Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Passasjerpakken 2023: Bedre rettigheter og informasjon til reisende

Den 29. november la Europakommisjonen frem «passasjerpakken 2023». Forslagene fokuserer på tre aspekt: styrkede passasjerrettigheter, beskyttelse av pakkereisende, samt bedre multimodale informasjonstjenester og opprettelsen av et felles europeisk mobilitetsdatarom. Passasjerpakken inneholder to forordningsforslag og ett direktivforslag, samt meddelelsen «Creation of a common European mobility data space». Rettsaktene er markert EØS-relevant fra Kommisjonens side.

Den 29. november la Europakommisjonen frem «passasjerpakken 2023», jf. pressemelding samme dag. Forslagene bygger på erfaringene fra blant annet Covid-19-pandemien og fokuserer på tre aspekt: styrkede passasjerrettigheter, beskyttelse av pakkereisende, samt bedre multimodale informasjonstjenester og opprettelsen av et felles europeisk mobilitetsdatarom (European mobility data space).

Passasjerpakken 2023
Passasjerpakken 2023 inneholder to forordningsforslag og et direktivforslag, samt meddelelsen «Creation of a common European mobility data space». Her er oversikt over rettsaktene med henvisning til Europalov:

A common European mobility data space (EMDS)
Kommisjonen har foreslått å opprette et EU-dekkende «datarom» i strategiske sektorer, inkludert mobilitet og transport. Målet er å overvinne tekniske og juridiske barrierer og sikre pålitelig og sikker datadeling. Et felles europeisk mobilitetsdatarom (EMDS) skal lette tilgang, sammenslåing og deling av data fra eksisterende og fremtidige transport- og mobilitetsdatakilder. «It will allow access to and sharing of real-time data, enabling the travelling public to stay up to date with the transport situation and traffic conditions, allowing them to plan their journeys better. It will also enable public and private actors for developing innovative transport services and data-driven transport policy-making.» I meddelelsen fremgår det at «This communication outlines the Commission’s proposed way forward for the creation of a common EMDS, including its objectives, main components, supporting measures and milestoneEn visuell fremstilling av forslaget fremgår på s. 20 i meddelelsen. På s. 20-23 kan du lese mer om faser og finansiering. I fakta-arket omtales EMDS som «Key to innovative transport services, safety, sustainability, multimodality and data-driven transport policy.»  

Pakkereisedirektivet 2015: endringsbestemmelser
Forslag til Europaparlaments- og rådsdirektiv for å gjøre beskyttelsen av reisende mer effektiv er markert EØS-relevant fra Kommisjonens side. Pakkereisedirektivet omfatter forhåndsarrangerte pakkereiser, men også skreddersydde pakker, der den reisende velger ulike typer reisetjenester (transport, overnatting, leiebil etc.), online eller offline. Forslaget gir klar definisjon av hva som utgjør en pakkereise og tydelig informasjon til reisende om deres rettigheter. Det fremgår i forslaget at «The general goal of revising the Directive is to strengthen the level of consumer protection, at all times, including in the event of a major crisis, while improving the functioning of the internal market in the package travel sector.» Generelt har pakkereisedirektivet fra 2015 fungert bra, men ulike utfordringer relatert til covid-19 og tiltak i forbindelse med pandemien «had a significant impact on both the travel industry and travellers and exposed certain weaknesses in prevailing business models and showed that specific provisions of the Directive could be clarified.» Forslaget gir klarere og tydeligere regler. De foreslåtte endringene vil presisere pakkereisearrangørenes forpliktelser og ansvar. Dette vil blant annet gjelde regler for refusjon og at de reisendes forskuddsbetaling for pakkereiser ikke må overstige 25% av pakkeprisen (med noen unntak). Se hjemmeside og Q and A for nærmere informasjon om forslaget.

Håndheving av passasjerrettigheter: endringsbestemmelser
Også forslag til Europaparlaments- og rådsforordning (EU) med hensyn til håndheving av passasjerrettigheter i unionen er markert EØS-relevant fra Kommisjonens side. Revisjonen adresserer to problematiske områder: «First and foremost, shortcomings in the implementation and enforcement of passenger rights prevent passengers of all modes of transport from enjoying their rights fully. This problem has been recurring since the adoption of the various passenger rights Regulations. (…) The second problem (…) focuses on the right to reimbursement of the full cost of an airline ticket when the flight is not carried out as planned, an issue which was exacerbated in the COVID-19 pandemic. Currently, reimbursement rules are unclear when air passengers make their bookings via an intermediary.» Forordningsforslaget vil styrke håndhevingsmekanismen og innføre regler for blant annet refusjon for flypassasjerer som bestilte sitt fly via en mellommann. I tillegg introduseres ny beskyttelse for passasjerer som bytter transportmåte under en reise. For nærmere informasjon, se Q and A om forslaget.

Passasjerrettigheter ved multimodale reiser
Forslag til Europaparlaments- og rådsforordning (EU) om passasjerrettigheter ved multimodale reiser er også markert EØS-relevant fra Kommisjonens side. Multimodale reiser skjer når «passengers combine at least two collective transport modes to reach a final destination, such as a flight with a rail service, or a rail service with a coach service.» Forslaget inneholder nye regler for passasjerer som benytter forskjellige transportformer (som buss, tog og fly under en og samme reise). Passasjerer vil få bedre informasjon og være mer beskyttet når de reiser på en enkeltbillett som dekker hele reisen. Hvis det er et problem med reisen, kan de få pengene tilbake eller bli omdirigert, og de vil få hjelp hvis de trenger det. For oversikt over formålet med forslaget, se s. 3 (objectives of this proposal). «To boost multimodal travel and to encourage the use of more sustainable modes of transport for each journey leg, it must be easier for passengers to find travel information.The revised MMTIS will make it mandatory for data holders to make dynamic information (real-time data such as disruptions) accessible via the National Access Points. Until now, only certain static data had to be accessible», fremgår det i Q and A. Personer med nedsatt mobilitet som skifter fra en transportmåte til en annen «bistås ved tilslutningspunkter af transportører og terminaloperatører, når de rejser under én og samme transportkontrakt, eller når de rejser via multimodale passagerknudepunkter

For mer informasjon om passasjerpakken 2023, se Q and A on the revision of the Delegated Regulation on multimodal travel information services and on the Communication on the creation of a common European mobility data space (EMDS), fakta-arket fra Kommisjonen og oversikt på Kommisjonens hjemmeside.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 07.12.2023 12:39
: