvang lager stor skade for barn og unge. Eksempler: Barn mister respekt og grenser for egen kropp og mister tillit og tro på voksne. Tvang forsterker eksisterende og lager nye traumer. 

FF finner ikke noe nasjonalt rammeverk for forebygging av tvang i psykisk helsevern for barn og unge. Dette er veldig alvorlig. I februar 2025 skal Norge bli hørt av FNs barnekomité. Et av spørsmålene barnekomiteen har stilt til Norge, handler om nettopp dette: 

“Vennligst oppgi informasjon om: Retningslinjer og tiltak som er på plass for å sikre at barn i politiets varetekt, barnevernsinstitusjoner og mentale helseinstitusjoner ikke blir utsatt for mishandling, inkludert overdreven bruk av makt, isolasjon, tilbakeholdenhet, tvang og skjerming (..)” 

For at færre barn skal utsettes for tvang i psykisk helsevern, må det finnes rammeverk for forebygging av tvang for barn og unge. Vi håper arbeidet med dette kan settes i gang i 2025. 

Forandringsfabrikken ber om at 

  • Stortinget ber regjeringen sikre at det i 2025 gjennomføres brukerundersøkelser der barn selv svarer på hvordan de opplever psykisk helsetjenester i Norge 
  • Stortinget ber regjeringen sette i gang arbeid med nasjonalt rammeverk for forebygging av tvang i psykisk helsevern for barn og unge

Innspill 4: PSYKISK HELSE, RUS, VOLD 

FACT ung (side 243): De siste årene har FACT ung blitt etablert mange steder i landet. Det blir ofte løftet som løsning som hjelp til ungdommer som strever mye. Når beskrives det også som en viktig løsning for barn på barneverninstitusjon. Norge MÅ da vite om barn opplever FACT ung hjelpsomt. 

Vi finner kun en evaluering av FACT ung hvor barn og unge selv har gitt tilbakemeldinger. Kun 13 ungdommer ble spurt. INGEN av ungdommene hadde selv vært brukere av FACT ung. Ungdomspanel for FACT ung er etablert og det er fint, men for å sikre forpliktelsen etter barnekonvensjonen trengs også synspunktene til representative utvalg barn, som selv har gått til FACT ung.

Flytte ansvaret for rusbehandling for unge fra barnevernet til helse (side 245-246): Dette mener vi er et bra forslag fra regjeringen. Barn som strever med rus har i FF sine undersøkelser forklart tydelig at det er en grunn til at de strever med rus. De beskriver rus som et smerteuttrykk, likt som å skade seg selv, stoppe å spise, bli stille eller isolere seg selv. I fordypningsundersøkelse “Bak rusen” svarte ungdommene tydelig at hjelpen for de fleste ungdommene måtte organiseres som lavterskeltilbud i kommunen. 

For ungdommer som trenger/ønsker å bo et annet sted samtidig som de får rusbehandling, er det viktig at det finnes nok ulike muligheter. Flere sykehusposter for unge som strever med rus, er ikke veien å gå bygd på svar fra unge som strever eller har strevd med rus.  Mange ungdommer har forklart at de først har fått nyttig hjelp etter at de har fylt 18 år og ofte på et behandlingssted som drives av ideelle aktører. Der bygger de ofte på et tydeligere verdigrunnlag, stedene oppleves mer menneskelige og ikke så sterile og de ansatte der har mer ulik bakgrunn, inkludert egen erfaring med rus.

Forandringsfabrikken ber om at 

  • Stortinget ber regjeringen om å stille krav om at synspunktene til representative utvalg barn som selv har gått til FACT ung er del av evalueringen og utviklingen av FACT ung i Norge 
  • Stortinget ber regjeringen om å styrke lavterskeltilbud i kommuner for unge som strever med rus
  • Stortinget ber regjeringen om å legge til rette for at ideelle aktører kan gi tilbud om rusbehandling til unge, på lik måte som voksne