Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Enighet om nytt regelverk for korttidsutleie

Europaparlamentet og Rådet har kommet til en foreløpig politisk enighet om forordningsforslaget som skal gi mer offentlig innsyn i markedet for korttidsutleie av innkvartering, hvor blant annet plattformer som Airbnb og Booking.com opererer. De nye reglene innfører harmoniserte registreringskrav for utleiere og utleieobjekter, som vil få unike registreringsnummer som tydelig skal fremkomme på plattformenes nettsider. Medlemslandene pålegges å etablere en nasjonal digital infrastruktur som skal samle inn data fra plattformenes utleieaktivitet på månedlig basis. Teksten skal nå formelt vedtas av Parlamentet og Rådet. Etter at det nye regelverket trer i kraft vil medlemslandene ha 24 måneder på å etablere registreringssystemer og nødvendig IT-infrastruktur.

«Cities are struggling with an explosion of illegal holiday rentals. This puts the liveability and affordability of cities across Europe under pressure. Until now, rental platforms have refused to share data, making it difficult to enforce local regulations. Fortunately, this law puts an end to that and returns more control to the cities. We are demonstrating that it is not large tech companies, but the cities themselves, that determine the rules», uttaler saksordfører Kim Van Sparrentak (De grønne, Nederland) i Parlamentets pressemelding 16. november.

Forordningsforslaget, som skal gi mer åpenhet om markedet for korttidsutleie, ble lagt frem av Europakommisjonen 7. november 2022 og er merket EØS-relevant. Forordningsforslaget vil ikke påvirke nasjonale og lokale myndigheters muligheter til å regulere markedet for korttidsutleie, og skal tilpasses gjeldende registreringsordninger i medlemslandene. Kommisjonen påpekte ved fremleggelsen at selv om korttidsutleie av boliger innebærer fordeler for utleiere, turister og reiselivsnæringen, kan det medføre utfordringer for lokalsamfunn, som mangel på tilgjengelige boliger, stigende boligpriser og uforholdsmessig store turiststrømmer. Med forordningsforslaget ønsker Kommisjonen å strømlinjeforme innsamling og deling av data fra utleiere og plattformer, som igjen skal legge grunnlaget for effektive og forholdsmessige lokale tiltak. Parlamentet vedtok sin posisjon til forordningsforslaget 19. september 2023, mens Rådet avklarte sin holdning 2. mars 2023.

I den foreløpige politiske enigheten mellom Parlamentet og Rådet 16. november, ligger blant annet tiltak som skal sørge for:

  • Enklere registrering: Det nye regelverket etablerer en gratis (eller til en forholdsmessig kostnad) nettbasert registreringsprosedyre for utleiere. Alle utleiere vil få et unikt registreringsnummer som åpner for korttidsutleie av eiendommen, og som gjør at ansvarlige myndigheter kjenner vertens identitet og kan verifisere den registrerte informasjonen. «Registration would not be obligatory if the destination has not established a registration procedure. However, Member States have to establish such a procedure if they want to access data about short-term accommodation rentals», skriver Parlamentets utredningstjeneste (EPRS) i en briefing om forordningsforslaget.
  • Sikrere utleietjenester: Utleieplattformene må sørge for at utleiers registreringsnummer kommer tydelig frem på nettstedet, og at informasjonen er pålitelig og fullstendig. Plattformene er pålagt å gjøre en «rimelig innsats» for å ta stikkprøver av informasjonen de legger ut. Ansvarlige myndigheter kan suspendere registreringsnumre, be plattformer om å fjerne ulovlige oppføringer, eller ilegge sanksjoner til plattformer eller utleiere som ikke følger regelverket. Behandlingen av opplysningene skal være i overensstemmelse med de europeiske databeskyttelsesreglene.
  • Datautveksling: I henhold til avtalen pålegges alle medlemslandene å etablere ett nasjonalt nettbasert kontaktpunkt (single digital entry point) som skal brukes til å overføre data om utleieaktivitet fra plattformene til offentlige myndigheter hver måned. Små- og mellomstore virksomheter (4250 oppføringer eller mindre) vil få et mindre krevende regelverk å forholde seg til, og må sende inn aktivitetsdata hver tredje måned. Kontaktpunktene skal være virksomme innen 24 måneder etter at regelverket trer i kraft, som også var Rådets posisjon. Parlamentet ønsket opprinnelig en tidsfrist på 18 måneder.

Rådet skriver i sin pressemelding at det nye regelverket vil bli tilpasset relevante bestemmelser i forordningen om digitale tjenester (Digital Services Act, DSA) og tjenestedirektivet. Innsamlede data vil bli delt mellom offentlige myndigheter i hele EU, bidra til turismestatistikk og gjøre det mulig for myndighetene å bekjempe ulovlig utleievirksomhet. Overordnet skal dette bidra til et mer bærekraftig økosystem i reiselivsnæringen, som også støtter den digitale omstillingen.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 28.11.2023 10:44
: