3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og
fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at Kommunal-
og moderniseringsdepartementet i proposisjonen foreslår endring
av lov 29. juni 1933 nr. 2 om flagging på kommunenes offentlig bygninger
§ 1.
Forslaget innebærer
at kommunene og fylkeskommunene gis større handlingsrom til å velge
å flagge med andre flagg enn det norske flagget, det samiske flagget eller
kommune- eller fylkesflagget fra sine bygninger. Adgangen til å
flagge fra kommunenes og fylkeskommunenes bygninger foreslås utvidet
slik at andre flagg kan brukes i forbindelse med arrangement, markering eller
merkedag av allmenn interesse.
Forslaget innebærer
også at det ikke lenger er et vilkår om at arrangementet må ha tilknytning
til bygget det flagges fra.
Lov om flagging på
kommunenes offentlige bygninger gjelder både for kommuner og fylkeskommuner.
Framstillingen i
proposisjonen er forenklet ved å bruke kommunen som felles betegnelse
for kommunen og fylkeskommunen, og tilsvarende er kommunale organer
brukt selv om framstillingen gjelder både kommunale og fylkeskommunale
organer. Departementet bruker i proposisjonen «flagg» også om fotballflagg, regnbueflagg
og andre flagg som etter læren om flagg rangeres som «faner».
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener det foreliggende forslaget fra regjeringen
gir en naturlig utvidelse av kommunenes handlingsrom for å ivareta
lokale interesser og aktuelle markeringer i den enkelte kommune. Flertallet mener
dette styrker det lokale selvstyret og lokaldemokratiet. Flertallet mener
dagens regelverk fremstår som unødvendig formelt, og har merket
seg at flere kommuner ønsker en oppmykning. Flertallet støtter ut fra dette
regjeringens forslag til endring.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti understreker
at det norske flagg virker samlende for alle innbyggere uansett
bakgrunn, tilhørighet eller politiske meninger. Det er viktig at
offentlige bygninger er nøytrale og forholder seg til gode og tradisjonelle
flaggregler. Nordmenn har en respekt for flagg og flagging, og det
er viktig for mange å ta vare på denne kulturen. Det norske flagget
er suverent i sin symbolverdi i Norge og representerer frihet med
fargene rødt, hvitt og blått.
Disse medlemmer viser til
viktigheten av det norske flagg som symbol på både helligdager og
fest og at lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger gjennom
tidene har ivaretatt bruken av flagg på offentlige bygg på en nøytral
og god måte. I 2021 markerer vi at det er 200 år siden det norske
flagget ble vedtatt av Stortinget. Disse medlemmer mener man
må være konservativ når det gjelder endringer av lovverket knyttet
til flagging på offisielle flaggstenger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet slutter seg derfor ikke til regjeringens
forslag om oppmykning.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti er av den primære oppfatning at kommunens/fylkeskommunens
offisielle flaggstenger i tilknytning til rådhus og andre kommunale
bygninger kun skal anvendes til det norske, samiske og kommunens/fylkeskommunens
eget flagg. Dette
medlem understreker at det bør kunne flagges med andre flagg
og bannere fra kommunens øvrige flaggstenger, på broer, torg etc. Dette medlem mener
det ivaretar både hensynet til flaggenes samlende betydning for
folket og hensynet til ønsket om å markere merkedager, idrettsstevner,
festivaler o.l. med organisasjonens eget flagg eller banner synlig. Dette medlem vil
imidlertid signalisere at Kristelig Folkeparti som regjeringsparti
likevel vil stemme for lovforslaget i proposisjonen fra regjeringen.
Komiteen viser
til at det foreslås at loven blir gjort gjeldende for Svalbard og
gitt tilsvarende anvendelse for Longyearbyen lokalstyre som for
kommunene. Komiteen støtter
dette og viser til sine øvrige merknader.