EØS EFTA-kommentar om EUs neste programperiode (2028-2034)
EØS EFTA-kommentarer er et av verktøyene EØS EFTA-statene bruker for å fremme synspunkt på EUs lovforslag, politikk og programmer. I en felles EØS EFTA-kommentar fra 28. januar understreker Norge, Island og Liechtenstein viktigheten av programsamarbeidet. Kommentaren påpeker at EØS EFTA-statenes deltakerrettigheter er i henhold til EØS-avtalen og «(…) recall that the EEA Agreement foresees the participation of EEA EFTA stakeholders in EU programmes on an equal footing with EU stakeholders.» Dette innebærer full tilgang til alle deler av programmene vi velger å delta i og like rettigheter når det gjelder tilgang til prosjekter og finansiering som deltakere fra EUs medlemsland. Videre ber EØS EFTA-statene om å kunne delta i strategiske diskusjoner om fremtidige program og tilgang til styringsorgan der beslutninger om finansieringsprioriteringer fattes. For programperioden 2028–2034 bør det foretas et klarere juridisk skille når det gjelder EØS EFTA-statene programdeltakelse (som reguleres av EØS-avtalen) i forhold til land med andre typer tilknytning til programsamarbeidet. Dette anses nødvendig for å sikre forutsigbarhet og ivareta statusen til EØS EFTA-aktørene i samsvar med EØS-avtalen. EØS EFTA-statene ber også om et felles ekspertmøte med Kommisjonen for å dele erfaringer fra programsamarbeidet så langt.
EUs neste programperiode starter opp i 2028, og Kommisjonen er i gang med å forberede programforslag som ventes å bli lagt fram på forsommeren eller høsten 2025. Gjennom protokoll 31 (om samarbeid utenfor de fire friheter) gis EØS EFTA-statene anledning til å delta i EU-programmer. Programmene er sentrale i det operative samarbeidet mellom EØS EFTA-statene og EU. Oversikt over EØS EFTA-statenes deltakelse i EU-programmer for perioden 2021-2027 fremgår her. Europalov har også utarbeidet oversikt over EU-program med norsk deltakelse og foreslåtte programmer med antatt fremtidig norsk deltakelse.
For Norge har deltakelse i programmene vært regnet som svært viktig. Norske aktører kan søke om midler og delta i programmene på lik linje med aktører fra EUs medlemsstater. Norge har positive erfaringer med «retur» ved at EU-midler også tilfaller norske institusjoner. Eksempelvis er Norge på topp 10-listen over land som har konkurrert til seg mest penger i forsknings- og innovasjonsprogrammet Horisont Europa. Ambisjonen er at norske deltakere skal hente hjem 2,8 prosent av midlene som lyses ut. I aggregerte resultat fram til slutten av 2023 (offentliggjort i januar 2024), var Norge på 3,23 prosent returandel.
Utenriksminister Espen Barth Eide orienterte europautvalget den 22. oktober 2024 om arbeidet med norsk forberedelse til deltakelse i EUs programmer i neste programperiode, jf. bakgrunnsinformasjon til møtet og referat fra møtet. Han fremhevet da at «Norge har nå gode muligheter til å medvirke i utviklingen av programmene, ikke minst gjennom å fremme tidlige og tydelige norske posisjoner. Dette er et av hovedfunnene i Eldring-utvalget (…) om at skal man påvirke, må man være tidlig på. (…) Aktiv medvirkning bidrar til at programmene ivaretar norske prioriteringer og dermed blir interessante og relevante for norske aktører. (…) Regjeringen oversendte i juni de første norske posisjonene til den neste programperioden for de to største EU-programmene Norge deltar i per i dag. Det er EUs neste program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett, Erasmus+, og EUs neste rammeprogram for forskning og innovasjon, det 10. rammeprogrammet. (…) I tillegg til å bidra til at de neste programmene er faglig interessante, arbeider vi med å følge opp vår deltakelse i dagens programmer. Ansvarlige departementer har stor oppmerksomhet på å sikre at EØS/EFTA-landene får delta i tråd med bestemmelsene i EØS-avtalen. Dette innebærer bl.a. at vi får full tilgang til alle deler av programmene vi velger å delta i, og at vi får like rettigheter til tilgang til prosjekter og finansiering som deltakere fra EUs medlemsland. I medvirkningsarbeidet til neste programperiode vil vi ha med oss ivaretakelse av EØS/EFTA-landenes deltakerrettigheter.»
EØS EFTA-kommentaren
I lys av de pågående forberedelsene til programperioden 2028–2034 la EØS EFTA-statene frem en felles EØS EFTA-kommentar der de minner om at EØS-avtalen forutsetter at EØS EFTA-aktører kan delta i EU-programmer på lik linje med EU-interessenter, jf. pressemelding. I mer enn tretti år har EØS EFTA-statene samarbeidet tett med EU i EØS. For kommende periode (2028–2034) gjentar EØS EFTA-statene sin intensjon om å delta aktivt i og bidra til programsamarbeidet, samtidig som man minner om EØS EFTA-statenes rettigheter i henhold til EØS:
- Where cooperation takes the form of participation by EEA EFTA States in an EU framework programme, specific programme, project or other action, the EEA EFTA States shall have access to all parts of the programme in question.
- At the project level, institutions, undertakings, organisations and nationals of EEA EFTA States shall have the same rights and obligations in EU programmes or other actions as those of partner institutions, undertakings, organisations and nationals of EU Member States. The EEA EFTA States, their institutions, undertakings, organisations and nationals shall also have the same rights regarding dissemination, evaluation and exploitation of results as those applicable to the EU Member States, their institutions, undertakings, organisations and nationals.
- When a decision to participate in an EU programme has been taken, the EEA EFTA States shall contribute to it financially through annual payments towards the relevant budget lines of the EU budget, as determined by the EEA EFTA proportionality factor.
EØS EFTA-statene viser også til at deres status i EU-programmene i økende grad har blitt likestilt med tredjeland som ikke er omfattet av EØS-avtalen, «most notably based on Article 22.5 of the Horizon Europe programme regulation.» For programperioden 2028–2034 foreslås det derfor at det gjøres et klarere skille i juridiske dokumenter som styrer den kommende programperioden mellom EØS EFTA-statene (hvis deltakelse reguleres av EØS-avtalen) og land med andre tilknytningsordninger. Dette anses som nødvendig for å sikre forutsigbarhet og å ivareta statusen til EØS EFTA-aktørene i samsvar med EØS-avtalen.
Dagens geopolitiske situasjon og EUs økonomiske og sikkerhetsmessige interesser kan også påvirke tredjelands tilknytning og tilgang til EU-programmene. EØS EFTA-statene uttrykker her bekymring for at noen av de kommende programforslagene kan inneholde bestemmelser som begrenser omfanget av deres deltakelse, og dermed motsier vilkårene fastsatt i EØS-avtalen. Det presiseres at «Unsubstantiated restrictions on EEA EFTA stakeholders’ participation in future programme activities are not in line with the EEA Agreement and the principles on which it is based.»
EØS EFTA-statene gir betydelige flerårige økonomiske forpliktelser til program de deltar i. Det er imidlertid en generell trend at EU-program blir mer omfattende og gjenstand for policyendringer underveis. Prioriteringer kan derfor endres betydelig i løpet av den syvårige gjennomføringsperioden. Her fremheves at: «Full access should be granted to the EEA EFTA States to strategic discussions and decision making on future programme consolidation, increased strategic focus and flexibility in the allocation of financial resources. Furthermore, the EEA EFTA States should be consulted at an early stage on any reallocation of financial resources impacting their financial contribution and participation.»
Når en beslutning om å bli med i et program er tatt, vil interessenter fra EØS EFTA-statene trenge samme forutsigbarhet og muligheter til å forberede seg på kommende anbud og utlysninger som interessenter fra EUs medlemsland. For at dette skal være garantert, er det nødvendig at EØS EFTA-statene inviteres til å delta i alle relevante styringsorgan der beslutninger tas i hele programperioden. «The EEA EFTA States should have access to all strategic discussions relevant to the shaping of future EU programmes. They should also have access to all relevant governing bodies where decisions on funding priorities are made during the entire programming period.»EØS EFTA-statene bør konsulteres på et tidlig stadium om enhver omfordeling av økonomiske ressurser som påvirker deres økonomiske bidrag og deltakelse.
EØS EFTA-statene ønsker å bidra positivt til diskusjonene og utviklingen av nye programforslag for 2028–2034. EØS EFTA-statene foreslår derfor et felles ekspertmøte med Kommisjonen for å dele erfaringer. «Together, the parties should explore how to optimise the contribution of EU programmes to strengthening competitiveness and economic resilience in Europe and the EEA.»
Kilder
EEA EFTA States seek to help shape next EU programmes based on equal access
EEA EFTA Comment on EEA EFTA Participation in EU Programmes 2028–2034
Informasjonspakken til Europautvalget 22. oktober 2024 og referat fra møtet
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg