Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Kommisjonen: Gjennomføringsplan for asyl- og migrasjonspakten

Asyl- og migrasjonspakten trådte i kraft 11. juni 2024 og skal gjennomføres fra 12. juni 2026. Kommisjonen presenterte nylig meddelelsen «Common Implementation Plan for the Pact on Migration and Asylum». Dokumentet grupperer det juridiske, tekniske og operasjonelle arbeidet med å omsette asyl- og migrasjonspakten til en operativ realitet i 10 hovedelement. Meddelelsen, med tilhørende vedlegg («operasjonell sjekkliste»), skal lette forståelsen og gjennomføringen av rettsaktene i asyl- og migrasjonspakten. Norge omfattes av deler av pakten.

«Today we are presenting a blueprint for the next two years of work to help make the Pact on Migration and Asylum a reality on the ground. This is further testament to the Commission’s determination to spare no effort in ensuring Member States have all the expertise, operational and financial support they need to turn legal commitments into practice. Not all Member States are starting from the same point, but we will all cross the finish line together.» (Margaritis Schinas, Vice-President for Promoting our European Way of Life)

Asyl- og migrasjonspakten trådte i kraft 11. juni 2024 og skal gjennomføres fra og med 12. juni 2026. EUs asyl- og migrasjonspakt var tema for møtet i europautvalget 15. mars 2024, og du kan lese mer om pakken av rettsakter i bakgrunnsinformasjon for møtet. Justis- og beredskapsminister Emilie Mehl sa i europautvalget 15. mars at «Norge omfattes kun av deler av reglene, spesielt de som bygger på dagens system for å avgjøre hvilket land som er ansvarlig for å behandle en asylsøknad – det såkalte Dublin-systemet. Samlet sett er reglene i tråd med Norges ønske om å redusere sekundærbevegelser og misbruk av asylsystemet, samt at vi får en mer effektiv saksbehandling i Europa. Det er viktig for oss at også resten av Europa har god yttergrensekontroll, effektive asylprosedyrer og gode returordninger, bl.a. for å forebygge sekundærbevegelser og trusler mot indre sikkerhet.» Mehl presiserte videre at Norge ikke bindes av den obligatoriske solidaritetsmekanismen, men det er lagt opp til at vi skal kunne delta frivillig: «Vi kan komme til å vurdere å bidra frivillig i en solidaritetsmekanisme igjen, men det er noe vi må komme tilbake til hvis det blir aktuelt.»

Felles gjennomføringsplan lagt frem
Den 12. juni presenterte Kommisjonen en felles gjennomføringsplan for asyl- og migrasjonspakten. Her fremheves at arbeidet med å omsette pakten til en operativ realitet skal skje i løpet av de neste to årene. Dette vil være en felles innsats, og Kommisjonen vil støtte medlemslandene hele veien. Gjennomføringsplanen, meddelelsen «Common Implementation Plan for the Pact on Migration and Asylum» med vedlegg «Operational Checklist», angir de viktigste milepælene som alle medlemsland må få på plass av juridiske og operasjonelle kapasiteter for å kunne gjennomføre asyl- og migrasjonspakten innen midten av 2026. Planen vil presenteres for medlemslandene i Rådet, hvorpå den vil være grunnlag for utarbeidelse av medlemsstatenes nasjonale gjennomføringsplaner. Disse skal vedtas innen desember 2024. Kommisjonen har satt opp et eget støtteteam som vil besøke alle hovedsteder for å bistå i utarbeidelsen av planene. En europeisk migrasjon- og asylstrategi vil fremmes i slutten av 2025, «building on the development of comprehensive national migration and asylum strategies to be transmitted by the Member States to the Commission by June 2025

Gjennomføringsplanen grupperer det juridiske, tekniske og operasjonelle arbeidet i 10 hovedelement, for å lette forståelsen og gjennomføringen av rettsaktene i asyl- og migrasjonspakten. Tilnærmingen skal gjøre det mulig å målrette ressursene mot det grunnleggende som kreves for at det nye systemet skal fungere. Kommisjonen understreker at punktene er avhengig av hverandre og må gjennomføres parallelt. «There can be no picking and choosing. All building blocks need to be implemented and are interdependent.» Her er 10-punktslista fra Kommisjonen (jf. pressemeldingen). For oversikt over tidslinje for gjennomføring, se meddelelsen side 4, samt sidehenvisning nedenfor til de enkelte elementene i gjennomføringsplanen.

  1. Et felles migrasjons- og asylinformasjonssystem (Eurodac): Kommisjonen fremhever at rettidig iverksetting av Eurodac-systemet er en forutsetning for gjennomføringen av alle de andre elementene i pakten. (s. 8)
  2. Et nytt system for å håndtere migrasjon ved EUs ytre grenser: Screeningforordningen, Asylum Procedures Regulation og forordningen om etablering av en returgrenseprosedyre vil legge til rette for en harmonisert tilnærming. Alle irregulære migranter vil bli registrert og underlagt screening av deres identitet, sikkerhetsrisiko, sårbarhet og helse. I en andre fase vil en obligatorisk grenseprosedyre gjelde for de som sannsynligvis ikke har behov for internasjonal beskyttelse eller utgjør en sikkerhetsrisiko. (s. 12)
  3. Tilstrekkelig levestandard («Rethinking reception»): For eksempelvis for asylsøkere gis det tidligere tilgang til arbeidsmarkedet (6 måneder i stedet for 9 måneder), fysisk og psykisk helsehjelp og mer beskyttelse for familier, barn og sårbare søkere. The Reception Conditions Directive har nye verktøy som forbedrer mottakssystemets effektivitet og bidrar til å forhindre sekundære bevegelser. (s. 16)
  4. Rettferdige, effektive og konvergerende asylprosedyrer: Her fremhever Kommisjonen Asylum Procedures Regulation og reform av Qualification Directive. (s. 19)
  5. Effektive og rettferdige returprosedyrer: EUs migrasjonspolitikk kan bare være bærekraftig dersom de som ikke har rett til å bli i EU blir effektivt returnert. Returkoordinatoren vil spille en nøkkelrolle, og bygge videre på arbeidet som er lansert for å forbedre felles planlegging. (s. 23)
  6. Et rettferdig og effektivt system og få de nye ansvarsreglene til å fungere: Ved å etablere effektiv og stabil ansvarsdeling på tvers av unionen og redusere insentiver for sekundære bevegelser. (s. 26)
  7. Få solidaritet til å fungere: For første gang har EU en permanent, juridisk bindende og fleksibel solidaritetsmekanisme for å sikre at ingen medlemsstat blir stående alene når den er under press. (s. 30)
  8. Beredskap, beredskapsplanlegging og kriserespons: Bidra til å bygge mer motstandskraft mot migrasjonssituasjoner, samt redusere risiko ved krisesituasjoner. (s. 34)
  9. Nye sikringstiltak for asylsøkere og sårbare personer: Økt overvåking av grunnleggende rettigheter, og en reell og effektiv rett til asyl, inkludert for de mest sårbare, som barn. (s. 36)
  10. Bosetting, inkludering og integrering: Økt innsats på disse områdene. Medlemsstatenes innsats for integrering og inkludering av migranter er fortsatt uunnværlig for en vellykket migrasjons- og asylpolitikk. (s. 43)

Meddelelsen fremhever at «Each building block covers the legal obligations and their consequences for completion of the regulatory framework, administrative processes, organisation, and human and infrastructure capacities that Member States, the Commission, and EU Agencies have to implement.» Den felles gjennomføringsplanen spesifiserer også hvordan arbeidet på EU-nivå skal understøtte gjennomføring på nasjonalt nivå, ved å fremme utveksling av informasjon mellom EUs medlemsstater og ved å utvikle praktiske modeller, veiledningsdokumenter og sjekklister for å sikre en felles og harmonisert gjennomføring (se vedlegg).

For ytterligere informasjon, se pressemelding, uttalelser fra vise-president Schinas og kommissær Ylva Johansson, Explanatory memo on the Pact on Migration and Asylum og Legislative files in a nutshell.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 20.06.2024 11:48
: