Reduksjonsmål og rapporteringsplikt for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer
Til orientering har Stortinget mottatt forslag til en rettsakt fra Europakommisjonen om reduksjonsmål og rapporteringsplikt for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer.
Europakommisjonen la 14. februar fram forslag til en forordning som vil endre en gjeldende forordning knytt til reduksjonsmål og rapporteringsplikt for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer. Kommisjonen skriver i sin pressemelding at den foreslår strenge utslippsmål for tunge kjøretøy fra 2030. Målet er å bidra til å redusere CO2-utslipp fra transportsektoren, dvs. lastbiler og busser, som står for over 6 % av de samlede drivhusgassutslippene i EU og mere enn 25 % av utslippene fra veitransport. De strenger kravene skal sikre at veitransportsektoren bidrar til omstillingen mot nullutslippsmobilitet og dermed til å nå EUs klima- og nullforurensingsmål og redusert energiforbruk. Kommisjonen foreslår en gradvis innfasing med krav om 45 % kutt innen 2030 i forhold til nivået i 2019, 65 % kutt innen 2035 og 90 % kutt innen 2040. Den foreslår også bl.a. krav om nullutslipp fra alle nye bybusser fra 2030.
Forslaget behandles med en hurtigprosedyre i Europaparlamentet og Rådet.
Se også omtale av saken på Europalov.
I Norge er det Samferdselsdepartementet som har ansvar for oppfølgingen av dette regelverket.
Forslaget er sendt Stortinget i tråd med ordningen hvor Stortinget mottar Europakommisjonens forslag til antatt EØS-relevante rettsakter via EFTA-sekretariatet i Brussel.
Kontaktinfo
Per S. Nestande
per.nestande@stortinget.no
Margrethe Saxegaard
margrethe.saxegaard@stortinget.no