Eurobarometerundersøkelse: Leveomkostninger og klimaendringer bekymrer mest
En ungdataundersøkelsen fra 2024 viser at unge mennesker i EU er bekymret for stigende priser, klimaendringer, sikkerhet og sjansen for å finne en god jobb. «Det er bekymringer, som vi bliver nødt til at tage hånd om i hver enkelt beslutning, vi tager, og hver enkelt lov, vi vedtager. Ellers risikerer vi, at en hel generationen ender som desillusionerede», sa Europarlamentets president Roberta Metsola da undersøkelsen ble lagt frem. Undersøkelsen viser også at et flertall unge har sosiale medier som primærkilde til nyheter. Over 3 av 4 mener de har vært utsatt for desinformasjon i løpet av de siste dagene, og 70 % er overbevist om at de kan gjenkjenne slik informasjon. Ifølge Ytringsfrihetskommisjonens utredning fra 2022 er det til sammenlikning lav grad av bekymring for falske nyheter i Norge.
EP Youth Survey 2024 undersøkte synspunktene til unge mennesker i alderen 16–30 år over hele EU, med fokus på deres politiske prioriteringer, holdninger til EU, informasjonskilder, eksponering for desinformasjon, politisk engasjement og stemmeatferd i valget til Europaplamentet i 2024. Undersøkelsen ble gjennomført mellom 25. september og 3. oktober 2024 i alle 27 EU-medlemsland.
Undersøkelsen viser at unge mener håndtering av prisveksten bør være en topp-prioritet, mens en tredjedel svarte at de mener EU bør fokusere på miljøet og klimaforandringer. 31 % mener at den økonomiske situasjonen og mulighet for arbeid bør være en hovedprioritet. 29 % ønsker at EU prioriterer sosial beskyttelse, velferd og helsetjenester, 27 % fremhever utdannelse, 23 % fremhever boligpolitikk og 21 % fremhever sikkerhet og forsvar. Sistnevnte bekymrer særlig unge i Tsjekkia, Polen og Estland.
Sosiale medier
42 % av respondentene forteller at sosiale medier er deres primære informasjonskilde når det gjelder politiske og sosiale spørsmål, deretter kommer TV (39 %). Yngre (16-18 år) bruker i større grad sosiale medier (45 %) enn aldersgruppen 25-30 (39 %), og de bruker også oftere venner, familie eller kolleger som kilder til informasjon. Instagram (47 %) topper listen over plattformer som unge bruker til å bli oppdatert om politiske og sosiale nyheter, etterfulgt av TikTok (39 %). X blir kun brukt av 21 % av de unge, ifølge undersøkelsen.
Desinformasjon
76 % av respondentene mener at de har vært utsatt for desinformasjon i løpet av de siste syv dagene, og 70 % er overbevist om at de kan gjenkjenne slik informasjon. Undersøkelsen viser at i ni medlemsland svarer mer enn halvparten at de ”ofte” eller ”meget ofte” har vært utsatt for desinformasjon. Den høyeste andelen er fra Malta (59 %), Ungarn (58 %), Hellas (57 %), Luxembourg (55 %) og Belgia (54 %).
Norge
Ifølge en SSB-undersøkelse fra 2022 får sammenlikningsvis 35 % i aldersgruppen 16 til 24 år ikke med seg nyheter på TV, radio, papir- eller nettavis i Norge. 17 % i samme aldersgruppe får utelukkende med seg nyheter på sosiale medier, mens 18 % er nyhetsunnvikere. Medietilsynets undersøkelse fra 2024 viser også at sosiale medier er den kanalen barn og unge i Norge hyppigst får med seg nyheter fra. TikTok, Snapchat og YouTube er der flest får med seg nyheter. Undersøkelsen viste også at 66 % av 13 til 18-åringene har kommet over nyhetssaker de mistenkte var falske eller usanne i løpet av det siste halvåret. Under 10 % tenker ikke over hvorvidt en nyhetssak er usann eller falsk.
Ytringsfrihetskommisjonens utredning fra 2022 omtaler desinformasjon knyttet til omfang og skadepotensial i Norge. Utredningen skriver at bekymring for falske nyheter er relativt lav i befolkningen. Norge er også del av en gruppe land i Nordvest-Europa som anses å ha høy motstandskraft mot desinformasjon.
Kilder
Leveomkostninger og klimaforandringer bekymrer unge EU-borgere mest
The EP Youth Survey 2024
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg