Høringsinnspill fra Storebrand ASA

Høring: Kommuneproposisjonen 2025
Innspillsdato:

ESA-saker om kommunal tjenestepensjon (7.5.3)

Til Kommunal- og forvaltningskomiteen

Fra Storebrand ASA, 21. mai 2024

Kommuneøkonomiproposisjonen - 2025 Prop 102 S (2023-2024)

 

7.5.3 ESA-saker om mulig ulovlig statsstøtte til KLP og om mulige brudd på anskaffelsesregelverket

Kommuner som har gjennomført anbud på tjenestepensjon har oppnådd store besparelser. Dette er imidlertid bare et fåtall, de alle fleste gjør ikke det. Regjeringen skal 15. juni svare ESA, som i en foreløpig vurdering mener at mangelen på anbud utgjør en systemsvikt. Regjeringens svar kan få stor betydning for kommuneøkonomien. En eventuell konflikt med ESA om reglene for offentlige anskaffelser kan skape stor usikkerhet for norsk næringsliv. Det vil også skape usikkerhet for norske kommuner og dermed redusere de økonomiske gevinster kommuner kunne fått ved å gjennomføre anbudskonkurranse.

Tjenestepensjon er et av kommunene og helseforetakenes største innkjøp, med årlige forsikringspremier på om lag 70 milliarder kroner. Om lag 330 kommuner kjøper tjenestepensjon direkte fra KLP, uten anbudskonkurranser. Pensjonsrettighetene er tariffestet, og påvirkes ikke av leverandørvalget.

Storebrand har igjen levert kommunal tjenestepensjon etter avklaringene om ny offentlig tjenestepensjon fra 2020.

Konkurranse mellom flere leverandører har vist seg å være er en fordel for kommunene, og de som har gjennomført anbud de siste årene har oppnådd store besparelser på å bytte leverandør.

Likevel er det bare syv kommuner som har gjennomført anbudskonkurranser de siste fem årene. Det ser ut til å herske en oppfatning om at kommunene står fritt til å velge om anskaffelsesregelverket gjelder for dette innkjøpet.

Storebrand mener denne praktiseringen av regelverket er feil, og har tatt saken opp med ESA for å få en prinsipiell avklaring om at anskaffelsesregelverket gjelder og stiller krav til regelmessige anbud.

Vi har også bedt ESA vurdere ulovlig statsstøtte, fordi KLP får en økonomisk fordel når kommuner som flytter fra selskapet ikke får med seg sin opptjente egenkapital.  Denne praksisen bidrar til å låse kommuner til selskapet, og slik hindre konkurranse.

ESA har gitt sine foreløpige vurderinger i anskaffelsessaken i brev til norske myndigheter 29. februar 2024. ESA mener kommuner og helseforetak bryter regelverket ved å kjøpe tjenestepensjon fra KLP uten å gjennomføre anbudskonkurranser.

ESA slår blant annet fast at:

  • Kjøp av kommunal tjenestepensjon er en ordinær anskaffelse
  • KLP kan ikke tilby disse tjenestene i egenregi
  • Langvarige, tidsubestemte kontrakter skulle vært avsluttet etter 10 år
  • Tidsbestemte kontrakter er forlenget ulovlig
  • KLP har aldri vært i en eneleverandørsituasjon – det har alltid vært aktuelle eller potensielle konkurrenter
  • Kontrakter er vesentlig endret ved innlemming av ny tjenestepensjonsordning fra 2020

ESA beskriver mangelen på anbudskonkurranser som en konsistent og generell praksis, og går langt i å karakterisere dette som en systemsvikt.

Regjeringen har frist til å svare ESA innen 15. juni.

Storebrand mener regjeringen bør akseptere ESAs foreløpige vurdering og bidra til at anskaffelsesreglene etterleves i dette markedet. Kommunene er tjent med å kunne velge mellom flere leverandører og gjennomføre regelmessige anbud på det største innkjøpet. De faktiske erfaringene så langt viser at det er mulig å oppnå betydelige besparelser.

Myndighetene har de siste 20 årene gjennomført en rekke regelendringer for å legge til rette for konkurranse mellom flere forsikringsselskap i markedet for kommunal tjenestepensjon. Denne konkurransen gir alternativer til KLP, også for kommuner som er for små til å etablere egne pensjonskasser.

Storebrand kan ikke se at Norge er tjent med å ta en konflikt med EU på regelverket om offentlige anskaffelser, som har stor betydning for norsk næringsliv og mulighetene til å konkurrere om offentlige innkjøp med ryddige prosesser og forutsigbare vilkår.

I de svar Regjeringen så langt har gitt til ESA er det derimot argumentert helt grunnleggende med at norske regler for offentlige anskaffelser ikke gjelder dette store innkjøpet og at konkurranse om tjenestepensjon i offentlige sektor ikke er hensiktsmessig eller ønskelig:

  • KLP ikke driver økonomisk aktivitet
  • Kjøp av kommunal tjenestepensjon ikke er omfattet av anskaffelsesregelverket
  • Tjenestepensjon kan kjøpes direkte av KLP uten konkurranser
  • Kostnadene ved å gjennomføre anbudskonkurranser overstiger de potensielle besparelsene
  • Siden KLP er et gjensidig selskap, må de holde tilbake kundenes opptjente egenkapital ved flytting
  • Siden KLP ikke driver økonomisk aktivitet, kan de ikke motta statsstøtte

Disse standpunktene er overraskende, både i lys av lovreguleringen av kommunal tjenestepensjon, anskaffelsesregelverkets krav til konkurranse og tidligere tolkningsuttalelser og utredninger som har slått fast at anskaffelsesregelverket gjelder for dette markedet. KLP er et finanskonsern som i tillegg til pensjonsvirksomheten er aktiv i markedene for bank, forsikring og verdipapirfond.

Regjeringen har ikke undersøkt hva de kommunene som har gjennomført anbudskonkurranser har spart på å bytte pensjonsleverandør. Våre tall viser at mellomstore kommuner har oppnådd en årlig premiebesparelse på flere millioner årlig, i tillegg til engangseffekter på flere hunder millioner kroner som følge av frigjort bufferkapital og frigjort innskutt egenkapital. Til sammenligning koster det godt under 500 000 kroner å gjennomføre en anbudsprosess.

  • Regjeringens standpunkter går også på tvers av finansmarkedsreguleringen både i Norge og EU/EØS. Denne er utformet for å legge til rette for konkurranse og fungerende flyttemarkeder, også når det gjelder kommunal tjenestepensjon. For eksempel skrev Finansdepartementet dette til Stortinget våren 2023, etter at regjeringens svar til ESA var sendt: «Departementet viser til at kursreguleringsfond og tilleggsavsetninger er slått sammen for kommunale pensjonsordninger, bl.a. for å stimulere til økt konkurranse i markedet for slike ordninger» (Prop 83 L 2022-2023). Det vises her til endringer i forsikringsvirksomhetsloven som ble innført i 2022, nettopp for å legge til rette for konkurranse og fungerende flyttemarkeder for kommunal tjenestepensjon.

 

Med vennlig hilsen

Storebrand ASA

Jan Otto Risebrobakken

Direktør for næringspolitikk

E-post: jan.otto.risebrobakken@storebrand.no

Telefon: +47 48082602