Bakgrunn

Norge er en av verdens største skipsfartsnasjoner der norske rederier nå kontrollerer verdens femte største flåte målt i antall skip. Det er en næring som er preget av sterk internasjonal konkurranse og der rammene som skipsfartsnæringen arbeider under, i stor grad fastsettes utenfor Norges grenser. Norges sterke internasjonale posisjon forsterkes ved at Norge har et komplett maritimt miljø med en samlet verdiskaping på nærmere 100 mrd. kroner og om lag 100 000 ansatte. Selv om Norge er en stor skipsfartsnasjon, så er Norges andel av verdensflåten blitt merkbart redusert de siste årene. Skal man sikre fremtidsmuligheter for denne tradisjonelt sterke norske næringen, må det sikres langsiktige rammebetingelser som er like gode eller bedre enn de landene Norge skal konkurrere med.

Det er viktig for hele den norske maritime næringen at man sikrer fremtidsrettede betingelser for sjøfolk og legger til rette for rekruttering til yrket. Dersom dette skal være mulig, mener forslagsstillerne man må sørge for rammebetingelser som er på linje med de land Norge konkurrerer med og at det er nødvendig med forutsigbarhet rundt ordningene. Når andre land har lovfestet nettolønn for sine sjøfolk, mener forslagsstillerne det er på tide at man gir norske sjøfolk den samme forutsigbarheten gjennom en lovfestet fullverdig nettolønnsordning.

Gjeldende rett

Tilskuddsformene norsk maritim næring har i dag er utformet i to kategorier; refusjonsordning og nettolønnsordning med hver sine respektive underkategorier av ordninger rettet mot forskjellige typer av skip.

Refusjonsordningene innebærer at rederiene får refundert en prosentvis andel av brutto utbetalt lønn til visse grupper sjøfolk på de skip som inngår i ordningen.

Nettolønnsordningene innebærer at rederiene får refundert innbetaling av norsk skattetrekk, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift.

Nedenfor følger en oversikt over de ulike tilskuddsordningene i Norge.Tabellen er hentet fra Econ Pöyry: Evaluering av nettolønnsordningen for sjøfolk – Hovedrapport, punkt 2.4 side 16

Nettolønn

Skip i NOR

Nettolønn

Passasjerskip utenriksfart NOR

Kirkenes

Refusjon ordinær

Refusjon særskilt

Refunderer skattetrekk, trygdeavgift og

arbeidsgiveravgift

Prosentvis refusjon av brutto

utbetalt lønn

Innført år

2003

2003

2008

1994

1994

Ordningen omfatter

Lasteskip, brønn- og slepebåt, passasjerskip og skip i petro-virksomhet registrert i NOR

Skip i helårs utenrikstrafikk med transport av passasjerer, gods og kjøretøy i betydelig omfang

Minimumskrav til rutelengde

Hurtigruten

Lasteskip, brønn- og slepebåt, passasjerskip og skip i petro-virksomhet registrert i NOR eller NIS

Skip i NIS

Tilskudds-berettigede

Alle sjøfolk som oppfyller generelle kriterier

Besetningsmedlemmer spesifisert i skipets alarminstruks

Besetningsmedlemmer spesifisert i skipets sikkerhetsbemanning

NOR: Alle sjøfolk som oppfyller generelle kriterier

NIS: Hele sikkerhetsbemanningen må være refusjonsberettigede

Minimumskrav om bemanning med skatteplikt til Norge, fordelt på sertifikatpliktige stillinger

Antall sjøfolk omfattet av ordningen

8 659

1 370

949

81

443

Krav om opplæringsstillinger

X

X

X

X

X

Totale utbetalinger i kroner

1 071 267 579

162 034 285

79 271 163

3 945 624

29 195 724

*Tallene er utbetalinger til og med termin 2009

Kilde: Sjøfartsdirektoratet og Nærings- og handelsdepartementet

De ulike ordningene administreres av Sjøfartsdirektoratet.

Stortinget har for budsjettåret 2011 bevilget samlet 1,55 mrd. kroner i tiltak for sysselsetting av sjøfolk om bord på skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).

For å begrense ytterligere vekst i samlede utgifter under refusjonsordningen ble det fra 1. juli 2008 innført en begrensning i refusjonsbetaling per sysselsatt på kr 198 000 per år.

For budsjettåret 2011 gis det ordinær/særskilt refusjonsordning for skip i NOR og NIS på 12 pst. for lasteskip, passasjerskip og slepebåter som ikke driver i petroleumsvirksomhet. For brønnbåter og skip i petroleumsvirksomhet gis det 9,3 pst. refusjon.