HØRINGSINNSPILL FRA PROFFENE I FORANDRINGSFABRIKKEN KUNNSKAPSSENTER TIL PROP. 1 S (2022-2023)
Tusen takk for muligheten til å gi innspill til Kommunal- og forvaltningskomiteen behandling av Statsbudsjettet 2023 <3 Innspillene som presenteres her, bygger på kunnskap fra barn om skole og hjelpetjenester laget for barn, og barns prosessuelle rettigheter etter FNs barnekonvensjon.
Begrunnelse for innspill 1 og 2:
Barn har rett til medvirkning på systemnivå
Det følger av FNs barnekonvensjon (BK) artikkel 12 og Grunnloven (Grl) § 104 at barn har rett til å uttale seg og bli hørt. Dette gjelder både barnet som individ i saker som gjelder barnet, og ved handlinger og avgjørelser som gjelder barn som gruppe.
FNs barnekomité sier at barn skal få “delta” i slike prosesser, enten det er utvikling av nye tiltak, lover eller forebyggende planer. At barn skal få delta betyr at de må inkluderes i hele prosessen, og det skal være “en aktiv utveksling av synspunkter mellom barn og voksne”.
Medvirkning på systemnivå er ikke bare rettigheter barn har, men det er også smart for Norge å utvikle systemer basert på hva som er trygt og nyttig for de gruppene av barn disse systemene er laget for.
Å føre tilsyn på systemer for barn og gi veiledning om rammene til systemene for barn er prosesser hvor barn har rett til å medvirke for å sikre at staten etterlever sine forpliktelser etter folkeretten, men også for å bedre ivareta barn og unges rettssikkerhet.
Innspill 1: Det må gjøres tilsyn på det som er viktigst for dem systemene er (laget) for, Kap. 525
Når det skal gjøres tilsyn på systemer for barn, må dette inkludere tilsyn av det som er viktigst for de grupper av barn som disse systemene er laget for. Uten dette risikerer Norge å gå glipp av viktig informasjon om systemene som vil være avgjørende for å utvikle treffsikre og rettssikre systemer. Det bør derfor utvikles tilsynskriterier som er viktige, sett fra barn
Proffene ber dere derfor om å:
- Be regjeringen om å stille et konkret krav til Statsforvalterne om at hvert tilsyn inkluderer tilsynskriterier som er viktige sett fra barn i systemene det skal gjøres tilsyn på. For at kriteriene skal bli treffsikre, må mange og et representativt utvalg barn i systemet det gjelder få uttale seg.
Noen eksempler fra Prop. 1S på når dette er viktig:
Statsforvalteren skal også bidra til å styrke barne- og familieperspektivet i de sosiale tjenestene og gjennomføre landsomfattende tilsyn med NAV-kontorenes ansvar for å ivareta barns behov når familien søker økonomisk stønad:
For å sikre et tilsyn som vil være viktig for barn i barnefamilier med dårlig råd, må grupper av barn få uttale seg om hva som er de viktigste behovene sett fra barn, når familien søker stønad
Statsforvalter skal følge med på hvordan kommunen håndterer plikten til å beslutte hvilken kommunal velferdstjeneste som skal ivareta koordineringsansvaret i den enkelte sak der det er uklarhet eller uenighet om dette:
For å sikre et tilsyn som vil være viktig for barn med uklarhet eller uenighet om koordineringsansvaret, må grupper av barn få uttale seg om hva som er viktigst når kommunen skal gjennomføre en slik vurdering
Statsforvalteren skal gjennomføre landsomfattende tilsyn med barneverntjenestens ansvar for oppfølging av barn som er plassert i fosterhjem:
For at tilsyn med fosterhjem skal være reelt og for at statsforvalteren skal vite hvordan oppfølgingen fungerer for barn i fosterhjem, må det som skal sjekkes være ting som mange barn har sagt at er viktig. Det trengs tilsynskriterier fra barn for å finne ut kvaliteten på oppfølgingen barn i fosterhjem får
Statsforvalteren skal gjennomføre felles nasjonalt tilsyn. Temaet er om kommunen og fylkeskommunen gjennom sin internkontroll sikrer at regelverket for skolemiljø blir etterlevd:
For å sikre at det nasjonale tilsynet av internkontroll av regelverket for skolemiljø blir nyttig for barn, må kriteriene for tilsyn være bygd på kunnskap fra barn om hva som er viktig for dem for å ha et godt skolemiljø.
Innspill 2: Veiledning fra Statsforvalterne må inkludere kunnskap fra barn i kunnskapsgrunnlaget og sikre barns prosessuelle rettigheter, Kap. 525
Når Statsforvalterne gir veiledning eller bistår i implementering av lovverk, reformer eller lignende tiltak som omhandler barn og unge, må dette inkludere kunnskap fra barn som en grunnleggende del av kunnskapsgrunnlaget. Uten dette går Norge glipp av viktig informasjon om hvordan barn opplever systemene og hva som er kvalitet - sett fra dem, og dermed om hva som skal til for å lage enda bedre systemer fremover. Risikoen for at tiltak som lages for barn kan bomme, er da relativt stor.
Proffene ber dere derfor om å:
- Be regjeringen om å stille et konkret krav til Statsforvalterne om at når de gir veiledning eller bistår kommuner, inkluderes kunnskap fra barn som en grunnleggende del av kunnskapsgrunnlaget. For at veiledningen og/eller implementeringen skal bli treffsikker, må mange og et representativt utvalg barn i systemet det gjelder få uttale seg.
Noen eksempler fra Prop. 1S på når dette er viktig:
Statsforvalterene skal bistå og samarbeide med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet om implementering av ny barnevernlov i det kommunale barnevernet, herunder innføring av kompetansekrav:
Den nye loven har tatt inn en del viktige endringer bygd på kunnskap fra barn og FNs barnekonvensjon, blant annet barns prosessuelle rettigheter. For at implementeringen av ny barnevernlov skal bli mest mulig nyttig for barna som møter barnevernet, og for at barnevernsarbeidere skal være i stand til å bruke loven på en god måte trenger de forklaringer og råd fra barn om hvordan disse rettighetene kan sikres i praksis
Statsforvalteren skal gi veiledning og bistand til kommunene innen psykisk helse- og rus og vil få en sentral rolle i arbeidet med implementering av den kommende opptrappingsplanen for psykisk helse:
For at implementeringen av den kommende opptrappingsplanen for psykisk helse, og tiltak rettet mot barn og unge på psykisk helse- og rusfeltet, skal bli trygge og nyttige for barn, må kunnskap fra barn om hva som er viktig for at tiltak skal fungere og hvorfor, være en grunnleggende del av veiledningen og implementeringen, og barns prosessuelle rettigheter på sikres.
Statsforvalteren skal arbeide forebyggende og systematisk for å sikre at alle elever har et trygt og godt skolemiljø og at alle barnehagebarn har et trygt og godt barnehagemiljø:
For at Statsforvalteren skal kunne arbeide forebyggende for å sikre et godt og trygt skolemiljø for alle elever, må kunnskap fra barna være den grunnleggende når det bestemmes hva som vil være med å forebygge. I det systematiske arbeidet må barn gjennomgående få delta i prosessen med å skape trygt og godt miljø, og deres prosessuelle rettigheter må sikres i all opplæring ift dette