Covid-19: EU muliggjør ekstraordinær statsstøtte
Torsdag 19. mars vedtok Europakommisjonen midlertidige rammebestemmelser for statlige tiltak til støtte for økonomien i forbindelse med Covid-19-utbruddet. Kommisjonen publiserte i den forbindelse en meddelelse hvor det nærmere innholdet i rammebestemmelsene blir redegjort for. I tillegg til en rekke støttetiltak som er tilgjengelige for medlemslandene i henhold til eksisterende statsstøtteregler, skal det midlertidige rammeverket gjøre det mulig for land å sikre at tilstrekkelig likviditet forblir tilgjengelig for alle typer bedrifter og å bevare kontinuiteten i økonomisk aktivitet under og etter Covid-19-utbruddet. ESA vil benytte de samme vilkårene som Kommisjonen når de fremover skal vurdere om støttetiltak i forbindelse med korona-utbruddet er i samsvar med statsstøtteregelverket.
Av Kommisjonens meddelelse fremgår at formålet er å fastlegge en ramme som gjør det mulig for medlemslandene å takle de problemer som virksomhetene for øyeblikket opplever, samtidig som integriteten til det indre marked bevares og like konkurransevilkår sikres.
I henhold til EU-traktatens artikkel 107 (3) bokstav b kan Kommisjonen erklære støtte som har til formål å «afhjælpe en alvorlig forstyrrelse i en medlemsstats økonomi» forenlig med det indre marked. Tilsvarende bestemmelse i EØS-avtalen er artikkel 61 (3) bokstav b.
Kommisjonen skriver at midlertidige begrensede støttebeløp til utsatte virksomheter vil være en passende, nødvendig og målrettet løsning slik situasjonen er i dag. Kommisjonen vil anse en slik statsstøtte for forenlig med det indre marked på grunnlag av artikkel 107 (3) bokstav b, forutsatt at følgende betingelser er oppfylt:
- Støtten ikke overskrider 800 000 euro
- Det er snakk om bruttobeløp, dvs. før fradrag av skatter og avgifter
- Støtten ytes på grunnlag av en støtteordning med et anslått budsjett.
- Støtten kan ytes til virksomheter, som ikke var kriserammede den 31. desember 2019. Støtten kan altså ytes til virksomheter som ikke er kriserammede og/eller virksomheter som ble kriserammede som følge av Covid-19-utbruddet.
- Støtten ytes innen 31. desember 2020.
Meddelelsen inneholder videre noen betingelser for støtte innen landbrukssektoren og fiskerisektoren. Dette er ikke aktuelt for støtte etter EØS-avtalens støtteregler, da disse sektorene ligger utenfor avtalens virkeområde.
I lys av betingelsene, gir meddelelsen grønt lys for fem typer midlertidige statsstøttetiltak:
- Støtte i form av direkte tilskudd, tilbakebetalingspliktige forskudd eller skattefordeler
Medlemslandene vil få mulighet til å innføre ordninger som kan yte opp til 800 000 euro i støtte til virksomheter for å avhjelpe deres akutte likviditetsbehov.
- Støtte i form av lånegarantier
Medlemslandene vil kunne stille statsgarantier for å sikre at bankene fortsatt yter lån til de kundene som har behov for dette.
- Statsstøttede offentlige lån til virksomheter
Medlemslandene vil kunne yte lån med gunstige rentesatser til virksomheter. Disse lånene kan hjelpe virksomhetene med å dekke umiddelbare kapital- og investeringsbehov.
- Garantier til banker, som kanaliserer statsstøtte ut i realøkonomien
Noen medlemsland planlegger å ta utgangspunkt i bankenes eksisterende utlånskapasitet og anvende den til å kanalisere støtte over til især små- og mellomstore bedrifter. Rammebestemmelsene gjør det klart at en slik støtte betraktes som direkte støtte til bankenes kunder, ikke til bankene selv. Videre utpensles retningslinjer for hvordan man kan sikre en minimal konkurransevridning bankene imellom.
- Kortfristet eksportkredittforsikring
Rammebestemmelsene gir fleksibilitet med hensyn til statlig ytelse av kortfristet eksportkredittforsikring ved behov.
På ESAs nettsider henvises det til meddelelsen, og fastslås at ESA vil benytte de samme vilkårene som Kommisjonen når de fremover skal vurdere om støttetiltak i forbindelse med korona-utbruddet er i samsvar med statsstøtteregelverket.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg