Innledning
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Venstre, mener et godt regulert og anstendig
arbeidsliv er grunnplanken i et godt samfunn, slik også en samlet
komité uttalte i forbindelse med Stortingets behandling av Prop.
69 S (2011–2012), Samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen
om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2008/104/EF om vikararbeid
(vikarbyrådirektivet), jf. Innst. 325 S (2011–2012). Regjeringens
mål er et trygt og fleksibelt arbeidsmarked med lav arbeidsledighet
og høy sysselsetting. Dette er avgjørende for å sikre velferdssamfunnets
bærekraft. Hovedregelen i norsk arbeidsliv er faste ansettelser. Flertallet erkjenner imidlertid
at enkelte grupper har utfordringer med å komme seg i arbeid eller
med å holde seg i arbeid over tid. Dette gjelder spesielt mennesker
med nedsatt funksjonsevne, enkelte innvandrergrupper og unge mennesker
uten fullført utdannelse. Regjeringen vil senke terskelen
for deltakelse i arbeidslivet for personer med nedsatt funksjonsevne.
Regjeringen vil også ha et bedre samarbeid mellom arbeidsgivere,
Nav, bemanningsbransjen, attføringsbedrifter og andre aktører for
å få flere i arbeid.
Åpningen for midlertidige
ansettelser eller innleie av arbeidskraft gjennom bemanningsforetak
er strengt regulert gjennom arbeidsmiljøloven §§ 14-9 og 14-12.
Flertallet understreker at
bestemmelsen i § 14-9 1) f) i arbeidsmiljøloven fra 1. juli 2015,
som gir en generell adgang til å ansette midlertidig for en periode
på 12 måneder, ikke gjelder ved innleie fra vikarbyråer. Det betyr
at det fortsatt bare er tillatt å leie inn fra vikarbyråer hvis
ett av grunnlagene i arbeidsmiljøloven § 14-9 (1) bokstav a til
e er oppfylt eller det er inngått lokal avtale om utvidet innleie
etter arbeidsmiljøloven § 14-12 (2).
Flertallet viser til at EØS-avtalen
sikrer Norge deltakelse i et felles europeisk arbeidsmarked, og
at en stadig større del av det europeiske arbeidsmarkedet reguleres
av EU for å sikre arbeidstakerne rettigheter over landegrensene. Flertallet peker
på at innføringen av vikarbyrådirektivet (Europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/104/EF
om vikararbeid) med virkning fra 1. januar 2013, herunder likebehandlingsprinsippet,
bidrar til å styrke kampen mot sosial dumping og sørger for likeverdige
lønns- og arbeidsvilkår i Norge og Europa, også for vikarer og annen
innleid arbeidskraft. Arbeidstakere som leies inn fra bemanningsbyråer,
skal ha minst like gode lønns- og arbeidsvilkår som de ville hatt
om de var fast ansatt i innleiebedriften. Direktivet bidrar videre
til å styrke anerkjennelsen av vikarbyråene som arbeidsgivere.
Flertallet mener det er avgjørende
at prinsippet om likebehandling blir fulgt for å ivareta rettighetene
til ansatte i bemanningsbyråene og bidra til å sikre en ryddig bemanningsbransje.
Likebehandling skal også sikre at innleie ikke undergraver målet
om et arbeidsmarked med hovedvekt på faste og direkte ansettelser.
I tillegg til regler
om likebehandling etter implementering av vikarbyrådirektivet er
det i arbeidsmiljøloven § 14-12 bokstav b og § 14-12 bokstav c vedtatt lovbestemmelser
om tiltak for å sikre at disse reglene følges. Flertallet erkjenner at det
begås brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser i deler av arbeidslivet, men
dette er på ingen måte akseptabelt og er forhold som det må tas
tak i og slås hardt ned på. Flertallet mener det er bred
enighet om dette i komiteen. Flertallet deler derfor intensjonen
i forslagene som ligger til behandling, men ser ikke at forslagene
møter de reelle utfordringene.
Flertallet mener det er viktig
ikke å kriminalisere en samlet bemanningsbransje. Mange byråer løser hvert
år et helt nødvendig og legitimt behov for arbeidskraft hos arbeidsgiverne.
Samtidig gir det mulighet for jobb til mange tusen arbeidssøkere
hvert år. Flertallet anerkjenner
en regulert bemanningsbransje som en viktig døråpner inn i arbeidslivet
og ser verdien av å ha denne bransjen med i inkluderingsdugnaden. Flertallet fremhever
at bemanningsbransjen bidrar til å gi mulighet for både midlertidig
og fast arbeid til arbeidssøkere. Vikariater og midlertidige ansettelser
bidrar til at flere kommer inn på markedet. Flertallet av jobbene som
besettes, lyses ikke ut i ordinære publikasjonskanaler, og da trenger
man flere kanaler for å komme inn på markedet. Arbeidssøkere som
har «hull i cv-en» eller andre utfordringer kan på den måten få
en fot innenfor arbeidslivet. Flertallet fremhever at også Nav
jobber tett med bemanningsbyråene, nettopp for å bidra til jobbmuligheter
for dem som i dag står utenfor. Flertallet har vanskelig for
å tro at de ulike forslagsstillerne har ment å ramme disse gruppene
av arbeidssøkere, men at man i realiteten også kan ramme disse.
Flertallet mener at det er
viktig å ha med seg helhetsperspektivet og få frem fakta rundt innleie. Flertallet viser
til at i norsk arbeidsliv har de fleste arbeidstakere fast ansettelse.
Statistisk sentralbyrås arbeidskraftundersøkelse viser at om lag
åtte pst. har en midlertidig ansettelse. Enkelte arbeidstakere arbeider
også på tilkallingskontrakter. I en undersøkelse oppga tre pst.
at de ikke hadde fast arbeidstid og arbeidet når arbeidsgiver hadde
behov for arbeidskraft (Nergaard 2015). Det er også en del som leies
inn gjennom bemanningsforetak. Basert på tall fra Statistisk sentralbyrå
og bemanningsbransjen i NHO Service og Handel anslår Fafo (Nergaard
2016) at innleide arbeidstakere utgjør mellom 1,5 og 2 pst. av alle
årsverk. Anslaget inkluderer også arbeidstakere på korttidsopphold
i Norge som leies inn gjennom bemanningsforetak. Innen bygg og anlegg
er andelen innleide høyere, men likevel bare rundt 7 pst. av årsverkene
på landsbasis og om lag 15 pst. i Oslo-området. Det er ikke overraskende
at nivået er høyere i Oslo-området ettersom byggebransjen her har
hatt en stor vekst de siste årene og behovet for arbeidskraft har dermed
økt. Boligbyggingen i Oslo-området tok seg veldig opp etter sterke
politiske signaler om at det ikke ble bygget et tilstrekkelig antall
boliger, noe som bidro til en voldsom prisvekst i området. Flertallet mener
variasjoner i etterspørsel etter arbeidskraft kan være krevende
for en arbeidsgiver å ta høyde for i grunnbemanningen. Byggebransjen
i Oslo-området, melder eksempelvis nå om et omslag som har gitt
en betydelig svikt i nyboligsalget de siste månedene. Selv om det
er flere prosjekter som skal ferdigstilles, er det grunn til å tro
at etterspørselen etter arbeidskraft i området dermed igjen vil
avta etter hvert, noe som igjen vil ha betydning for behovet for
innleid arbeidskraft.
Representantforslag
58 S (2017–2018) fra Rødt ber om et generelt forbud mot innleie
i byggebransjen i Oslofjord-området og viser til en undersøkelse
fremlagt av Fellesforbundet i mai 2017, «Ulovlig innleie i byggebransjen
i hovedstadsområdet våren 2017». I denne slås det fast at 85 pst.
av all innleie via byråer på 59 byggeplasser i Oslo og Akershus
i april 2017 var ulovlig. Bakgrunnen for ulovligheten skal være
at det ikke forelå avtale med tillitsvalgte om innleie. Rapporten
redegjør ikke for om det er undersøkt om det kunne foreligge grunner
som ville gjort innleie lovlig gjennom at det var et reelt midlertidig
behov, jf. arbeidsmiljøloven § 14-9 (1) bokstav a og b. Flertallet mener
det fremstår som uklart hvorvidt rapporten er dekkende for å avklare
om det forelå et lovlig behov for innleie eller ikke. Videre fremkommer
det i rapporten at
«[m]ange bygningsarbeidere
i bemanningsbransjen kan ta oppdrag i ulike foretak, og derfor kan
en bygningsarbeider ha blitt registrert flere ganger.»
Flertallet mener
det er uheldig om tallene og grunnlaget ikke er presise og dermed
skaper et inntrykk av at nivået på innleie er høyere enn det reelle
antallet. Det gjør at utfordringene knyttet til enkelte useriøse
aktører dermed blir presentert som generelle problemer. Flertallet mener
at de tiltak som settes inn, må være treffsikre, både av hensyn
til arbeidstakerne og arbeidsgiverne.
Flertallet vil videre vise
til Representantforslag 65 S (2017–2018), som blant annet foreslår
å fjerne den generelle adgangen til innleie, og som blant annet
viser til en rapport fra Arbeidstilsynet og Statens arbeidsmiljøinstitutt
presentert i Dagsavisen 7. november 2017, hvor det fremkommer at
det er en langt høyere andel arbeidsinnvandrere som omkommer på
norske byggeplasser. Flertallet mener
det er alvorlig at det forekommer dødsulykker på norske byggeplasser.
At det er en høyere andel arbeidsinnvandrere blant dem mener flertallet gjør
at det kan være grunn til å se på om sikkerhet knyttet til eksempelvis
manglende norskkunnskaper ikke er tilstrekkelig ivaretatt. Dog minner flertallet om
at innleie gjennom bemanningsbyråer ikke omfattes av den generelle
adgangen til midlertidige ansettelser, jf. arbeidsmiljøloven § 14-12
(1) som utelukker arbeidsmiljøloven § 14-9 (1) bokstav f.
Representantforslag
59 S (2017–2018) sier at utviklingen i byggebransjen går feil vei,
ved at stadig flere byggeprosjekter fylles opp med leiearbeidere.
Flertallet mener det er viktig
å minne om at andelen innleide årsverk i denne bransjen i Oslo-området, ifølge
NHO Service og Handel, ligger på om lag 15 pst. og dermed ikke kan
sies å generelt fylle prosjektene i området. På landsbasis er andelen
om lag 7 pst. At organisasjonsgraden er lav i denne næringen i Oslo-området, kan
neppe danne grunnlag for å hevde at viktige samfunnshensyn står
på spill, og for å skulle innføre et midlertidig generelt forbud,
slik forslagsstillerne omtaler det og foreslår.
Regjeringen er opptatt
av å sikre et godt og anstendig arbeidsliv der arbeidsmiljøloven
følges. Derfor har det vært gjennomført flere tiltak for å styrke
arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Flertallet viser blant annet
til at regjeringen har lagt til rette for et utvidet og operativt
samarbeid mellom politiet, Skatteetaten, Nav og Arbeidstilsynet.
Høsten 2017 varslet Arbeidstilsynet at de vil begynne å ilegge overtredelsesgebyr
for eventuelle brudd på plikten til å ha HMS-kort. For å unngå at utenlandske
kriminelle slipper unna, blir det nå også et tettere samarbeid over
grensene. Arbeidstilsynet har blant annet inngått samarbeid med
tilsvarende tilsyn i en rekke land, deriblant Litauen, Bulgaria
og Polen.
Flertallet vil vise til regjeringens
strategi mot arbeidslivskriminalitet fremlagt høsten 2015 og revidert
i februar 2017, hvor flere gode tiltak er lansert. Det vises også
til at statsministeren har tatt et initiativ overfor EU der hun
inviterer til felles kamp mot kriminalitet i arbeidslivet.
Flertallet mener det kan være
flere aktuelle tiltak som kan iverksettes mot utfordringer knyttet
til sosial dumping og omgåelser av regelverk knyttet til innleie
i bransjen. Regjeringen har blant annet allerede varslet at de vil
tydeliggjøre begrepet «fast ansettelse» samt vurdere tiltak som
kvoter for innleie i byggebransjen. Disse spørsmålene er foreløpig
ikke avklart.
Flertallet viser til at det
under komitéhøringen 18. januar 2018 ble omtalt at det hadde vært
dialog mellom partene i arbeidslivet for å avklare om det kunne vært
mulig å finne et omforent forslag til å løse utfordringene
knyttet til innleie.
Videre merker flertallet seg
at det foreløpig ikke ser ut til at man har nådd frem med dette
arbeidet, noe som ville vært positivt.
Flertallet mener useriøse
aktører og arbeidslivskriminalitet undergraver norsk næringsliv
og norske arbeidsplasser. Arbeidslivet skal være både trygt, fleksibelt
og familievennlig for arbeidstakerne. Nettopp derfor er kampen mot
arbeidslivskriminalitet trappet opp de siste fire årene. Det har
blitt opprettet syv sentre mot arbeidslivskriminalitet, noe som
allerede gir svært gode resultater. Allerede i 2016 ble 3 200 virksomheter
kontrollert, dobbelt så mange som året før, og 254 kriminelle nettverk
er avslørt. Høsten 2017 varslet Arbeidstilsynet at de vil begynne
å ilegge overtredelsesgebyr for eventuelle brudd på plikten til
å ha HMS-kort, i tillegg til et økt antall uanmeldte kontroller.
Det har også blitt flere samordnede tilsyn mellom Arbeidstilsynet,
politiet, Skatteetaten, Nav og andre relevante myndigheter. Det er
opprettet flere servicesentre for å sikre at utenlandske arbeidstakere
får god informasjon om sine rettigheter og plikter.
Flertallet viser til at regjeringen
nylig har varslet forslag til en lovendring som innebærer at ansatte
i Nav gis unntak fra taushetsplikten overfor andre offentlige myndigheter,
når det er nødvendig for å avdekke eller forfølge arbeidslivskriminalitet.
Endringen vil gjøre det lettere for kontrolletatene å jobbe sammen
om å ta dem som skader det seriøse arbeidslivet.
Videre har Arbeids-
og sosialdepartementet nylig mottatt en utredning fra Arbeids- og
velferdsdirektoratet med forslag til endringer i Navs regelverk
for å legge til rette for økt deling av informasjon fra Nav til
de andre etatene som deltar i a-krimsamarbeidet.
Flertallet viser til at regjeringen
Solberg våren 2015 la frem forslag til endringer i arbeidsmiljøloven, allmenngjøringsloven
og sosialtjenesteloven, jf. Prop. 39 L (2014–2015) og Prop. 48 L
(2014–2015) og Innst. 207 L (2014–2015). Da ble strafferammene i
deler av arbeidsmiljøloven og allmenngjøringsloven hevet, i tillegg
til at det ble innført medvirkningsansvar for brudd på allmenngjøringsloven.
Flertallet viser til at utviklingen
på arbeidslivsmarkedet har vært fulgt tett, og at det kontinuerlig
fremmes tiltak for å bekjempe useriøse aktører og rydde opp i uklart
lovverk eller utvikle nye reguleringer. Eksempelvis blir det innført
nye ID-kort for å hindre misbruk av ID-dokumenter, og ved å fornye
folkeregisteret er arbeidet med riktig registrering av foretak og
personer i offentlige registre styrket. Fra 1. januar 2017 ble regelverket
for offentlige anskaffelser strammet inn ved at det nå stilles strengere
krav til bestillere og leverandører. Innsatsen for at reglene som
stiller krav til lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter
blir etterlevd, har også blitt styrket. For å unngå at utenlandske
kriminelle slipper unna blir det nå også et tettere samarbeid over grensene.
Det vises også til
at statsministeren har tatt et initiativ overfor EU der hun inviterer
til felles kamp mot kriminalitet i arbeidslivet.
Flertallet viser til Representantforslag
60 L (2017–2018), som foreslår å oppheve den generelle adgangen
til midlertidige ansettelser i arbeidsmiljøloven § 14-9 første ledd
annet punktum bokstav f.
Flertallet understreker at
hovedregelen i norsk arbeidsliv er at arbeidstaker skal ansettes
fast. Flertallet viser
til at medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre med støtte
av Kristelig Folkeparti i 2015 vedtok endringer i arbeidsmiljøloven,
se Prop. 39 L (2014–2015). Vedtaket ga økt fleksibilitet i arbeidslivet og
er ment å gi flere en mulighet til å komme inn i arbeidslivet. Flertallet mener
det er viktig med en arbeidsmiljølov som er oppdatert og tilpasset
det samfunnet vi til enhver tid har.
Flertallet viser til at flertallet
den gang understreket at en innføring av en generell adgang til
midlertidige ansettelser skulle evalueres opp mot hensikten med innføringen,
som var å gi flere tilgang til det ordinære arbeidslivet og økt
sysselsetting. Det ble videre bedt om at en slik evaluering skulle
se på eventuelle negative effekter, slik som økt bruk av midlertidighet
på bekostning av hovedregelen i norsk arbeidsliv om faste stillinger,
likeledes om enkelte grupper «fanges» i midlertidige stillinger.
Flertallet viser til at adgangen
til generell midlertidig ansettelse etter arbeidsmiljøloven § 14-9
første ledd annet punkt bokstav f er tydelig regulert ved at den generelle
adgangen er kombinert med tre begrensninger: (1) Karantene; dersom
arbeidstaker ikke får videre ansettelse i virksomheten, må arbeidsgiver
vente 12 måneder før samme eller en annen arbeidstaker kan ansettes
for å utføre arbeidsoppgaver av samme art. (2) Kvote; som sikrer
at arbeidstakere ansatt på det generelle grunnlaget ikke kan omfatte
mer enn 15 prosent av arbeidstakerne i virksomheten, men minst én
(aktuelt for små virksomheter). (3) Arbeidstid; at det ikke skal
være adgang til individuelle avtaler om gjennomsnittsberegning av
arbeidstiden for personer som er midlertidig ansatt på generelt
grunnlag.
Flertallet merker seg at det
i brev fra statsråden til Stortinget fremkommer tall fra Statistisk
sentralbyrås Arbeidskraftundersøkelse (AKU) fra før lovendringen
i 2015, der det viser seg at halvparten av de midlertidig ansatte
oppnår fast ansettelse etter ett år og 60 pst. får fast ansettelse
etter 21 måneder. 30 pst. kommer fra arbeidsledighet eller har vært
ledig på et tidspunkt. Videre merker flertallet seg at så langt
ser det ikke ut til at andelen midlertidige ansettelser har endret
seg i særlig grad etter at den generelle adgangen til midlertidig
ansettelse ble innført i 2015. AKU viser at 9,1 pst. (227 000) var
midlertidig ansatt i tredje kvartal 2017. Det var en svak nedgang
fra 9,4 pst. i tredje kvartal 2016.
For øvrig viser flertallet til
en kartlegging Fafo har gjort på oppdrag fra KS i 2017 (Fafo-rapport
«Plunder og heft» 2017:26), der det fremkommer at den generelle
adgangen til midlertidig ansettelse er lite brukt i kommunesektoren.
Flertallet viser til at det
på oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet gjennomføres flere
kartlegginger av omfang og hvordan midlertidige ansettelser og andre
tilknytningsformer i arbeidslivet utvikler seg. Blant annet er Fafo,
i samarbeid med SNF (Samfunns- og næringslivsforskning), i gang
med å se på utviklingen i bruken av ulike tilknytningsformer i arbeidslivet.
Prosjektet ser på virksomhetenes og arbeidstakernes bruk av midlertidig
ansettelse, innleie og andre atypiske tilknytningsformer. Analysene
så langt viser at midlertidige ansettelser i hovedsak benyttes til
vikariater. Andelen midlertidige ansettelser økte med 0,5 prosentpoeng fra
juli 2015 og ut 2016. I 2017 gikk andelen tilbake igjen. Det er
gitt et tilleggsoppdrag om kartlegging av bruken av innleid arbeidskraft
i bygge- og anleggsbransjen blant annet for å belyse regionale forskjeller.
Analyse av de siste AKU-tall (2017) og innleie vil inngå i sluttrapporten.
Varigheten for dette prosjektet er 2014–2018, hvor sluttrapport
legges frem høsten 2018.
Videre er Fafo,
i samarbeid med Gøteborgs universitet for Norges forskningsråd –
VAM i gang med en sammenligning av midlertidig ansettelse i Sverige
og Norge.
Varighet på et prosjektet
er 2014–2018, hvor hovedfunnene legges frem på et seminar 11. april
2018. Flertallet viser
til at deler av denne forskningen er presentert i tidsskriftet «Søkelys
på arbeidslivet» nr. 1-2017:
-
De som har vært
midlertidig ansatte, oppnår i større grad fast stilling enn de som
har vært arbeidsledige, men i mindre grad enn dem som i utgangspunktet hadde
en fast jobb. Selv etter fire år er forskjellen mellom de fast ansatte
og de midlertidig ansatte relativt stor.
-
Sannsynligheten
for å oppnå fast ansettelse er høyere for dem som er midlertidig
ansatt som vikarer og prosjektansatte, enn for dem som er ekstrahjelp. Men
denne effekten gjelder i mindre grad for kvinner enn for menn.
-
Personer med lav
utdanning oppnår i mindre grad en stabil tilknytning til arbeidslivet
etter midlertidig ansettelse. Unge arbeidstakere drar ikke nytte
av midlertidige ansettelser i samme grad som andre for å oppnå fast
stilling.
Flertallet mener
det er for tidlig å vurdere å gjøre innstramminger i den generelle
adgangen til midlertidige ansettelser, sett i lys av at det fortsatt
pågår flere prosjekter som ferdigstilles i høst som vil kunne bidra
til å belyse flere sider ved spørsmål knyttet til midlertidige ansettelser
som kan være av betydning.
Flertallet viser til at det
for statlig sektor ble avdekket et høyt forbruk av midlertidige
ansettelser. Ved behandling av Stasansatteloven jf. Innst. 424 L
(2016–2017), vedtok derfor Stortinget nødvendige innstramminger
i adgangen. Stasansatteloven ble dermed harmonisert med arbeidsmiljøloven.
Flertallet mener det er et
mål å bekjempe utenforskap og sikre at flere kan få mulighet til
å delta i arbeidslivet. Flere må derfor gis muligheter til å forsørge seg
selv og få mulighet til å få prøve seg i arbeidslivet. Samfunnets
fremtidige bærekraft tilsier også at vi trenger flere i jobb. Disse
utfordringene må blant annet møtes ved å senke terskelen inn i arbeidslivet.
Personer med svak tilknytning til arbeidslivet kan i midlertidige stillinger
få muligheten til å opparbeide seg både kompetanse og referanser
som kan føre til fast ansettelse.
Flertallet er tilfreds med
at foreløpige tall viser at adgangen til midlertidige ansettelser
ikke synes å utfordre hovedregelen om faste ansettelser, og ser
frem til resultatene som varsles tilgjengeliggjort i løpet av høsten 2018
for å se om endringen kan synes å ha bidratt til å inkludere flere
i arbeidslivet, slik intensjonen bak endringen var.
Flertallet forutsetter at
regjeringen i samarbeid med partene i arbeidslivet evaluerer ordningen
med midlertidig ansettelse når det foreligger et godt nok vitenskapelig
grunnlag til å kunne trekke konklusjoner.
I Representantforslag
94 L (2017–2018) foreslås det å oppheve arbeidsmiljøloven § 14-12
andre ledd og femte ledd.
Flertallet deler intensjonen
til forslagsstillerne om at innleie via bemanningsbyråer og midlertidige
ansettelser ikke skal erstatte hovedregelen om fast ansettelse.
Det er bred enighet om at norsk arbeidsliv som hovedregel skal bestå
av faste ansettelser.
I forslaget foreslås
det å oppheve arbeidsmiljøloven § 14-12 andre ledd og videre at
bestemmelsens tredje og fjerde ledd blir andre og tredje ledd, samt
at femte ledd oppheves.
Forslaget innebærer
å oppheve bestemmelsen om muligheten for å avtale innleie via bemanningsbyrå med
de tillitsvalgte der virksomheten er bundet av tariffavtale, ut
over det som omfattes av arbeidsmiljølovens bestemmelser om innleie
i arbeidsmiljøloven § 14-9 bokstav a til e.
I høringen var det
rimelig samstemthet rundt at det ser ut til å foregå ulovlig innleie
i enkelte bransjer og virksomheter, men det var tydelig uenighet
om hvor utfordringen faktisk ligger.
Flertallet peker blant annet
på at arbeidsgiverorganisasjonene ga uttrykk for at brudd på arbeidsmiljøloven
må slås ned på, men at innleiebestemmelsene ikke utfordrer hovedregelen
om faste ansettelser, og at det ikke er et generelt problem i bransjen.
Arbeidsgiverorganisasjonene pekte i hovedsak på at det synes å være en
mangelfull håndhevelse av eksisterende regelverk, og at Arbeidstilsynet
bør styrkes. Fra arbeidstakerorganisasjonene ble det derimot nevnt
at det kan ligge utfordringer i at prosjekter utføres med en rekke
underentrepriser.
Flertallet vil påpeke at arbeidsgiverorganisasjonene
understreket viktigheten av å kunne benytte midlertidige ansettelser
og innleie i enkelte perioder for å kunne ivareta sin konkurransekraft
og sikre eksisterende arbeidsplasser. Blant annet ble det fremhevet
at virksomheter som er i konkurranse med andre om oppdrag, kan ha
behov for innleie om de vinner nye kontrakter, og at det ikke er
mulig å ta høyde for slikt gjennom grunnbemanningen. Det ble også
pekt på at det innenfor bygg- og anleggsbransjen, som synes å ha
hatt det største fokuset den siste tiden, særlig kan være viktig med
innleie for å evne å ferdigstille prosjekter i tide.
Flertallet registrerer at
flere arbeidsgiverorganisasjoner tydelig ga uttrykk for at det ikke
vil være mulig å ta høyde for store oppdragsvariasjoner gjennom
ordinær grunnbemanning, og at det heller ikke er mulig å leie inn
fra «nabobedriften» ved store oppdragsmengder – da de stort sett
opplever samme sykluser.
Flertallet registrerte også
at det gjentatte ganger ble tatt opp at en av hovedutfordringene
kan synes å være manglende håndhevelse av dagens regelverk, og at det
er viktig at man ikke gir et feilaktig inntrykk av at det er et
generelt problem i bemanningsbransjen.
Det ble under høringen
fremsatt flere konstruktive forslag for å begrense de ulovligheter
som pågår i deler av utleiebransjen. Blant dem ble det trukket frem
viktigheten av å styrke Arbeidstilsynet. Det ble også lansert et forslag
om en mulig godkjenningsordning, slik det eksempelvis brukes i renholdsbransjen.
Flertallet mener det er viktig
å slå ned på ulovlig innleie. Dog er det viktig ikke å skape så
stramme rammer for innleie at det kan få utilsiktede konsekvenser ved
at flere virksomheter ikke evner å beholde konkurransekraft og arbeidsplasser.
En begrensning der man opphever bestemmelsen som gir anledning til
å avtale innleie mellom virksomheten og de tillitsvalgte ut over bestemmelsene
i arbeidsmiljøloven § 14-9 bokstav a til e vil derfor ikke støttes.
Flertallet vil vise til at
regjeringen er i gang med mange tiltak for å styrke arbeidet mot
arbeidslivskriminalitet, og at flere tiltak er under vurdering,
deriblant å se på om eksempelvis en kvoteløsning kan være et tiltak.
Videre har regjeringen utarbeidet en strategi mot arbeidslivskriminalitet,
sist revidert i 2017, hvis mål er å sikre treffsikre tiltak for
å hindre arbeidslivskriminalitet. Som et spesielt viktig tiltak
er det lagt til rette for et utvidet operativt samarbeid mellom
politiet, Skatteetaten, Nav og Arbeidstilsynet. Det er opprettet
sju samlokaliserte sentre mot arbeidslivskriminalitet, og to nye
a-krimsentre er opprettet i 2017. Det betyr forsterket innsats og
mer samordnede kontroller mellom politiet, Skatteetaten, Nav og
Arbeidstilsynet.
Flertallet vil understreke
at kampen mot arbeidslivskriminalitet er en felles kamp for arbeidstakere,
virksomhetene og myndighetene. Et stort engasjement i LO, NHO og
andre organisasjoner på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden viser
at dette fortsatt blir viktig fremover.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke behovet for faste ansettelser i norsk arbeidsliv. Faste
ansettelsesforhold gir forutsigbarhet når det gjelder arbeidsplikter
og arbeidsretter. Videre skal faste ansettelser i Norge skje etter
norske lønns- og arbeidsvilkår. Statens myndigheter skal legge forholdene
til rette for at ethvert arbeidsdyktig menneske kan tjene til livets
opphold ved arbeid eller næring. Dette betyr at lønns- og arbeidsforholdene
skal være slik at personer som har full stilling, skal kunne leve
normalt med det norske lønns- og kostnadsnivået. Disse medlemmer vil understreke
at denne grunnholdningen er en forutsetning for et godt familieliv.
Det er viktig å organisere arbeidslivet slik at muligheten for det
gode familielivet understøttes.
Samtidig med både
arbeidstakers og arbeidsgivers behov for faste ansettelser har arbeidsgiver
behov for en fleksibilitet hos arbeidstaker for å kunne få utført
en arbeidsmengde som kan variere mye. Dette er et dilemma som må
lovreguleres i et velorganisert arbeidsliv.
Disse medlemmer vil understreke
at enhver ansvarlig arbeidsgiver prøver å tilpasse foretakets arbeidsmengde
til sin bemanning. Slik disse medlemmer kjenner norsk
arbeidsliv, er det store forskjeller mellom bransjer i hvor krevende
det er å kunne forutse og gjennomføre dette. For en rekke bransjer
– spesielt i privat sektor – har det bestandig vært store variasjoner
i arbeidsmengden. Enhver arbeidsgiver prøver å forutse slike svingninger,
samt gjøre nødvendige tiltak med hensyn til foretakets posisjon
i markedet, for over tid å utjevne behovet for arbeidsinnsats. Likevel
er komiteen klar
over at virkeligheten er så krevende at det er helt vanlig at foretak
kommer opp i situasjoner hvor man raskt må endre bemanningen.