Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Plattformdirektivet: forhandlingsresultat nedstemt i Rådet igjen

I en avstemning i Rådets underutvalg (Coreper) 16. februar ble det ikke oppnådd tilstrekkelig flertall for den foreløpige avtalen med Europaparlament om plattformdirektivet. Dette er andre gang en fremforhandlet enighet mellom Rådet og Parlamentet blir blokkert av medlemslandene. Direktivforslaget, som var ment å bedre arbeidsvilkårene og klargjøre ansettelsesstatus for personer som jobber via digitale plattformer som Uber og Deliveroo, har hatt en omdiskutert ferd gjennom EU-systemet som har resultert i store endringer i Kommisjonens opprinnelig tekst. Fremtiden til plattformdirektivet er nå usikker. Det belgiske formannskapet skal fortsatt ha et håp om en avtale denne mandatperioden, og saken er ventet å bli diskutert på arbeids- og sosialrådsmøtet 11. mars.

«The final compromise text on the Platform Work Directive was put forward for endorsement by Ambassadors at Coreper. Unfortunately, the necessary QMV wasn’t found. We believe that this directive, aiming to be an important step forward for this workforce, has come a long way. We’ll now consider the next steps», skrev det belgiske formannskapet i en uttalelse på X (tidligere Twitter) etter avstemningen.

Det var helt til det siste knyttet usikkerhet til om medlemslandene, blant annet Frankrike, ville godkjenne den foreløpige enigheten som Rådet og Parlamentet forhandlet frem 8. februar. Ifølge EUobserver utgjorde Frankrike, Tyskland, Hellas og Estland et blokkerende mindretall, hvor Frankrike stemte nei og de tre andre landene avsto fra å stemme. Et kvalifisert flertallsvedtak i Rådet krever støtte fra 55 prosent av medlemslandene, som representerer minst 65 prosent av EU-befolkningen.

Det ble også oppnådd enighet mellom Rådet og Parlamentet om direktivforslaget i desember 2023 etter forhandlinger ledet av det daværende spanske formannskapet, men denne avtalen ble ikke godkjent i Rådet, noe som førte til nye forhandlingsrunder under det belgiske formannskapet. Både under behandlingen av lovforslaget og i de siste forhandlingsrundene har Rådet og Parlamentet gjort store endringer i Europakommisjonens opprinnelige direktivforslag. Det har særlig vært vanskelig å bli enige om bestemmelsene som omhandler plattformarbeideres ansettelsesstatus. Kommisjonens direktivforslag inneholdt fem kriterier som skulle avgjøre om det foreligger et ansettelsesforhold, basert på i hvor stor grad den digitale plattformen kontrollerte utførelsen av arbeidet. Plattformselskaper som oppfylte minst to av kriteriene var forpliktet til å følge nasjonale krav til arbeidstakerrettigheter, og plattformene ville ha bevisbyrden dersom de mente at det ikke forelå et ansettelsesforhold.

Rådet og Parlamentet fjerner i kompromissteksten de felles kriteriene på EU-nivå for å avgjøre om det foreligger et ansettelsesforhold. Medlemslandene er pålagt å etablere en presumpsjonsregel (rebuttable legal presumption) om ansettelse i nasjonal lovgivning. Det skal forenkle reklassifiseringsprosessen for digitale plattformarbeidere og sørge for at plattformene har bevisbyrden i tilfeller de mener det ikke foreligger et ansettelsesforhold. Kriteriene som skal avgjøre  om det foreligger et slikt forhold skal baseres på grad av kontroll og styring, nasjonal rett, kollektive avtaler og avgjørelser i EU-domstolen. Ifølge Agence Europe tilførte det belgiske formannskapet et nytt punkt til dagsorden for Coreper-møtet 14. februar, knyttet til «effectiveness in relation to the legal presumption of salaried status». Formålet skal ha vært å klargjøre for medlemslandene Kommisjonens vurdering av bestemmelsen.

Forhandlingsresultatet innfører også de første EU-reglene for algoritmisk styring og bruk av kunstig intelligens på arbeidsplassen, som skal sikre menneskelig tilsyn med viktige beslutninger som direkte påvirker plattformarbeidere. Teksten introduserer videre nye databeskyttelsesregler for plattformarbeidere, hvor det vil bli forbudt for digitale plattformer å prosessere visse typer personopplysninger, som personlig tro og privat utveksling med kolleger.

Det belgiske formannskapet skal fortsatt ha ambisjoner om å få til et vedtak om plattformdirektivet i denne mandatperioden. Ifølge EU-diplomater Politico har vært i kontakt med skal saken diskuteres på arbeids- og sosialrådsmøtet 11. mars. Agence Europe skriver at formannskapet meddelte til medlemslandene 21. februar at de har en intensjon om å oppnå en avtale: «It is not yet clear whether the Presidency will modify the provisional agreement’s content. In any case, the rules state that a new agreement in trilogue with Parliament, if necessary, would still be possible between now and 14 March under the so-called ‘corrigendum’ procedure, but confirmation by the EU Council, in this scenario, could only take place during the next legislature».

Rådets blokkering av plattformdirektivet var også tema under plenumssamlingen i Europaparlamentet denne uken, i en kveldsdebatt 26. februar med agendatittelen «Need to overcome the Council deadlock on the platform workers directive», hvor også kommissær Nicolas Schmit og det belgiske formannskapet deltok.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 27.02.2024 10:40
: