Forslagsstillerne vil hevde at Regjering og Storting ikke lenger
kan abdisere fra sitt ansvar ved å skylde på de
lokale folkevalgte organers prioriteringer. Den tid da Stortinget
passivt kan slå seg til ro med standardsvaret til Regjeringen
om at helsetilbudet er et ansvar for fylkeskommunene og at alt ansvar hviler
på fylkespolitikerne er nå forbi.
Forslagsstillerne mener Regjering og Storting må påta
seg et direkte styringsansvar og inngrepsansvar når forholdene
for syke mennesker med store smerter og et akutt behandlingsbehov
ikke blir tilstrekkelig ivaretatt. Man kan ikke som en kelner toe
sine hender ved å si oppgitt: «Det er ikke mitt
bord!».
Regjeringen og Stortinget har alle nødvendige virkemidler
tilgjengelig hvis det er politisk vilje hos flertallet til å handle.
Det kan gjennomføres lovendringer som overfører
ansvaret for behandlingen ved fylkeskommunale sykehus til et statlig
finansielt ansvar utenfor det ordinære oppdelte og oppstykkede helsevesen.
Forslagsstillerne vil ikke unnlate å peke på at
dersom Fremskrittspartiets helsepolitikk slik den ble fremlagt i
Dokument nr. 8:11 for 1985-86 «Om et behovsstyrt helsevesen» og
Dokument nr. 8:54 for 1992-93 «Om et pasientstyrt helsevesen» hadde
vært gjennomført, ville problemene ikke ha oppstått.
Når nedenforstående forslag fremmes er det
således et subsidiært forslag basert på de
håpløse mangler Regjeringen og stortingsflertallet
har ansvaret for når det gjelder helsevesenet i Norge.
Forslagsstillerne mener at den akuttmedisinske beredskapen ved
Sykehuset Østfold - Askim skal videreføres inntil
Stortinget har behandlet Akuttmeldingen basert på NOU 1998:9
etter den pågående høring.