Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Reduksjonsmål og rapporteringsplikt for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer

Til orientering har Stortinget mottatt forslag til en rettsakt fra Europakommisjonen om reduksjonsmål og rapporteringsplikt for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer.

Europakommisjonen la 14. februar fram forslag til en forordning som vil endre en gjeldende forordning knytt til reduksjonsmål og rapporteringsplikt for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer. Kommisjonen skriver i sin pressemelding at den foreslår strenge utslippsmål for tunge kjøretøy fra 2030. Målet er å bidra til å redusere CO2-utslipp fra transportsektoren, dvs. lastbiler og busser, som står for over 6 % av de samlede drivhusgassutslippene i EU og mere enn 25 % av utslippene fra veitransport. De strenger kravene skal sikre at veitransportsektoren bidrar til omstillingen mot nullutslippsmobilitet og dermed til å nå EUs klima- og nullforurensingsmål og redusert energiforbruk. Kommisjonen foreslår en gradvis innfasing med krav om 45 % kutt innen 2030 i forhold til nivået i 2019, 65 % kutt innen 2035 og 90 % kutt innen 2040. Den foreslår også bl.a. krav om nullutslipp fra alle nye bybusser fra 2030.

Forslaget behandles med en hurtigprosedyre i Europaparlamentet og Rådet.

Se også omtale av saken på Europalov.

I Norge er det Samferdselsdepartementet som har ansvar for oppfølgingen av dette regelverket.

Forslaget er sendt Stortinget i tråd med ordningen hvor Stortinget mottar Europakommisjonens forslag til antatt EØS-relevante rettsakter via EFTA-sekretariatet i Brussel.

Kontaktinfo

Sist oppdatert: 21.03.2023 15:53

Europakommisjonens referansenummer (KOM-nr.) for forslaget:

: