Fordring mht. flypassasjerers rettigheter
Til orientering har Stortinget mottatt et forslag til forordning fra Europakommisjonen (Kommisjonen) mht. flypassasjerers rettigheter ved forsinkelser og kanselleringer, og flyselskapenes ansvar overfor passasjerer og deres bagasje.
Forslaget foreslår endringer til dagens regelverk (forordninger fra 2004 og 1997) og er ment å avklare juridiske gråsoner i dette, samt introdusere nye rettigheter. Dagens regelverk er tatt inn i EØS-avtalen og det nye forslaget er også ansett som EØS-relevant av Europakommisjonen.
I følge Kommisjonens pressemelding vil den nye forordningen gi flypassasjerer nye rettigheter mht. informasjon, støtte og omlegging av reisen. Den vil også etablere bedre klageprosedyrer og håndhevingsprosedyrer, så passasjerene faktisk får det de har krav på. Mens forslaget introduserer nye og forbedrede rettigheter, gir det også flyselskapene mer spillerom i visse situasjoner. I et intervju med Aftenposten mener organisasjonen Virke at dette nok er en måte for Kommisjonen å forsøke å balansere situasjonen i luftfarten på etter at askeskyene i 2010 ble en såpass stor utfordring for flyselskapene økonomisk. Kommisjonsforslaget omfatter blant annet:
- Retten til informasjon ved forsinkelser eller kanselleringer (senest 30 minutter etter planlagt avgang)
- Retten til å rette opp feilgitt navn på billett før avreise uten kostnader.
- Bruk av returbillett selv om første del av billett ikke er brukt.
- Tydeligere definisjon av ekstraordinære omstendigheter som unnlater flyselskapene fra kompensasjon (kun naturkatastrofer og flytårnstreik vil nå gjelde)
- Retten til en viss pleie (toalett, klimaanlegg, vann) etter en times forsinkelse etter ombordstigning mens flyet står på bakken.
- Retten til å forlate et forsinket fly som fremdeles står på bakken fem timer etter ombordstigning, med krav om refundering av billett.
- Retten til omlegging av reisen. Flyselskapene må nå, om ikke de kan garantere ankomst innen en viss tidsfrist på eget selskap, bruke andre selskap, eller andre reisemuligheter om mulig.
- Kompensasjon ved forsinkelser (bortsett fra ved ekstraordinære omstendigheter). Her gir Kommisjonen flyselskapene mer tid (istedenfor 3 timer vil de nå få 5 timer ved intra-EU og korte internasjonale flygninger under 3500 km., 9 timer ved lengre internasjonale flygninger under 6000 km., og 12 timer ved internasjonale flygninger over 6000 km.). Dette forslaget har så langt fått mest oppmerksomhet i media (f.eks. euobserver.com) og kritikk fra ulike hold som mener passasjerers rettigheter her svekkes. Kommisjonen på sin side mener dette vil gi flyselskapene mer tid til å løse problemer og hindre dem fra å kansellere flygninger.
- Kommisjonen foreslår også å redusere rettigheter mht. mat og opphold ved forsinkelser, fra ubestemt tid til tre døgn, med unntak av visse passasjergrupper.
Forslaget har så langt skapt reaksjoner blant partier i Europaparlamentet. EPP og ECR er begge positive til Kommisjonens forslag, mens De Grønne er kritiske, særlig til det de ser på som en svekkelse av rettigheter til passasjerer ved forsinkelser.
Forslaget vil nå bli behandlet av Europaparlamentet og Rådet i den ordinære lovgivningsprosedyren.
Det er sendt Stortinget i tråd med ordningen hvor Stortinget mottar Europakommisjonens lovforslag via EFTA-sekretariatet i Brussel. Fra norske myndigheters side vil ansvaret for forslaget ligge hos Samferdselsdepartementet.
Kontaktinfo
Per S. Nestande
per.nestande@stortinget.no
Margrethe Saxegaard
margrethe.saxegaard@stortinget.no