Skattyterne skal i selvangivelsen gi en oversikt over
egen brutto formue og inntekt, fradragsposter og andre opplysninger
som har betydning for gjennomføringen av ligningen. I dag mottar de
aller fleste personlige skattytere en forhåndsutfylt selvangivelse.
Tradisjonelt har skatteetaten sendt papirversjon av den forhåndsutfylte selvangivelsen
og andre oppgaver til skattyterens folkeregistrerte adresse eller
til adressen som er registrert i Enhetsregisteret. De siste årene
har skatteetaten utviklet flere elektroniske tjenester som forenkler
skattyternes innrapporteringer av selvangivelser og andre oppgaver
og som legger til rette for at forvaltningen kan arbeide mer effektivt.
Et viktig utslag av denne utviklingen er at det nå foreligger tekniske muligheter
for at etaten kan legge den forhåndsutfylte selvangivelsen ut i
Altinn-portalen. Skattyteren (og bare han/hun) kan da bruke portalen
både til å hente fram selvangivelsen sin og eventuelt returnere
den med innlagte endringer og tilføyelser etter sin gjennomgang
av den.
Datatilsynet gjennomførte i 2008 en tilsynskontroll
hos Skattedirektoratet og Altinn Sentralforvaltning. Datatilsynet
tok da opp spørsmålet om skatte-etaten har hjemmel for å gjøre den forhåndsutfylte
selvangivelsen tilgjengelig via Altinn-portalen. Etter en klagerunde
konkluderte Datatilsynet i brev 8. juni 2009 med at det foreligger
tilstrekkelig behandlingsgrunnlag for skatteetaten til å gjøre selvangivelsene
tilgjengelige på nettportalen Altinn, men at de ser det som svært
hensiktsmessig at hjemmelsgrunnlaget presiseres i ligningsloven.
Departementet foreslår på denne bakgrunn å presisere
i ligningsloven at skatteetaten kan gjøre den forhåndsutfylte selvangivelsen
tilgjengelig for skattyteren ved elektronisk kommunikasjon. Samtidig
foreslås det presisert i ligningsloven at også andre helt eller
delvis forhåndsoppfylte oppgaver, og skatteoppgjøret, kan gjøres
elektronisk tilgjengelig for mottakeren.
Skatteetaten utøver forvaltningsmyndighet også etter
andre lover hvor forhåndsutfylte oppgaver gjøres tilgjengelig elektronisk
for mottakeren, for eksempel flyttemelding etter folkeregisterloven
og omsetningsoppgave etter merverdiavgiftsloven. I tillegg gjøres
skattekort etter skattebetalingsloven elektronisk tilgjengelig for skattyter.
Departementet foreslår derfor at det gis bestemmelser om at skatteetaten
kan gjøre forhåndsutfylte oppgaver mv. tilgjengelig for mottakerne
ved elektronisk kommunikasjon også i folkeregisterloven, svalbardskatteloven,
artistskatteloven, folketrygdloven, skattebetalingsloven og merverdiavgiftsloven.
Dette innebærer ingen endringer i adgangen til
å sende ut oppgaver, skatteoppgjør og skattekort på papir.
Forslaget er nærmere omtalt i proposisjonens kapittel
20.
Forslagene utvider ikke eksisterende ordninger for
elektronisk tilgjengeliggjøring av helt eller delvis forhåndsutfylte
oppgaver, men klargjør hjemmelen for dagens praksis. Departementet legger
derfor til grunn at forslaget ikke vil ha økonomiske eller administrative
konsekvenser for de oppgavepliktige og heller ikke for skatteetaten.
Departementet foreslår at endringene trer i
kraft straks.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til endringer i ligningsloven, merverdiavgiftsloven, folkeregisterloven,
svalbardskatteloven, artistskatteloven, folketrygdloven og skattebetalingsloven.