Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Åpenhet og målretting av politisk reklame

Til orientering har Stortinget mottatt forslag til en rettsakt fra Europakommisjonen om åpenhet og målretting av politisk reklame

Europakommisjonen la 25. november 2021 fram forslag til en forordning om åpenhet og målretting av politisk reklame. Kommisjonen skriver i sin pressemelding at reglene skal bidra til å sikre integriteten til valgsystemet og den åpne, politiske debatten. Blant annet foreslås strenge regler mot bruk av persondata for målrettet, politiske reklame og medlemslandene skal pålegges å innføre bøteordninger. Samtidig ble det foreslått oppdaterte regler for finansiering av europeiske politiske partier og stiftelser. Det ble videre foreslått tiltak for å sikre at EU-borgere som bor i et annet EU-land, får bedre informasjon om retten til å delta i det kommende EU-valget i 2024. Se også omtale av forslaget i Stortingets EU/EØS-nytt 2. desember 2021.

Forslaget er til behandling i Europaparlamentet og Rådet.

Følg behandlingen av saken på Europalov.

I Norge er det Barne- og familiedepartementet som har ansvar for oppfølgingen av dette regelverket.

Forslaget er sendt Stortinget i tråd med ordningen hvor Stortinget mottar Europakommisjonens forslag til antatt EØS-relevante rettsakter via EFTA-sekretariatet i Brussel.

Kontaktinfo

Sist oppdatert: 22.02.2022 14:41

Europakommisjonens referansenummer (KOM-nr.) for forslaget:

: