Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Rådsposisjon – pakkereisedirektivet (endringsforslag 2023)

Rådet vedtok like før jul sitt forhandlingsmandat til forslaget til revidert pakkereisedirektiv. Rådet støtter hovedmålene i Kommisjonens forslag, men tydeliggjør samtidig direktivets virkeområde og styrker beskyttelsen av forbrukernes rettigheter. Når Europaparlamentet har vedtatt sin posisjon kan forhandlinger starte.

Den 29. november 2023 la Europakommisjonen frem den såkalte «passasjerpakken 2023», jf. omtale i EU/EØS-nytt 7. desember 2023. Passasjerpakken inneholdt to forordningsforslag og et direktivforslag, samt meddelelsen «Creation of a common European mobility data space». Rådet vedtok sin holdning (forhandlingsmandat) til revidert pakkereisedirektiv like før jul, jf. pressemelding av 18. desember 2024.

For nærmere omtale av direktivforslag, se departementets EØS-notat (datert 5. november 2024). Barne- og familiedepartementet sendte også forslaget på høring 20. februar 2024. Høringen og mottatte innspill er tilgjengelig her: Høring - EU-kommisjonens forslag til endringer i pakkereisedirektivet - regjeringen.no. I alt 15 høringsinnspill er mottatt, herunder fra Forbrukerrådet, som blant annet trekker frem at sammensatte reiser er «et krevende konsept for både forbrukere, bransje og myndigheter. Det vil fortsatt kunne være vanskelig å avdekke om det det er inngått en sammensatt reiseavtale eller ikke. Vi mener særlig at ordlyden i direktivforslagets fortale punkt 9 er gammeldags i sin form og legger for mye ansvar på forbrukeren.» (jf. omtale av Rådets posisjon nedenfor).

Departementet skriver at gjennomføring av direktivet vil medføre behov for endringer i pakkereiseloven og forskrifter, og at det derfor ved innlemmelse i EØS må tas forbehold om Stortingets samtykke, jf. EØS-avtalen artikkel 103. Det fremgår videre at gjennomføringen vil medføre noe høyere kostnader for arrangørene. Disse «antas å bli dekket inn i form av noe høyere priser for de reisende. Kommisjonen har anslått at prisene for pakkereiser vil øke med 0,3%.»

Rådets forhandlingsmandat

Rådets foreløpige forhandlingsmandat (dokumentet viser endringer i forhold til Kommisjonens forslag) støtter hovedmålene i kommisjonsforslaget, samtidig som man tydeliggjør omfanget av 2015-direktivet og styrker beskyttelsen av reisende og deres rettigheter. Rådets posisjon begrenser direktivets virkeområde ved å gi en klarere definisjon av «pakkereiser» og ved å utelukke såkalte «sammensatte reiser». Rådets posisjon øker beskyttelsen av reisende som oppfordres til å inngå tilleggsavtale om annen type reisetjeneste (f.eks. leiebil eller transfer) ved kjøp på nett. I disse tilfellene skal den næringsdrivende, ved en klar og synlig melding, før ny avtale inngås, informere den reisende om hvorvidt den andre bestillingen utgjør eller ikke utgjør en pakkereise.

Forhandlingsmandatet styrker også de reisendes rettigheter når de bestemmer seg for å avlyse pakkereisen på grunn av ekstraordinære og uunngåelige omstendigheter, enten på avreisestedet eller destinasjonen. I slike tilfeller bør reisende kunne kansellere uten å betale avbestillingsgebyr. Rådet har også en rekke endringsforslag når det gjelder tilgodebevis (vouchers), blant annet for å harmonisere reglene på EU-nivå. I tillegg må medlemsstatene sørge for at reisende, dersom en næringsdrivende blir insolvent, informeres om at refusjon vil bli foretatt senest ni måneder etter arrangørens insolvens. Medlemsstatene kan velge å forkorte denne perioden ytterligere.

Forhandlinger med Europaparlamentet vil starte så snart de har vedtatt sin holdning.

Ytterligere informasjon:
Better protection for travellers: Council adopts position on the revised package travel directive
Europalov 

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 09.01.2025 12:11
: