EFTA-rapport om tverrsektorielle EU-initiativer – anbefalinger
EU søker i økende grad å håndtere geopolitiske utfordringer med brede, tverrsektorielle indre markedsinitiativ. EFTAs faste komité nedsatte i juli 2023 en arbeidsgruppe med mandat til å vurdere virkningene av EU-initiativ med såkalt «Distinctive Horizontal Dimensions». Gruppa la frem sin rapport «Cross-sectoral EU initiatives: The way ahead for the EEA» den 4. juli. Rapporten presenterer en rekke anbefalinger med sikte på å etablere prosedyrer som muliggjør rettidig, helhetlig og strategisk vurdering av alle tverrsektorielle og horisontale politiske initiativ som kan ha innvirkning på det indre markedets virkemåte og EØS. Rapporten foreslår at EFTAs faste komité i løpet av 2024 presenterer en plan for hvordan rapportens anbefalinger kan gjennomføres.
«Faced with an increasing number of EU policy initiatives and legal acts characterised by horizontal aspects, there is a common interest and a common responsibility for all parties to the EEA cooperation to find ways forward and solutions that secure the continued homogeneity and level playing field of the internal market.» (Fra rapporten)
EUs forståelse av det indre markedet har utviklet seg i lys av nye utfordringer. EU søker i økende grad å håndtere globale og geopolitiske utfordringer med brede, tverrsektorielle indre markedsinitiativer som også inneholder elementer av handelspolitikk, industripolitikk og økonomisk sikkerhet, samt bredere mål som grønn og digital omstilling. Tverrsektorielle EU-initiativ kan inkludere komponenter og elementer som overskrider indre markedspolitikk. Dette reiser spørsmål om hvordan EØS-samarbeidet påvirkes. Å sikre integriteten til EUs indre marked og hindre fragmentering er et av de overordnede målene for EØS-samarbeidet.
Mot denne bakgrunnen opprettet EFTAs faste komité i juli 2023 en «Task Force on Files with Distinctive Horizontal Dimensions» med følgende mandat:
- The Task Force shall assess the practical effects on the internal market and the EEA EFTA States’ participation therein, of certain acts referred to as acts with Distinctive Horizontal Dimensions.
- The Task Force shall identify the EEA EFTA States’ interests and look for ways to guarantee these interests, with a view to ensuring a holistic approach to the different acts, enabling the States to see the different acts in connection.
Arbeidsgruppa ble ledet av Elisabeth Walaas. «The Task Force was trusted with the essential task of reflecting and giving guidance to the EEA EFTA States on how to guarantee our interests as integral participants of the internal market in an increasingly complex landscape», sa Walaas da rapporten ble presentert for EFTAS faste komite. I sitt arbeid har gruppa sett nærmere på ulike EU-initiativ som påvirker det indre marked, men som samtidig tjener bredere politiske mål, og dermed visker ut grensene mellom det indre marked og andre politikkområder. Rapportens første kapittel omtaler en rekke slike endringstrekk, herunder at økonomisk sikkerhet, verdikjeder og strategisk autonomi har blitt mer fremtredende på EUs agenda (se eksempelvis Kommisjonens økonomiske sikkerhetspakke omtalt i EU/EØS-nytt 30. januar 2024 og rettsakter som Net Zero Industry Act, rammeverk for forsyning av kritiske råvarer (CRMA) og Chips Act). Den utvidede forståelsen av EUs indre marked er også et hovedbudskap i Enrico Lettas rapport «Much more than a market», ifølge EFTA-rapporten. Letta-rapporten er omtalt i EU/EØS-nytt 26. april 2024.
Utenriksminister Espen Barth Eide orienterte på møtet i Europautvalget 23. april 2024 om at EFTAs faste komité hadde nedsatt arbeidsgruppa under norsk ledelse (jf. referat fra møtet og bakgrunnsinformasjon til Europautvalget). «Formålet er å forstå helhet og sammenheng i de ulike EU-initiativene, identifisere de interessene EØS-/EFTA-statene har i disse initiativene som del av det indre marked, og se på hvordan disse interessene best mulig kan ivaretas», sa utenriksministeren.
Nærmere om arbeidsgruppas anbefalinger
Rapporten «Cross-sectoral EU initiatives: The way ahead for the EEA» gir spesifikke anbefalinger til EØS EFTA-statene, EFTAs faste komité og EFTA-sekretariatet med sikte på å etablere prosedyrer som muliggjør rettidig, helhetlig og strategisk vurdering av alle tverrsektorielle og horisontale politiske initiativ som kan ha innvirkning på det indre markedets virkemåte og EØS. I rapportens vedlegg (annex II, s. 41) gis en oversikt (ikke uttømmende) over rettsakter og initiativ som har horisontale dimensjoner. I kapittel 3 omtales disse særskilt, og kategorisert i henhold til fire hovedkategorier: (i) handelskomponenter, (ii) industripolitikk, (iii) sikkerhet og forsvar og (iv) strategisk bruk av EU-programmer. I tillegg omtaler rapporten også hvordan rettsakter kan tjene ulike mål som er forbundet (se eksempler på s. 19).
Rapporten vurderer EU-initiativ som inneholder elementer som både påvirker det indre markedets funksjon og samtidig inkluderer andre politiske mål: «Most of these initiatives have a cross-sectoral and multi-purpose objective, blurring the lines between different policy areas. The Task Force sees it as essential to understand the connections between the different initiatives and the larger policy objectives they serve, and how in one way or another they may impact the functioning of the internal market.»
Uten tilstrekkelig kunnskap eller forståelse for hvordan og på hvilken måte initiativene kan ha effekt på det indre markedet, er det risiko for fragmentering av det indre marked. På visse områder vil dette kunne føre til at EØS EFTA statene behandles som tredjeland. Målet om homogenitet vil være vanskelig å opprettholde dersom forståelsen av det indre markedet utvikler seg forskjellig i EU og i EØS EFTA-statene. Det er derfor viktig at EØS EFTA-statene utvikler felles forståelse av hvordan man tilnærmer seg EU-initiativ med horisontale dimensjoner. En helhetlig tilnærming bør inkludere vurdering av økonomiske og politiske konsekvenser for EØS EFTA-statene av manglende deltakelse eller ikke-innlemmelse av relevante initiativ og rettsakter i EØS-avtalen. Det er et felles ansvar for alle parter i EØS-avtalen å finne løsninger som sikrer homogenitet i det indre markedet, fremhever rapporten.
Rapporten gir i hovedtrekk følgende generelle anbefalinger, der EØS EFTA-statene oppmuntres til å:
- Aktivt overvåke utviklingen av det indre markedet i EU på et tidlig stadium
- Fortsette å tilby EØS-synspunkt på utviklingen av det indre marked. Dette kan bl.a. gjøres ved å etablere en uformell dialog på passende nivå med EU om politiske utvikling og initiativ som er relevante for det indre marked og EØS-samarbeidet
- Tilrettelegge for diskusjoner og vurderinger blant relevante beslutningstakere og interessenter om strategiske spørsmål som initiativene kan reise i sammenheng med EØS-samarbeidet
- Sikre rask behandling av rettsakter der de tre EØS EFTA-statene har blitt enige om innlemmelse i EØS
- Sikre at vurderinger av EU-lover og forslag som inneholder elementer som påvirker det indre markedet samtidig som de tjener et bredere politikkmål inkluderer vurderinger av konsekvensene av både inkorporering og ikke-inkorporering. Slike vurderinger bør inneholde minst følgende elementer: (i) risiko for fragmentering eller oppføring av barrierer i det indre marked, (ii) virkningen av både innlemmelse og ikke-inkorporering på EØS EFTA-statenes interesser og deres økonomiske sikkerhet, (iii) innvirkning på omfanget av EØS-samarbeidet, (iv) konsistens i tilnærming til andre tiltak som inngår i en bredere strategi eller pakke med EU-initiativer eller andre rettsakter som har klare koblinger og (v) tilpasning til de overordnede strategiske interessene til EØS EFTA-statene
- Hvis EU-rettsakter vurderes å ha innvirkning på funksjonen til det indre marked, samtidig som det anses å være helt eller delvis utenfor rammen av EØS-samarbeidet, bør man se på potensielle tiltak for å minimere risiko for fragmentering av det indre marked og andre risikoer forbundet med ikke-inkorporering
- Sikre, i den grad det er mulig, en helhetlig tilnærming for å adressere andre horisontale utfordringer (slik som bestemmelser om forhold til land utenfor EØS)
Rapporten gir en rekke anbefalinger til EFTAs faste komite (s. 4) og EFTA-sekretariatet (s. 5), og anbefaler at EFTAs faste komité i løpet av 2024 presenterer en plan for hvordan rapportens funn og anbefalinger skal gjennomføres.
For nærmere informasjon om innholdet i rapporten, se:
Kapittel 1: Det indre markedet og EØS – et paradigmeskifte (s. 6)
Kapittel 2: EUs svar på aktuelle globale og geopolitiske utfordringer (s. 10)
Kapittel 3: EU-initiativ og politikk med klare horisontale dimensjoner (s. 17)
Kapittel 4: Sammenheng og tverrsektoriell politisk tilnærming (s. 19)Kapittelet omhandler blant annet en ny tilnærming til forsyningssikkerhet i det indre markedet, EUs forståelse av økonomisk sikkerhet og tollmyndighetenes styrkede rolle i å beskytte det indre marked
Kapittel 5: Konsekvenser av ikke-innlemmelse (s. 23)
Her omtales mulige risikoer for EØS EFTA-statenes interesser: (i) å behandles som et tredjeland, (ii) ulike standarder for varer, (iii), mindre integrasjon i kritiske forsyningskjeder, (iv) omgåelsestiltak (anti-circumvention measures) rettet mot EØS EFTA-statene og (v) effekt på et pålitelig partnerskap
Kapittel 6: Hvordan sikre EØS EFTA-statenes interesser og fortsatt homogenitet i et indre marked i utvikling (s. 28)
Kapittel 7: Veien fremover – en tilnærming langs tre dimensjoner (s. 32) – (i) strategiske spørsmål, (ii) horisontale utfordringer og (iii) spesifikke utfordringer.
Kapittel 8: Konklusjon og anbefalinger (s. 35)
EFTA-rapporten omtales nærmere av Siri Sletner i et innlegg i Altinget 29. august.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg