Høringsinnspill fra Rådgivende ingeniørers forening

Høring: Statsbudsjettet 2023 (kapitler fordelt til helse- og omsorgskomiteen)
Innspillsdato: 12.10.2022

Høringsinnspill om statsbudsjettet fra RIF til Helse- og omsorgskomiteen

RIF takker for muligheten til å komme med innspill til statsbudsjettet. Vi ønsker å belyse behovet for økt satsing på vedlikehold og oppgradering av sykehusbygg.

 

Bygningsmassen er en sentral del av helsetjenesten

Helsetjenesten vil møte store utfordringer i årene som kommer. Fremover skal vi bli flere, eldre og leve lenger med sykdom. 

Riksrevisjonens undersøkelse av helseforetakenes investeringer i bygg og medisinsk-teknisk utstyr som ble offentliggjort i desember 2021, slo fast at betydelige deler av bygningsmassen til helseforetakene er i for dårlig teknisk stand til å tilfredsstille dagens krav.  Investeringene har ikke vært tilstrekkelige, og nær halvparten av bygningsmassen har utilfredsstillende tilstand.

Kun 4 av 20 helseforetak har en tilstand som er i tråd med målet i nasjonal helse- og sykehusplan. Det svekker forutsetningene for å støtte opp om helseforetakenes mål om et likeverdig og forsvarlig tjenestetilbud og god ressursbruk.

Riksrevisjonens undersøkelse stemmer også godt med RIFs kartlegging i State of the Nation – Norges tilstand som viser at hele 41 prosent av de somatiske og psykiatriske sykehusene fremstår som utilfredsstillende og har behov for forbedrende tiltak. 7 prosent fremstår som svært dårlig og har store behov for teknisk oppgradering.

Byggene har altså en generelt dårlig fysisk tilstand med betydelige vedlikeholdsetterslep og behov for oppgradering. Samlet er behovet 40-50 milliarder kroner, ifølge vår kartlegging.

Tilstanden har riktignok forbedret seg marginalt siden 2015. Det er også positivt at helseforetakene samlet sett får økte bevilgninger i 2023. Likevel er det en stor, uløst utfordring at andelen sykehusbygg med utilfredsstillende standard har økt de siste årene. Dette tyder på at mye av vedlikeholdsmidlene som er brukt, har gått til «brannslokking» og utbedring av de mest akutte problemene fremfor verdibevarende og langsiktig vedlikehold og oppgraderinger. Det er lite bærekraftig bruk av fellesskapets penger og dårlig nytt for helseberedskapen, kvaliteten, pasientsikkerheten, effektiviteten og arbeidsmiljøet i sykehusene.

 

Forslag til løsning: Vedlikehold og oppgradering av sykehusbygg må prioriteres

Det store bildet viser et klart behov for en mer offensiv politikk hvor vedlikehold skjermes fra salderingsmuligheter. I dag er det for få incentiver til å ivareta sykehusbyggene og bygge nytt med kapasitet som tilfredsstiller samfunnets behov. Det fører til at sykehus ofte må velge mellom å nedskalere byggeprosjekter eller redusere pasienttilbud for å spare penger til vedlikehold. Det er ikke bærekraftig, verken for pasientene eller statskassen.

 Dårlig vedlikeholdte og ikke-funksjonelle sykehus går hardt utover pasienter, pårørende og ansatte. Dette reduserer omstillingsevnen i sektoren, samtidig som det er ulønnsomt på lengre sikt. Det gjør oss også dårligere rustet til å håndtere fremtidige pandemier eller andre hendelser som legger stort press på helsetjenesten. 

Vi har merket oss at regjeringen har nedsatt et offentlig utvalg (Sykehusutvalget) som skal utrede forslag til endringer i helseforetaksmodellen, inkludert vurdere ordningen for finansiering av sykehusbygg. Sykehusutvalget skal legge fram sin tilrådning innen 31. mars 2023. RIF ser positivt på dette tiltaket, og mener det er på høy tid med en bedre politikk for både vedlikehold, dimensjonering og finansiering av nye sykehus.

I Hurdalsplattformen skriver regjeringen at «Sykehusene må bygges med nok kapasitet og rom til behandling og pleie, samtidig som de må være gode arbeidsplasser for de som jobber der». Skal regjeringen nå dette målet, må sykehusene over tid sikres økonomiske rammer til å gjennomføre nødvendige oppgraderinger og vedlikehold over tid.


Videre mener vi Sykehusutvalget bør vurdere og utrede en ny styringsmodell for eiendomsmassen i helseforetakene, slik at økt vedlikehold i større grad skjermes for salderingsmuligheter. Dette har andre aktører offentlig sektor lykkes godt med, blant annet Statsbygg som gjennom husleieordningen sikrer en forutsigbar finansiering av verdibevarende vedlikehold.

RIF viser i denne sammenheng til at Kvinnsland-utvalgets NOU 2016:25 om hvordan det statlige eierskapet til spesialisthelsetjenesten kan organiseres, konkluderte med at det var gode argumenter for å etablere en kostnadsdekkende husleieordning. Et alternativ var å stille krav til nivå på vedlikeholdskostnader gjennom eierstyringen. Uten tilstrekkelig ressurser vil ikke en kostnadsdekkende husleieordning i seg selv bedre tilstanden av sykehusbyggene, men det vil bedre kunne synliggjøre den reelle kostnaden knyttet til bruk av eiendomsmassen. Samtidig som det, kombinert med økte ressurser, vil gi bedre forutsigbarhet og grunnlag for å legge vedlikeholdsplaner og følge opp disse. Historien har vist at vedlikehold ikke har vært tilstrekkelig prioritert. Dette er derfor etter RIFs syn viktige temaer som bør utredes nærmere.

 

Oppsummert

Det er et stort behov for sykehusbygg, som i langt større grad enn i dag, er rustet for å ivareta fremtidens pasienter, pårørende og ansatte. Mens enkelte sykehusbygg nærmest forfaller, ser vi også at flere nye sykehus bygges, uten at det settes av nok midler til å vedlikeholde dem. Manglende bevilgninger over tid har ført til at for mange sykehus ikke holder tilfredsstillende standard. Som nevnt er oppgraderingsbehovet for å sikre funksjonsdyktige sykehus på 40-50 milliarder kroner, ifølge vår kartlegging.

Dersom det ikke tas tak i disse utfordringene nå, vil etterslepet øke, og den endelige regningen for samfunnet vil bli langt høyere enn det den er i dag. Det er et politisk ansvar å sikre gode sykehusbygg, arbeidsplasser og likeverdige tjenester over hele landet. RIF har derfor store forventninger til at Stortinget tar grep for å sikre at dette ivaretas - uavhengig av hvor du jobber eller bor.

 

RIFs innspill:

  • Sykehusutvalget bør utrede og fremme forslag til en ny styringsmodell for eiendomsmassen i helseforetakene, herunder en vurdering av kostnadsdekkende husleiemodell. I vurderingen av ordningen for finansiering av sykehusbygg, bør sykehusutvalget utrede modeller som sikrer at avsetting til årlig vedlikehold av sykehus følger investeringene.
  • Stortinget bør be regjeringen starte arbeidet med å utrede en økonomisk forpliktene plan for å redusere etterslepet på vedlikehold og sikre oppgradering av sykehus.