Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Meddelelse om e-handel lagt frem

«We want to see a competitive e-commerce sector that keeps consumers safe, offers convenient products, and is respectful of the environment», sa visepresident Henna Virkkunen da Kommisjonen la frem meddelelsen «A comprehensive EU toolbox for safe and sustainable e-commerce» den 5. februar. Kommisjonen foreslår her en rekke tiltak for å adressere risiko knyttet til import av varer som selges via nettforhandlere og markedsplasser som er vert for forhandlere utenfor EU. 70 % av europeere kjøper regelmessig produkter på nett, og 4,6 milliarder varer med verdi under €150 ble importert til EU i 2024. Importvolumet vekker bekymring av mange grunner. For det første er mange produkter som kjøpes via e-handel ikke i samsvar med EUs sikkerhets- og miljøregelverk. Dette medfører at EU-virksomheter som overholder EUs standarder rammes av urettferdig konkurranse fra tredjeland. Det store transportvolumet har også et negativt miljø- og klimaavtrykk. Blant tiltakene som Kommisjonen foreslår er økt kontroll via toll- og markedsovervåking, innføring av et gebyr ved direkteimport og fjerning av tollunntak for varer under €150 (forslag i EUs tollunionsreform), styrket håndheving av EUs forbrukerregelverk, bevisstgjøringskampanjer og opplæringstiltak.

«This Communication outlines the Commission’s comprehensive approach to addressing the challenges posed by e-commerce imports across their entire life cycle. The Commission announces its enforcement priorities, calling for strengthened cooperation and coordination among all relevant authorities.(…) Additionally, the Commission sets out measures to make customs and market surveillance authorities more resilient and effective, in particular through an advanced implementation of the Customs Union Reform.»

Meddelelsen A comprehensive EU toolbox for safe and sustainable e-commerce som ble lagt frem 5. februar presenterer en rekke tiltak for å imøtekomme utfordringer knyttet til e-handel, særlig knyttet til import av varer med lav verdi. Opp til 96 prosent av testede og solgte produkter overholder ikke EUs regler og sikkerhetsstandarder, ifølge kommissær Michael McGrath. Denne importen utgjør ikke bare en risiko for forbrukernes helse, men skaper også miljøutfordringer og urettferdige konkurransevilkår for europeiske virksomheter. Kommisjonen vil ved en koordinert tilnærming sikre at e-handel er trygt og bærekraftig til det beste for forbrukerne. Kommisjonen oppfordrer nå medlemsstatene og kompetente myndigheter til å spille en proaktiv rolle i å overvåke og gjennomføre tiltakene som skisseres. Tiltak som foreslås er:

  • Tollreform: Kommisjonen oppfordrer til at forslaget til reform av EUs tollunion fra mai 2023 vedtas snarlig (jf. omtale i EU/EØS-nytt 25. mai 2023) – «including the removal of the exemption of small parcels of less than €150» og ber Rådet og Europaparlamentet om å innføre et gebyr (non-discriminatory handling fee) på varer importert direkte til forbrukere i EU. Her skriver Kommisjonen (s.9) at man er «ready to work with the co-legislator to explore further measures to help address the costs of supervising the overwhelming volumes of small consignments, in particular through a new non-discriminatory handling fee on e-commerce items.» (Politico skriver at «The new rules could hit e-commerce platforms like AliExpress, Shein and Temu. Fashion retailer Shein, in particular, has taken Europe by storm with many clothing items for well under €10.»)  

  • Målrettede tiltak knyttet til import (strengere kontroll): Igangsetting av koordinerte kontroller mellom toll- og markedsovervåkingsmyndigheter, samt tiltak for å sjekke produktsikkerhet (product safety sweep) og importstopp av farlige produkter. Fremtidige kontroller vil bli intensivert for enkelte operatører, vare- eller handelsstrømmer i lys av risikoanalyser som foretas. Jo høyere frekvens med hensyn til manglende overholdelse, desto høyere bør aktsomhetsnivået være. (Kontrolltiltak omtales i meddelelsen på s. 10-12).

  • Beskytte forbrukerne gjennom styrket håndheving av EU-regelverk: EU har et omfattende lovverk som regulerer hele livssyklusen til et produkt som er importert til EU og definerer ansvaret til involverte aktører. «But more needs to be done to ensure that EU rules are correctly applied, as well as to ensure that the enforcement system is effective and resilient, and is not overwhelmed by the volumes of low-value goods sold online and flooding the market.» Håndheving av Digital Services Act, Digital Markets Act, produktsikkerhetsforordningen (2023), forbrukersamarbeidsforordningen 2017 om håndheving av forbrukervernlovgivning over landegrensene (revisjon) er sentrale her. Fakta-arket fremhever videre den kommende «Digital Fairness Act» som skal «reinforce consumer protection in a targeted manner, making more concrete the principles in the existing consumer protection rules and filling the identified gaps.» Meddelelsen viser til at Kommisjonen har startet etterforskning av SHEIN og Amazon (jf. DSA) og har formelt innledet sak mot AliExpress 14. mars 2024 og Temu 31. oktober 2024 (utfyllende informasjon på s. 16). Blant tiltakene er også støtte til Consumer Protection Coordination Network og anmodning om at revisjonen av Alternative Dispute Resolution Directive vedtas snarlig.

  • Bruk av digitale verktøy: Digitale verktøy kan bidra til å lette tilsynet gjennom Digital Product Passport og bruk av nye KI-verktøy. Her vil Kommisjonen «prioritise the implementation of the Digital Product Passport across different product categories. A first action plan will be adopted by April 2025.» KI-verktøy som nevnes her er (i) «streamlining existing databases into an interoperable system, focusing on the Safety Gate and the Customs Risk Management System (CRMS2) as a first step, early 2025» og (ii) «to provide to market surveillance authorities the e-Surveillance WebCrawler for reappearing dangerous products, and will make available another web crawler for detecting new listings.»

  • Miljøvern: Kommisjonen oppfordrer Rådet og Europaparlamentet til snarlig å vedta forordningsforslaget om et rammeverk for beregning og rapportering av transportrelaterte klimautslipp og avfallsrammedirektivet (revisjon 2023). For sistnevnte fremhever Kommisjonen at «The targeted revision of the Waste Framework Directive, together with the upcoming delegated act under the ESPR on sustainability criteria for textiles, will lay down the necessary elements for the eco-modulation of the financial contributions by those placing textiles on the market to EPR schemes: the higher the sustainability, the lower the fees will be.» Kommisjonen vil også foreslå en Circular Economy Act og utarbeide en handlingsplan (første halvdel 2025) til økodesignforordningen 2024: rammeverk for krav til miljøvennlig utforming av bærekraftige produkter.

  • Styrke forbrukere og forhandlere gjennom bevisstgjøringskampanjer om forbrukerrettigheter, risiko og oppreisningsmekanismer. (Se fakta-boks s. 20 for detaljer).

  • Internasjonalt samarbeid og handel, inkludert opplæringsaktiviteter om EUs produktsikkerhetsregler og vurdering av bevis knyttet til dumping og subsidiering.

Veien videre

Kommisjonen oppfordrer medlemsstatene, Rådet og Europaparlamentet og alle interessenter til å iverksette tiltakene som er skissert i meddelelsen. Innen et år vil Kommisjonen vurdere effekten av annonserte tiltak og offentliggjøre en rapport om erfaringer så langt. I lys av resultatene og i samråd med relevante myndigheter vil Kommisjonen vurdere om eksisterende rammer og håndhevingsaktiviteter er tilstrekkelige. Hvis ikke vil ytterligere tiltak og forslag vurderes for å styrke håndhevingen av EUs regler.

Betydning for Norge

Norge berøres av flere av regelsettene som omtales i meddelelsen: EUs regler om produkters livssyklus og sikkerhet samt forbrukerbeskyttelse er som hovedregel EØS-relevant og gjelder i Norge. Det samme gjelder reguleringen av teknologisektoren, men viktige rettsakter som DSA og DMA er ennå ikke innlemmet i EØS-avtalen. Norge er derimot ikke med i EUs tollunion og felles handelspolitikk mot tredjeland. Reformen av tollunionen er derfor heller ikke i utgangspunktet EØS-regelverk, og EUs antidumping og antisubsidietiltak gjelder heller ikke ved import fra tredjeland til Norge.

Kilder

Pressemelding fra Kommisjonen |Q and A |Fakta-ark |Meddelelsen
E-Commerce rules in the EU
Kinesiska lågprisvaror ska bli dyrare – tullavgifter föreslås – Europaportalen.se, 5. februar 2025

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 07.02.2025 12:49
: