Ny havneforordning
Til orientering har Stortinget mottatt et forslag til forordning fra Europakommisjonen på etablering av et rammeverk for markedsadgang til havnetjenester og tilgang til finansielle opplysninger om havner (havneforordning).
Forslaget til forordning ble lagt fram 23. mai 2013 sammen med en strategi for EUs havnepolitikk. Forordningen gjelder havner som er foreslått som en del av det videreutviklede transeuropeiske transportnettverket, TEN-T. Dette nettverket gjelder ikke direkte for Norge, men standardkrav i havneforordningen vil gjelde for norske havner, og forslaget er merket som EØS-relevant. Norske havner er ikke med i listen over berørte havner. Men i et korrigendum til forslaget til videreutvikling av TEN-T, er et kart over norske TEN-T-havner presentert. Oslo og Narvik inngår der som basishavner.
Forslaget til havneforordning gjelder markedsadgang til havnetjenester og tilgang til finansielle opplysninger om havner. Europakommisjonen ønsker mer åpenhet for å hindre prismisbruk blant operatører med eksklusive rettigheter. I tillegg vil havnene få større frihet til å kreve avgifter. Økt åpenhet gjør dette mulig uten å vri konkurransen, og vil kunne bidra til å tiltrekke seg private investorer, mener Kommisjonen. Havnene kan sette ned avgiften for skip med bedre miljøresultater.
Det overordnede formålet med det nye havneinitiativet er å oppgradere 300 av EUs viktigste havner (i alt er det 1200 havner i EU) ved å gjøre driften og transportforbindelsene til disse mer effektive. 74% av alle varer til og fra Europa fraktes i dag sjøveien men med stor forskjell på kapasiteten til de ulike havnene (Rotterdam, Hamburg og Antwerpen har hele 20% av varetrafikken). Denne forskjellen fører til overbelastning og ekstra omkostninger for rederiene, transportfirmaene og forbrukerne. Med det nye initiativet ønsker EU innen 2030 å spare den europeiske økonomien for opp til 10 mrd. euro og bidra til å utvikle nye forbindelser for nærskipsfarten i Europa. Foreslåtte forbedringer inkluderer, i tillegg til mer effektive havnetjenester, også bedre forbindelse mellom havner og andre transportområder (jernbane, vei), samt økt fokus på sosial dialog mellom arbeidslivets parter i havnene. Mer utfyllende informasjon er tilgjengelig i Kommisjonens pressemelding.
Forslaget er en del av storsatsingen på havnesektoren som Kommisjonen varslet i sin indre markedspakke i 2012. I erkjennelsen av de store utfordringene som havnene står overfor kommer Kommisjonen nå for første gang med sektorspesifikk lovgivning. Før har havnene vært omfattet av EUs generelle regler på etableringsfrihet og konkurranse. Kommisjonen vil før sommeren også presentere et nytt forslag med ytterligere administrativ effektivisering av havnene (det såkalte «Blue Belt» forslaget).
Det nye forslaget til forordning som er tilsendt Stortinget i dag vil nå bli behandlet av Europaparlamentet og Rådet i den ordinære lovgivningsprosedyren.
Det er sendt Stortinget i tråd med ordningen hvor Stortinget mottar Europakommisjonens lovforslag via EFTA-sekretariatet i Brussel. Fra norske myndigheters side vil ansvaret for forslaget normalt ligge hos Fiskeri- og kystdepartementet.
Kontaktinfo
Per S. Nestande
per.nestande@stortinget.no
Margrethe Saxegaard
margrethe.saxegaard@stortinget.no