Norge er en av verdens største skipsfartsnasjoner der norske
rederier nå kontrollerer verdens femte største flåte målt i antall
skip. Det er en næring som er preget av sterk internasjonal konkurranse
og der rammene som skipsfartsnæringen arbeider under, i stor grad
fastsettes utenfor Norges grenser. Norges sterke internasjonale
posisjon forsterkes ved at Norge har et komplett maritimt miljø
med en samlet verdiskaping på nærmere 100 mrd. kroner og om lag 100 000
ansatte. Selv om Norge er en stor skipsfartsnasjon, så er Norges
andel av verdensflåten blitt merkbart redusert de siste årene. Skal
man sikre fremtidsmuligheter for denne tradisjonelt sterke norske
næringen, må det sikres langsiktige rammebetingelser som er like
gode eller bedre enn de landene Norge skal konkurrere med.
Det er viktig for hele den norske maritime næringen at man sikrer
fremtidsrettede betingelser for sjøfolk og legger til rette for
rekruttering til yrket. Dersom dette skal være mulig, mener forslagsstillerne man
må sørge for rammebetingelser som er på linje med de land Norge
konkurrerer med og at det er nødvendig med forutsigbarhet rundt
ordningene. Når andre land har lovfestet nettolønn for sine sjøfolk,
mener forslagsstillerne det er på tide at man gir norske sjøfolk
den samme forutsigbarheten gjennom en lovfestet fullverdig nettolønnsordning.
Tilskuddsformene norsk maritim næring har i dag er utformet i
to kategorier; refusjonsordning og nettolønnsordning med hver sine
respektive underkategorier av ordninger rettet mot forskjellige
typer av skip.
Refusjonsordningene innebærer at rederiene får refundert en prosentvis
andel av brutto utbetalt lønn til visse grupper sjøfolk på de skip
som inngår i ordningen.
Nettolønnsordningene innebærer at rederiene får refundert innbetaling
av norsk skattetrekk, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift.
Nedenfor følger en oversikt over de ulike tilskuddsordningene
i Norge.Tabellen er hentet fra Econ Pöyry: Evaluering av
nettolønnsordningen for sjøfolk – Hovedrapport, punkt 2.4 side 16
| Nettolønn Skip
i NOR | Nettolønn Passasjerskip utenriksfart
NOR | Kirkenes | Refusjon ordinær | Refusjon særskilt |
| Refunderer skattetrekk, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift | Prosentvis refusjon av brutto utbetalt lønn |
Innført år | 2003 | 2003 | 2008 | 1994 | 1994 |
Ordningen omfatter | Lasteskip, brønn- og slepebåt, passasjerskip og skip i
petro-virksomhet registrert i NOR | Skip i helårs utenrikstrafikk med transport av passasjerer,
gods og kjøretøy i betydelig omfang Minimumskrav til rutelengde | Hurtigruten | Lasteskip, brønn- og slepebåt, passasjerskip og skip i
petro-virksomhet registrert i NOR eller NIS | Skip i NIS |
Tilskudds-berettigede | Alle sjøfolk som oppfyller generelle kriterier | Besetningsmedlemmer spesifisert i skipets alarminstruks | Besetningsmedlemmer spesifisert i skipets sikkerhetsbemanning | NOR: Alle sjøfolk som oppfyller generelle kriterier NIS:
Hele sikkerhetsbemanningen må være refusjonsberettigede | Minimumskrav om bemanning med skatteplikt til Norge, fordelt
på sertifikatpliktige stillinger |
Antall sjøfolk omfattet av ordningen | 8 659 | 1 370 | 949 | 81 | 443 |
Krav om opplæringsstillinger | X | X | X | X | X |
Totale utbetalinger i kroner | 1 071 267 579 | 162 034 285 | 79 271 163 | 3 945 624 | 29 195 724 |
*Tallene er utbetalinger til og med termin 2009
Kilde: Sjøfartsdirektoratet og Nærings- og handelsdepartementet
De ulike ordningene administreres av Sjøfartsdirektoratet.
Stortinget har for budsjettåret 2011 bevilget samlet 1,55 mrd.
kroner i tiltak for sysselsetting av sjøfolk om bord på skip i Norsk
Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister
(NOR).
For å begrense ytterligere vekst i samlede utgifter under refusjonsordningen
ble det fra 1. juli 2008 innført en begrensning i refusjonsbetaling
per sysselsatt på kr 198 000 per år.
For budsjettåret 2011 gis det ordinær/særskilt refusjonsordning
for skip i NOR og NIS på 12 pst. for lasteskip, passasjerskip og
slepebåter som ikke driver i petroleumsvirksomhet. For brønnbåter
og skip i petroleumsvirksomhet gis det 9,3 pst. refusjon.