Norsk elbilforening
Norsk elbilforenings innspill til Stortingets behandling av Nasjonal transportplan
8. april 2024
Her følger noen kommentarer og innspill fra Norsk elbilforening i forbindelse med Transport- og kommunikasjonskomiteens behandling av Nasjonal transportplan 2025-2036.
Elektrifisering av varebiler:
I forrige Nasjonal transportplan var målet at alle lette varebiler skulle være nullutslipp i 2025 og alle tyngre varebiler skulle være nullutslipp i 2030. I dag er bare 4 av 10 nye varebiler nullutslipp. Man kommer ikke til å nå 2025-målet, men det er heller ingenting i salgstallene som taler for at man burde skille klimamålene for lette og tunge varebiler. Elbilforeningen foreslår at Stortinget i behandlingen av Nasjonal transportplan lager et nytt klimamål for alle varebiler, både tunge og lette.
Forslag til nytt klimamål for varebiler:
- Stortinget ber regjeringen legge følgende nye måltall til grunn for politikken: I 2027 skal alle nye varebiler skal være nullutslipp.
NTP slår fast at man ikke åpner for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy fram til 2030. Dette bompengefritaket er et viktig virkemiddel som kan bidra til elektrifiseringen av tunge kjøretøy, og bør derfor iverksettes umiddelbart. Etter at man avviklet Enova-støtten for elektriske varebiler trengs det flere virkemidler for å elektrifisere varebilene. Vårt innspill er at Stortinget inkluderer elektriske varebiler i det varslede bompengefritaket for tunge kjøretøy.
Forslaget til vedtak:
- Stortinget ber regjeringen inkludere elektriske varebiler i den nye nasjonale regelen om at tyngre nullutslippskjøretøy skal ha 100 prosent miljørabatt ved bompasseringer fram til minst 2030.
Miljørabatt i bom for personbiler:
Regjeringen skriver på side 231 følgende: “I det faglige grunnlaget til Nasjonal transportplan 2025–2036 viser transportvirksomhetenes beregninger bl.a. at økte bompengetakster for elbiler er et sterkt virkemiddel som vil kunne være et viktig bidrag for å nå nullvekstmålet. I dag kan bompengetaksten for lette nullutslippsbiler settes til maksimalt 70 pst. av ordinær takst. På sikt åpnes det for å kunne øke taksten for nullutslippspersonbiler ut over dette taket.”
Det store flertallet av bilene på veiene er fremdeles fossilbiler. Vi vil advarer mot å tro at elbilsatsingen går av seg selv. Andre land med svakere elbilpolitikk har langt lavere salgsandeler.
Miljødifferensierte bompenger er også et betydelig virkemiddel for å kutte lokal luftforurensing. At bensinbiler betaler mer enn elbiler, og at dieselbiler betaler mer enn bensinbiler, er i tråd med prinsippet om at forurenser betaler.
Vi vet at redusert elbiltakst i bom er viktig for å gå over til elbil, både for nybilkjøpere og bruktbilkjøpere. I en undersøkelse gjennomført av Opinion for Elbilforeningen og BIL våren 2024 sier 43 prosent av bilistene i hovedstadsområdet at redusert elbiltakst i bomringen er viktig for at de velger elbil neste gang de kjøper bil.
Områder med bom har høyere elbilandel enn områder uten bom, og alle de ti kommunene med høyest elbilandel i bilbestanden ligger i områder som lenge har hatt bompenger med miljørabatt.
Den nasjonale regelen i dag er at elbil-taksten ved bompasseringer maksimalt kan settes til 70 prosent av fossilbil-taksten. Innenfor denne begrensningen kan lokale myndigheter selv sette takstnivået. 70-prosent-regelen setter altså ingen grenser for hvor høy elbiltaksten kan være, men skal sikre at det er dyrere å forurense enn å ikke gjøre det.
70-prosentregelen for bompengepasseringer er derfor ikke til hinder for å samtidig innfri andre samfunnsmål, som for eksempel finansiering av kollektivtransport og nullvekst i personbiltrafikken for byområder. Vi vil også peke på at regnestykkene som presenteres i NTP om hvor mye bomtakster for biler med utslipp må økes for å opprettholde inntektsnivået når andelen elbiler øker, er direkte misvisende.
I komiteens arbeid med ny NTP mener Norsk elbilforening at følgende er viktig:
- Den nasjonale regelen om at elbil-taksten ved bompasseringer maksimalt kan settes til 70 prosent av fossilbil-taksten må beholdes til minst 2030.
Elektrifisering av tyngre kjøretøy:
Nasjonal transportplan stadfester Stortingets mål om at alle nye tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller bruke biogass i 2030. Det er svært viktig, men målet kommer ikke til å nås uten sterke, langsiktige og forutsigbare virkemidler. Regjeringens varslede nasjonale bompengefritak for tyngre elektriske kjøretøy fram til 2030 vil være positivt. Enova sine støtteordninger er også svært viktige i første fase, og må ikke avvikles uten at andre virkemidler er på plass. Vi tror for eksempel moderne veiprising for kjøretøy med en kraftig miljørabatt, vil kunne være et effektivt grep. Det er et virkemiddel som også kan innføres uten negative effekter med hensyn til kabotasjeproblematikk.
Vi foreslår følgende vedtak:
- I arbeidet med moderne veiprising bør man prioritere innføringen av et system for tyngre kjøretøy med en kraftig miljødifferensiering, slik at man bidrar til målet om at alle nye tyngre kjøretøy i 2030 skal være nullutslipp eller gå på biogass.
Kontaktpersoner for ytterligere informasjon:
Simon Dyhr, politisk rådgiver, simon@elbil.no, tlf 488 98 590
Unni Berge, leder kommunikasjon og samfunnskontakt, unni@elbil.no, tlf 944 88 543