Merknader fra Skolenes landsforbund
Skolenes landsforbund har lest langtidsplanen og mener at her er det mange gode prioriteringer som er gjort. Vi har imidlertid noen merknader som vi sender inn skriftlig i forkant av høringa.
- Vi undrer oss over at det ikke er større fokus på ulike former for lærerutdanning i denne Stortingsmeldinga. Skal man lykkes med kunnskapsutvikling innen de tematiske prioriteringene (* hav og kyst, * helse, * klima, miljø og energi, * muliggjørende og industrielle teknologier, * samfunnssikkerhet og beredskap, * tillit og fellesskap), må man satse på godt kvalifiserte lærere på alle nivå. Man må bygge kunnskap og interesse hos alle, helt fra barnehage og opp til høyere utdanning.
- Skolenes landsforbund ser med spenning fram mot den varsla Stortingsmeldinga om profesjonsutdanningene. Vi håper at det vil gis muligheter for partene å delta aktivt med innspill under prosessen med utforming av delen som vil omhandle lærerutdanningsløpene.
- For mange vil det være både viktig og riktig at det legges vekt på at det gis desentraliserte utdanningstilbud. Det er mange arbeidstakere som klarer å fullføre sine utdanningsløp nettopp gjennom desentralisert utdanning. Dette er gjerne utdanningstilbud som kan gjennomføre over litt lengre tid enn “normalløpene”.
- For å stimulere til størst mulig deltakelse i utdanning og arbeidsliv er det viktig med tiltak som motvirker utenforskap. Vi mener det er riktig vei å gå å satse på integrering ved å tilrettelegge for kompetansebygging og kompetanseutvikling knytta til grupper som normalt vil falle utafor både arbeidsliv og utdanningssystemer.
- Det er svært viktig at man også i langtidsplanen for forskning og høyere utdanning setter i gang de viktige prosessene knytta til tillitsreformen. Utdanning og forskning skal og må være en viktig del av velferdsstaten – en av byggeklossene.
- Fagskoleutdanning – må ikke være det eneste tilbudet som gis i forhold til høyere yrkesfaglig utdanning. Det må være muligheter for arbeidstakere å finne flere veier inn til jobben som yrkesfaglærere. For eksempel arbeidstakere med fag-/svenne-/mesterbrev innenfor noen av de tematiske prioriteringene, hvor det eksempelvis kan være behov for etter- og videreutdanning i UH-sektoren.
- Arbeidet med fagskolenes status må i større grad løftes inn som en del av langtidsplanen. Dette innebærer blant annet en heving av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for fagskolene, og muligheter for flere treårige utdanningsløp innen høyere yrkesfaglig utdanning.