EUs fjerde jernbanepakke
Stortinget har mottatt forslag fra Europakommisjonen (Kommisjonen) på den såkalte fjerde jernbanepakken. Den inneholder en overordnet meddelelse og seks konkrete forslag til direktiver og forordninger som nå skal til behandling i Europaparlamentet og Rådet.
Forslagene har som formål å fullføre det indre marked på jernbaneområdet, inkludert liberalisering av innenlands passasjertrafikk og en rekke tiltak knyttet til jernbanesikkerhet og samtrafikkevnen over landegrensene. Mer konkret omfavner de nye forslagene:
- Oppheving av EU-bestemmelser om standardisering av jernbaneforetaks regnskaper
- Det europeiske jernbanebyrå (ERA)
- Felles europeisk jernbaneområde: liberalisering av innenlands persontrafikk og styring av infrastruktur
- Samtrafikkevnen på jernbanenettverket
- Konkurranseutsetting av innenlands personbefordring med jernbane
- Jernbanesikkerhet
Som nevnt i EU/EØS-nytt forrige uke foreslås det i den nye pakken blant annet at:
- Det blir obligatorisk å bruke anbud ved tildeling av kontrakter om offentlige jernbanetjenester.
- Det europeiske jernbanebyrået ERA får utvidede fullmakter og skal gi tillatelser til kjøretøy og sikkerhetssertifikater til jernbaneforetak. I dag er dette lagt til nasjonale myndigheter.
- Det kreves ikke et fullstendig skille mellom togselskaper og infrastrukturforvaltere, noe som skyldes sterk motstand fra blant andre Tyskland og Frankrike.
- Det åpnes for at medlemslandene kan beskytte arbeidstakere gjennom å kreve at nye operatører ansetter disse. Dette går ut over de generelle EU-kravene i forbindelse med overdragelse av virksomhet.
Saken var også på dagsordenen i Europautvalget 28. januar i år. Her sa utenriksminister Barth Eide: «Ikke alle land i Europa har et jernbanenett og et kundegrunnlag som passer for konkurranse. Det er derfor viktig at det i det kommende regelverket tas høyde for nasjonale behov. Fra norsk side vil vi arbeide for at det i regelverket gis mulighet for nasjonalt handlingsrom, fleksibilitet og gode overgangsordninger».
Forslagene vil nå bli behandlet av Europaparlamentet og at Rådet i den ordinære lovgivningsprosedyren.
Rettsakten er sendt Stortinget i tråd med ordningen hvor Stortinget mottar Europakommisjonens lovforslag via EFTA-sekretariatet i Brussel. Fra norske myndigheters side vil ansvaret for forslagene ligge hos Samferdselsdepartementet.
Kontaktinfo
Per S. Nestande
per.nestande@stortinget.no
Margrethe Saxegaard
margrethe.saxegaard@stortinget.no