Høringsinnspill fra Folkehøgskolerådet

Høring: Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030
Innspillsdato: 06.01.2022

Folkehøgskolerådets innspill til Meld. St. 40: Mål med mening (2020-2021)

Folkehøgskolerådet takker for muligheten til å komme med innspill til Stortingsmelding 40: Mål med mening. Folkehøgskolerådet er samarbeidsorgan for alle de 86 folkehøgskolene i Norge.

I 2019 gjorde folkehøgskoleorganisasjonene et felles styrevedtak om bærekraftig utvikling i folkehøgskolene. Vedtaket har som mål å redusere klimagassutslippene til folkehøgskolene med 40% innen 2030, ha bærekraftig utvikling som sentralt tema i selvevalueringen, bruke Globalvettreglene i planlegging av studieturer og annet globalt engasjement i skolen, og å utarbeide en årlig klimaplan og strategi for den enkelte skole for å nå bærekraftsmålene.

Til høringen har Folkehøgskolerådet fokus på kapittel 4.4; God utdanning, med følgende innspill:

  • Styrk mangfold av tiltak for at flere fullfører videregående utdanning – bruk folkehøgskolene. (delmål 4.1.)
  • «Hele skolen» - helhetlig tilnærming i implementeringen av delmål 4.7
  • Styrk forskning på hvordan ulike pedagogiske og didaktiske metoder bidrar til å realisere bærekraftsmålene (delmål 4.7.)

 

Fullføring av videregående utdanning (Delmål 4.1.)

Norge har stort fokus på frafall i videregående skole og flere gode tiltak som har til hensikt å unngå frafall. Folkehøgskolerådet mener det er viktig å fortsette å jobbe mot ulikhet og utenforskap i Norge, både i skolen og ellers i samfunnet. Folkehøgskolene nevnes ikke i St.meld. 40. Vi mener det er en svakhet med meldingen siden folkehøgskolene har lang erfaring med å hjelpe elever med å finne tilbake motivasjon for å gjennomføre videregående opplæring.  Pilotprosjektet «Mentorordningen» som ble gjennomført i folkehøgskolene i 2016-2018 viste at denne måten å arbeide sammen med elevene på, bidro til ny motivasjon for å fullføre videregående skole.

 

Forslag til merknad:

  • Stortinget ber regjeringen om å høste erfaring fra folkehøgskolenes Mentorordning og legge til rette for videreføring av dette prosjektet og lignende tiltak.

 

Helhetlig tilnærming – «hele skolen» (Delmål 4.7)

Folkehøgskolene har lang erfaring med «hele skolen»- tilnærmingen som UNESCO trekker fram i implementering av bærekraft i skolen. Våre elever bor og spiser på skolen. Det gir unike muligheter for samarbeid mellom kjøkkenpersonell, driftsansvarlige, ledelse, pedagogisk personale og elever for å gjøre skolen og skolehverdagen mer bærekraftig. I samarbeid med Stiftelsen Miljøfyrtårn og Vestlandsforskning har vi utarbeidet et eget verktøy for klimaregnskap tilpasset folkehøgskoler.  Folkehøgskolerådet mener at Stortinget i oppfølgingen av St.meld. 40 bør gjøre midler tilgjengelig til lignende samarbeid på tvers av sektorer for å skape løsninger som bidrar til kartlegging og reduksjon av klimagassutslipp.

 

For å få til strukturelle bærekraftige endringer i samfunnet må både formell- og ikke-formell utdanning ha fokus på hvilke systemendringer det er behov for og hva individer og grupper kan bidra med for å endre disse.

 

Delmål 4.7 må forankres godt i lærerutdanningene, og det må sikres at det er sammenheng mellom det som læres i lærerutdanningene og det som læres i skolen. Videre mener Folkehøgskolerådet at det er det viktig å støtte initiativer også fra privat utdanningstilbydere, ikke-formell utdanning og voksenopplæringen, som bidrar til å nå delmål 4.7. Folkehøgskolerådet mener det er svært viktig at også de som underviser i folkehøgskolene får ta del i tilbudene om etter- og videreutdanning for lærere slik at de kan holde seg oppdaterte og relevante i arbeidet med å nå bærekraftsmålene. 

 

Forslag til merknad:

  • Stortinget ber regjeringen sørge for at det etableres tverrsektorielt og tverrfaglige samarbeid i skoler og mellom skoleslag og lokalsamfunn.
  • Stortinget ber regjeringen sikre at det er sammenheng mellom innholdet i lærerutdanningene og det som skal læres i utdanningsvirksomhetene.
  • Stortinget ber regjeringen inkludere folkehøgskolenes lærere i etter- og videreutdanningstilbud for lærere.
  • Stortinget ber regjeringen om å legge til rette for verktøy som gjør det mulig for utdannings-institusjoner å føre enkle klima- og miljøregnskap.

 

Forskning

Folkehøgskolerådet støtter intensjonene i St.meld. 40 om mer forskning på tvers av sektorer (s. 55). Etter vår mening er det et stort behov for å vite mer om hvordan ulike pedagogiske og didaktiske metoder bidrar til utdanning for, om, i og som bærekraftig utvikling. Denne forskningen må ikke kun konsentrere seg om formell utdanning, men like mye på tvers av skoleslag, både i formell – og ikke-formell sektor.

 

Forslag til merknad:

  • Stortinget ber regjeringen initiere forskning på hvordan ulike pedagogiske og didaktiske metoder bidrar til utdanning for, om, i og som bærekraftig utvikling.

 

Samstemt

Samstemthet og helhetlig tenkning er helt sentralt for å oppnå de 17 bærekraftsmålene. For å sørge for at flere perspektiver blir ivaretatt, er det viktig at Nasjonalt forum for 2030-agendaen (s. 190) representerer mangfoldet i samfunnet, både når det gjelder etnisitet, kjønn, alder m.m. Flertallet i forumet bør bestå av yngre medlemmer. Utdanningssektoren er ikke nevnt eksplisitt blant de som skal være representert i forumet. Folkehøgskolerådet mener det vil styrke mulighetene for å nå bærekraftmålene dersom formell- og ikke-formell utdanningssektor blir representert i Nasjonalt forum for 2030-agendaen.

 

Forslag til merknad:

  • Stortinget ber regjeringen sørge for at Nasjonalt forum for 2030-agendaen har flertall av yngre medlemmer, og at formell og ikke-formell utdanningssektor blir representert i utvalget.

 

 

Hilsen

Folkehøgskolerådet

 

Anne Tingelstad Wøien /s/                                                                                        Brita Phuthi /s/

Daglig leder                                                                                                                       Internasjonal rådgiver