Høringsinnspill fra Bibliotekarforbundet

Høring: Statsbudsjettet 2023 (Prop. 1 S (2022-2023))
Innspillsdato: 18.10.2022

Bibliotekarforbundets budsjettinnspill til Utdannings- og forskningskomiteen

Bibliotekarforbundet er et profesjonsfagforbund for fagutdannede bibliotekarer, vi har rundt 1700 medlemmer og organiserer bibliotekarer i både kommunal, statlig og privat sektor og bibliotekarstudenter.

Bibliotekarforbundet vil først takke komiteen for anledningen til å delta i budsjetthøringen. Vi har konkrete innspill til kap. Kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringa

Kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringa

Tema: Skolebibliotek

Forslag:

  • Det bevilges 15 mill. kroner til kompetansehevende tiltak i skolebiblioteket.

Alle norske skoleelever må sikres et likeverdig skolebibliotektilbud. I dag mangler hver tiende grunnskole et skolebibliotek og det er langt mellom de fagutdannede bibliotekarene. I videregående opplæring har andelen fagutdannede bibliotekarer falt fra rundt 50 prosent i 2013 til i underkant av en femtedel i 2018.

Bibliotekarforbundet støtter Regjeringens budsjettforslag om å styrke ordningen med tilskudd til skolebibliotek til totalt 25 mill. Det er mange som søker midler og det ble i år søkt om støtte for 36,7 millioner fordelt på 52 kommuner. Av disse var det 26 skoler som fikk en andel av det avsatte tilskuddet på 17,1 millioner. Dette viser at det er et stort behov for midlene i tilskuddsordningen. Evalueringen av tilskuddsordningen viser at elevene leser mer enn før når det satses på skolebibliotek. Forskning viser i tillegg at lystlesing er en mer betydningsfull faktor for akademiske prestasjoner enn sosioøkonomisk bakgrunn. Det er derfor bra at skolebibliotekenes rolle som litteraturformidler for barn anerkjennes. Og det er med andre ord helt rett som budsjettforslaget fremhever: Gode leseferdigheter er avgjørende for elevene, både nå og i livene de skal leve i fremtiden. 

Men skolebibliotek er mer enn lesing. Dagens læreplaner vektlegger kildekompetanse og kritisk lesing. Forskningen viser at skolebiblioteket har en vesentlig effekt på elevenes prestasjonsnivå. Skolebibliotekets virksomhet dreier seg både om informasjonskompetanse, kildekritikk, leseforståelse og tilrettelagt litteratur til elever. Fagfornyelsen og de nye lærerplanene understreker behovet for et godt skolebibliotek med en kompetent skolebibliotekar.

En stor utfordring med dagens situasjon er at skolebibliotektilbudet er svært ulikt fra skole til skole og kommune til kommune. Å forplikte skolen til å ha et skolebibliotek alene er ikke nok så lenge skolebibliotekaren og fagkompetansen uteblir.

Et godt skolebibliotektilbud er for viktig til at det kan overlates til budsjettsituasjonen ved den enkelte kommune, fylkeskommune og/ eller virksomhet ved rektor å avgjøre hva slags tilbud elevene får. All erfaring tilsier at det som ikke er lovpålagt fort blir en salderingspost, noe som har skapt store forskjeller rundt om i landet. Vi trenger derfor en forskrift til loven som forplikter mye mer enn det dagens forskrifter har gjort og vi trenger at det lovfestes at det må føres statistikk fra skolebiblioteket. Vi trenger at det utarbeides en skolebibliotekplan og en felles skolebibliotekstandard for hele landet. Videre trenger vi at skolebibliotek blir en del av oppdragsbrevet til statsforvalteren.

Som innspill til statsbudsjettet foreslår Bibliotekarforbundet at det etableres en flerårig tilskuddsordning for kompetansehevende tiltak for skolebibliotekarer.