Strengere EU-krav til nettbutikker?
Seks forbrukerorganisasjoner i EU har testet 250 varer som er kjøpt i nettbutikker. To av tre tilfredsstilte ikke EUs sikkerhetskrav. Det dreier seg blant annet om elektronikk, brannvarslere, leker og kosmetikk. Den varslede Digital Service Act kan inneholde strengere ansvarskrav til nettbutikker og plattformer. I løpet av året skal også Europakommisjonen legge fram en ny forbrukeragenda.
Forbrukerorganisasjoner i Belgia, Italia, Nederland, Danmark, Tyskland og Storbritannia har gått sammen om å teste produkter fra nettbutikker som Amazon, AliExpress, eBay og Wish. Resultatet av undersøkelsen ble lagt fram denne uken, og viser at 66 prosent ikke oppfylte EUs regler for produktsikkerhet. Utvalget av varer var gjort ut fra mulig risiko, og omfattet blant annet USB-ladere, nødladere (powerbank), reiseadaptere, plastleker, barneklær, brannvarslere og tannblekemidler.
Flere av de store plattformene, som Amazon, eBay og Alibaba, inngikk i 2018 frivillige avtaler med Kommisjonen hvor de lover å fjerne varer som ikke følger EUs sikkerhetskrav innen to dager etter at de blir varslet. De skal også aksjonere mot gjentatte brudd, og gjøre tiltak for å unngå at varer på nytt kommer for salg.
I en pressemelding fra den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC vises det til at det gjentatte ganger legges fram rapporter over produkter i nettbutikker som ikke følger EUs regler. Disse blir fjernet fra nettbutikkene, men har en tendens til å dukke opp igjen etter en stund. «It’s time the EU makes online marketplaces liable for dangerous products sold on their sites, and that authorities place them under greater scrutiny. This should make marketplaces more cautious in the future and would prevent consumers from being exposed to unsafe products in the first place – the most effective way of protecting them», mener BEUC.
Europakommisjonens meddelelse Shaping Europe’s digital futureble lagt fram forrige uke, og omhandler de overordnede rammene for EUs digitale politikk i årene fremover. I løpet av året skal Kommisjonen presentere et forslag til Digital Service Act, som blant annet skal inneholde regulering av plattformer. I meddelelsen skriver Kommisjonen «What is illegal offline must also be illegal online», og påpeker at salg av ulovlige, farlige eller forfalskede varer, og formidling av ulovlig innhold må takles like effektivt online som offline.
EUs forbrukeragenda er fra 2012, og er en strategi for forbrukerarbeidet i perioden 2014 til 2020. Ett av målene er å styrke arbeidet med forbrukersikkerhet for varer og tjenester ved å styrke regelverket og gjøre markedskontrollen mer effektiv. I Kommisjonens arbeidsprogram for 2020 varsles det at en ny og oppdatert forbrukeragenda skal legges fram i løpet av året.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg