Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Renere kjøretøypakken

Til orientering har Stortinget mottatt forslag til flere rettsakter knyttet til veitransport.

Europakommisjonen la 8. november fram den såkalte renere kjøretøyspakken Kommisjonen skriver i sin pressemelding at det overordnede målet med pakken er å styrke EUs globale førerposisjon innen renere kjøretøy og ble også omtalt i Stortingets EU/EØS-nytt 5. oktober i år. Den skal bl.a. bidra til at EU skal sine forpliktelser etter Parisavtalen om å redusere CO2-utslippene med 40 prosent og sammen med forslagene til rettsakter la Kommisjonen fram en overordnet melding om fremme av lavutslippsmobilitet. Forslagene til rettsakter i pakken er:

  • Forslag til en forordning om nye CO2-normer. Det setter mål for 2025 og 2030. De gjennomsnittlige CO2-utslippene skal være 15 prosent lavere i 2025 og 30 prosent lavere i 2030 sammenlignet med 2021 for både nye biler og varebiler.
  • Direktiv om rene kjøretøy. Skal fremme løsninger om ren mobilitet i forbindelse med offentlige anbud, slik at fremtidens offentlige kjøretøy blir miljøvennlige.
  • Revisjon av direktivet om kombinert transport. Godstransport skal i større grad skje ved å kombinere lastebil, tog og skip for å redusere antall lastebiler på europeiske veier.
  • Revisjon av direktiv om busstransport. Kommisjonen vil stimulere utviklingen av bussforbindelser over lange avstander i Europa, som et alternativ til privatbilismen, ved å åpne hjemmemarkedene for mer konkurranse. Busselskaper skal kunne tilby innenlands langdistanse passasjertjenester, og man vil fjerne de juridiske hindringene for markedsadgang.

Samtidig la Kommisjonen fram en handlingsplan og investeringsløsninger for utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff. 800 millioner euro skal bevilges til infrastruktur, som ladestasjoner, som skal gjøre det mer attraktivt å kjøpe miljøvennlige biler. Den la også fram det såkalte batteriinitiativet som skal bidra til at fremtidens kjøretøy og alternative mobilitetsløsninger og tilhørende komponenter vil kunne utvikles og produseres i EU.

Forslagene er til behandling i Europaparlamentet og Rådet.

Følg behandlingen av saken på Europalov.

I Norge er det Samferdselsdepartementet som har ansvar for oppfølgingen av forslagene.

 

Forslaget er sendt Stortinget i tråd med ordningen hvor Stortinget mottar Europakommisjonens forslag til antatt EØS-relevante rettsakter via EFTA-sekretariatet i Brussel.

Kontaktinfo

Sist oppdatert: 04.12.2017 15:13

Europakommisjonens referansenummer (KOM-nr.) for forslaget:

: