Regjeringen legger med dette fram en proposisjon
om reindriftsavtalen 2008/2009 med forslag om endrede bevilgninger
over statsbudsjettet for 2008 m.m.
Stortinget godkjente 1. juni 1993 Hovedavtale for
reindriften (St.prp. nr. 66 (1992–1993)), og ga Landbruks- og matdepartementet
fullmakt til å forhandle med Norske Reindriftsamers Landsforbund
(NRL) om ettårige avtaler for reindriftsnæringen.
Inneværende reindriftsavtale har en bevilgning på
97,0 mill. kroner over statsbudsjettets kap. 1151 Til gjennomføring
av reindriftsavtalen. Dette beløpet er ført opp i vedtak om Landbruks- og
matdepartementets budsjett for 2008 under kap. 1151 (St.prp. nr.
1 (2007–2008)).
Den 7. desember 2007 innledet partene i henhold
til hovedavtalen forhandlinger om en reindriftsavtale for 2008/2009,
og kom til enighet om ny avtale i avsluttende forhandlingsmøte den 6. mars
2008. Avtalen gjelder for perioden 1. juli 2008–30. juni 2009.
Rammen for Reindriftsavtalen 2008/2009 er på 97,0
mill. kroner. Dette er tilsvarende bevilgning som i Reindriftsavtalen
2007/2008 etter vedtatt budsjett for 2008.
Slik som tidligere vil avtalebestemmelsene som gjelder
bevilgninger over statsbudsjettet følge kalenderåret. Dette innebærer
at årets forhandlinger om avtalens økonomiske ramme og fordeling
gjelder budsjettåret 2009. Bevilgningen innarbeides i statsbudsjettet
på ordinær måte gjennom St.prp. nr. 1 (2008–2009) Landbruks- og
matdepartementet. Imidlertid fremmes stortingsproposisjonen om reindriftsavtalen
som tidligere for behandling i vårsesjonen. Det forutsettes at Stortinget
i sin behandling av proposisjonen gir Landbruks- og matdepartementet fullmakt
til å iverksette tiltak i henhold til den inngåtte reindriftsavtalen,
og som er knyttet til bevilgninger i 2009.
I forbindelse med de årlige reindriftsavtaleforhandlingene
har Sametinget en observatørstatus, og følger løpende forhandlingene.
I forkant av avtaleforhandlingene for Reindriftsavtalen 2008/2009,
behandlet Sametinget sitt innspill til de kommende forhandlingene.
Med bakgrunn i dette innspillet ble det i forkant av at staten la frem
sitt tilbud, avholdt et møte mellom Sametinget og politisk ledelse
i Landbruks- og matdepartementet. Sametingets innspill var knyttet
til likestilling i reindriften, økning av bevilgningen til Reindriftens
utviklingsfond og avgifter i reindriften. Sametinget fremhevet i særlig
grad betydningen av at det etableres en kompensasjonsordning for
reindriftens avgifter på kjøp og bruk av driftsmidler.
Stortingsproposisjonen om Reindriftsavtalen 2008/2009
vil ikke bli behandlet av Sametinget. Imidlertid vil Sametingsrådet
avgi en uttalelse med hensyn til den fremforhandlede avtalen på rådsmøte
i mai/juni.
Samlet sett er reindriften i en positiv økonomisk utvikling.
Dette har i det vesentligste sammenheng med et høyt slakteuttak
og en økning i prisen på reinkjøtt. Økningen har vært spesielt positiv
for Finnmark. Her har man hatt en prisøkning på 20 pst. fra 2003/2004
til inneværende slaktesesong. Når det gjelder slakteuttak i Finnmark,
har det økt med hele 57 pst. fra perioden 2001/2003 til perioden
2004/2007.
Inntektsnivået er imidlertid generelt lavt i
næringen. Godtgjørelse til arbeid og egenkapital er foreløpig beregnet
til om lag 130 000 kroner per årsverk i 2007. Det er store regionale
forskjeller, og utviklingen er foruroligende i deler av Nordland
og Nord-Trøndelag ved at produksjonen er betydelig redusert de to
siste driftsår grunnet store tap.
De senere års reindriftsavtaleforhandlinger
er gjennomført med basis i gjeldende mål og retningslinjer for reindriftspolitikken
som er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991–1992) En bærekraftig
reindrift og Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S. nr.
167 (1991–1992).
Målsettingene i St.meld. nr. 28 (1991–1992)
forutsetter at reindriftspolitikken sees i en samepolitisk sammenheng.
Sikring av næringens økonomiske grunnlag blir i en slik sammenheng en
nødvendig forutsetning for kulturell bærekraft.
I etterkant av behandlingen av St.meld. nr.
28 (1991–1992) har Stortinget to ganger i året behandlet reindriftspolitikken,
ved den årlige reindriftsavtaleproposisjonen og ved behandlingen av
det årlige statsbudsjettet. Regjeringen og Stortinget har videreført
hovedlinjene i meldingen, men det er viktig å presisere at hvert
år er det blitt foretatt justeringer, og nye momenter i forvaltningen
av reindriften er blitt vektlagt. Ett forhold som Stortinget særlig
har påpekt, er at fastsetting av rammebetingelser skal skje i samarbeid
med reindriftsutøverne.
Ny reindriftslov ble vedtatt av Stortinget i
juni 2007, og trådte i kraft 1. juli 2007. Den nye loven gir næringen
et selvstendig ansvar for at reindriften skal bli bærekraftig, samtidig
som myndighetene fortsatt har et overordnet ansvar for utviklingen.
Gjennom bruksregler skal distriktet selv foreslå et reintall med
utgangspunkt i de tilgjengelige beitene som det aktuelle distrikt og
tilhørende siidaer har til disposisjon. Reindriftsstyret skal til
slutt vedta reintallet.
Forhandlingene om en ny reindriftsavtale for 2008/2009
startet med at Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) la fram
sitt krav med en økonomisk ramme på 120,1 mill. kroner; en økning
på 23,1 mill. kroner i forhold til gjeldende avtale på 97,0 mill.
kroner. Med enkelte justeringer og satsøkninger ble de kostnadssenkende
og direkte tilskuddene foreslått videreført. For å kunne møte reindriftens
utfordringer med hensyn til bl.a. klimaendringer og behov for infrastruktur,
ble det foreslått en økning av Reindriftens utviklingsfond. Videre
ble det foreslått en engangsbevilgning på 2,0 mill. kroner. til gjennomføring
av den fjerde Verdenskongressen for reindriftsfolk i 2009. I tillegg
ble det fremmet krav på utsiden av forhandlingene knyttet til bl.a. skatter
og avgifter på driftsmidler i reindriften, økning av det skattemessige
reindriftsfradraget, samt at det bevilges midler til de distriktene
som er utelukket fra vinterbeiter i Sverige på bakgrunn av at forhandlingene
om ny Norsk-svensk reinbeitekonvensjon ennå ikke er sluttført.
I forkant av at staten la fram sitt tilbud,
ble NRL orientert i eget brev fra Finansdepartementet om at det
vil bli gjennomført en økning av reindriftsfradraget til samme nivå
som jordbruksfradraget og det særskilte fradraget for skiferproduksjon.
Dette innebærer at fra og med inntektsåret 2009 vil minstefradraget
øke fra 36 000 kroner til 54 200 kroner pr. år. Videre økes fradragsprosenten
fra 19 pst. til 32 pst. for inntekten opp til et samlet fradrag
på 142 000 kroner.
I forbindelse med at staten la fram sitt tilbud
ble det påpekt at skatt ikke er et forhandlingstema under reindriftsavtaleforhandlingene.
Imidlertid må inntektsvirkningen av endringer i det særskilte næringsrettede
skattefradraget tas med i vurderingen av behovet for inntektsgivende
tiltak på avtalen, på tilsvarende måte som i jordbruksforhandlingene.
På bakgrunn av de nevnte forhold ble det lagt
til grunn for tilbudet at en økning av reindriftsfradraget innebærer
et provenytap på 3,7 mill. kroner. Omregnet til inntekt før skatt,
jf. metoden som benyttes ifm jordbruksforhandlingene, tilsvarer
økningen av reindriftsfradraget en økning av avtalerammen på 5,6
mill. kroner.
Resultatet av forhandlingene om Reindriftsavtalen
2008/2009 innebærer en avtale som skal legge til rette for økt omsetning
av reinkjøtt, samt å stimulere næringen til størst mulig slakteuttak
og verdiskaping innenfor gitte rammer. De produksjonsavhengige tilskuddene
som ble innført ved Reindriftsavtalen 2003/2004, er videreført.
En videreføring har vært sentralt både for staten og NRL. Bakgrunnen
er at de gjennomførte endringene har medført en stimulering til
økt slakting og verdiskaping i næringen, samt bidratt til en forutsigbarhet
hos den enkelte reindriftsutøver. Samlet sett underbygger de tiltak som
nå er fremforhandlet den dreining man har hatt i reindriftsavtalens
virkemidler de senere årene, med et mer næringsrettet fokus og en
tilrettelegging for de reindriftsutøverne som har reindrift som
hovednæring.
I tillegg til selve avtalen er det i sluttprotokollen til
avtalen enighet om at regelverket for radioaktivitetstiltak i slaktesesongen
2008/2009 fastsettes etter de samme prosedyrer som forskriftene
etter reindriftsavtalen. Videre vises det til at det er avsatt 3,0
mill. kroner over kap. 1147 til finansiering av kostnader vedrørende
radioaktivitet i reinkjøtt i 2008.
Den inngåtte avtalen har en egen protokolltilførsel
fra NRL angående reindriftens avgifter knyttet til kjøp og bruk
av driftsmidler. NRL viser til at reindriften oppfatter dagens avgiftsregime som
både urimelig og urettferdig, og forventer at reindriften behandles
som en næring og på den måten sidestilles med andre primærnæringer
i Norge når det gjelder avgiftsfritak i forbindelse med anskaffelse
og bruk av driftskjøretøy.
Som vedlegg til proposisjonen følger reindriftsavtalen
for 2008/2009, sluttprotokollen til avtalen og en oversikt over
fordelingen av avtalemidlene. Som utrykt vedlegg til proposisjonen
følger Totalregnskap for reindriftsnæringen (av november 2007) og
Ressursregnskap for reindriftsnæringen (av januar 2008).
Reindriften representerer i utgangspunktet en god
og fornuftig ressursutnyttelse i marginale fjell- og utmarksområder.
Den bidrar til et næringsmessig mangfold, og den er en sentral bærer
av samisk kultur. Reindriften som næring, kultur og livsform er
på mange måter unik både i en nasjonal og internasjonal sammenheng.
Den fortjener derfor positiv oppmerksomhet og fokus på tiltak som
gjør at næringen kan sikres, utvikles og styrkes. Flere steder er
det også reindriften som er den sentrale bidragsyteren til de levende
bygder.
Regjeringens føringer for reindriftspolitikken finnes
i Soria Moria-erklæringen av 13. oktober 2005, samt i St.prp. nr.
1 (2006–2007) Landbruks- og matdepartementet.
De to sentrale virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske
målene er reindriftsloven og reindriftsavtalen.
Den nye reindriftsloven legger på en helt annen måte
enn tidligere til rette for større grad av internt selvstyre i næringen.
Samtidig er det utformet sanksjonsregler som gir styringsmaktene hjemmel
til å følge opp i de tilfeller det interne selvstyre ikke fungerer,
eller det er nødvendig med hensyn til ressursgrunnlaget eller andre samfunnsinteresser.
Landbruks- og matdepartementet mener reindriftspolitikken
bør føres videre basert på Stortingets forutsetninger og ut fra
situasjonen man står overfor i næringen. Departementet ser det som
viktig å videreføre og videreutvikle de omleggingene som ble gjennomført
i reindriftsavtalen for 2003/2004. I dette arbeidet er det sentralt
å fortsette arbeidet med å forenkle og effektivisere reindriftsavtalens
virkemiddelsystem. For å skape en nødvendig forutsigbarhet innenfor
næringen, samt en effektiv oppfølging av juridiske virkemidler,
er det nødvendig med stabile rammebetingelser. Rammebetingelser
i denne sammenheng er distrikts- og siidagrenser i tillegg til beitetider,
samt øvre reintall for den enkelte siida. Reindriften er en særlig
arealavhengig næring. Inngrep og uro innenfor reinbeiteområdene
har økt de siste årene. Departementet vil forsterke innsatsen for
å få redusert dette problemet. Regjeringen har besluttet å opprette
et interdepartementalt prosjekt med formål å få økt oppmerksomhet
og kunnskap omkring arealforvaltning og reindrift, samt å legge
til rette for en bedre sikring av reindriftens arealer.
For at reindriften fortsatt skal være det bærende element
i samisk kultur, er det viktig at den blir oppfattet og forvaltet
som en næring med økonomisk verdiskaping og effektiv produksjon.
Departementet vil prioritere en slik utvikling av reindriften.
Reineierne har på markedssiden liten tradisjon for
å organisere seg, og står i markedet frem som en fragmentert gruppe.
Dette har delvis endret seg de siste årene ved at enkelte reineiere
bl.a. har gått sammen og dannet et eget salgslag. Industrileddet
er mer konsentrert. I kalenderåret 2007 var det 25 registrerte slakterier
som innrapporterte slakting av norsk rein. Seks slakterier, fire
i Finnmark og to i Trøndelag, sto for vel 80 pst. av slaktingen.
Den vanskelige markedssituasjonen for reinkjøtt i
2003 gjorde det nødvendig å sette inn flere tiltak, bl.a. på markedsføringssiden.
I tillegg til økt markedsføringsaktivitet ble blant annet Kontaktforumet
for reinkjøttomsetning etablert. NRL leder forumets arbeid. Det
er avgjørende at NRL er en pådriver i forbindelse med Kontaktforumets
arbeid, og derigjennom bidrar til en optimalisering av slakting
og omsetning av reinkjøtt.
De tiltak som ble iverksatt, har hatt en positiv
effekt ved at man nå ikke har omsetningsproblemer for reinkjøtt.
Dette har også gitt en mer gunstig prisutvikling.
Reinkjøttbransjen har spesielle og differensierte omstillingsbehov.
For å sikre en framtidsrettet reindrift, er reindriftens og reinkjøttmarkedets generelle
rammevilkår og næringens egen omstillings- og samarbeidsevne viktige
forutsetninger.
For å nå målet om en bærekraftig reindrift er
det helt avgjørende at det foreligger rammebetingelser som utøverne
av reindriften kan forholde seg til. Dette underbygges av Riksrevisjonens Dokument
nr. 3:12 (2003–2004) Riksrevisjonens undersøkelse av bærekraftig
bruk av reinbeiteressursene i Finnmark. Disse forholdene er også
påpekt av næringskomiteen flere ganger i behandlingen av den årlige
Reindriftsavtalen, sist ved behandlingen av Reindriftsavtalen 2007/2008,
jf. Innst. S. nr. 284 (2006–2007).
Reindriftsforvaltningen og Reindriftsstyret
har arbeidet i flere år med rammebetingelsene, og i den forbindelse
vedtatt retningslinjer for dette arbeidet. Retningslinjene omfatter
fastsetting av grenser mellom reinbeiteområdene, distrikt og siidaer,
fastsetting av beitetider for de ulike årstidsbeitene, samt høyeste
reintall basert på det samlede arealet av de ulike årstidsbeitene.
Med bakgrunn i de vedtatte retningslinjene har forvaltningen utarbeidet
en treårig plan for fastsetting av de resterende rammebetingelsene.
Selv om prosjektet i liten grad har ført frem
med hensyn til konkrete avtaler, er det likevel utprøvd en arbeidsmetode
hvor næringen selv i stor grad har hatt regien for fremdriften og
løsningene. Dette vil komme til nytte i oppfølgingen av ny reindriftslov
ved utarbeidelse av bruksregler. Gjennom prosessen med utarbeidelse
av bruksregler skal bl.a. beitebruk, reintall og beitetider avklares
som rammebetingelser for det enkelte distrikt.
Distriktene starter sommeren 2008 arbeidet med å
utarbeide bruksregler etter den nye loven. Mot slutten av året eller
i løpet av første halvår 2009 vil man ha høstet erfaringer med dette
arbeidet og avdekket eventuelle behov for annen oppfølging som måtte
foreligge, for eksempel når det gjelder rettighetsmessige avklaringer.
Departementet vil komme tilbake til dette når arbeidet med implementeringen
av den nye loven er kommet noe lenger.
Ved forhandlingene om Reindriftsavtalen 2007/2008
ble avtalepartene enige om at Verdiskapingsprogrammet for rein skulle
evalueres. Innovasjon Norge fikk i oppdrag å gjennomføre evalueringen.
Med bakgrunn i evalueringsrapporten og erfaringene med programmet
ble avtalepartene enige om enkelte justeringer i forhold til programmets
satsingsområder og administrasjon. Når det gjelder evalueringsrapporten, trekkes
særlig frem behovet for en videreutvikling av de videreforedlingsanleggene
som er etablert. Videre understrekes behovet for økt vektlegging
av markedskompetanse og markedsarbeid for å lykkes med å nå målene
for programmet.
Når det gjelder administrasjonen av ordninger, viser
evalueringsrapporten til at det er behov for en bedre oppfølging
fra Innovasjon Norge overfor styringsgruppen.
Konvensjon av 9. februar 1972 mellom Norge og
Sverige om reinbeite opphørte å gjelde 1. mai 2005. Stortinget vedtok
17. juni 2005 endringer i lov 9. juni 1972 om reinbeite mellom Norge
og Sverige som innebærer at forvaltningssystemet i henhold til 1972-konvensjonen
videreføres på norsk side. På svensk side har man inntatt det standpunkt
at Lappekodisillen alene skal regulere den grenseoverskridende reindriften
og at noen ytterligere særskilt lovgivning ikke er nødvendig. Dette
innebærer at rettstilstanden for den grenseoverskridende reindriften,
inntil en ny konvensjon måtte foreligge, er forskjellig i de to land.
Forhandlingene med Sverige om en ny reinbeitekonvensjon
ble tatt opp igjen i desember 2005. Forhandlingsprosessen kan forventes
sluttført i løpet av sommeren 2008. En ny konvensjon vil likevel
tidligst kunne tre i kraft høsten 2009.
Det er mange årsaker til at rein tapes. De viktigste
er ugunstige vær- og beiteforhold, rovvilt, sykdom, ulykke og tyveri.
Rovvilt står imidlertid for en betydelig andel av de totale tapene. Hovedårsaken
til at reindriftsnæringen er spesielt utsatt for rovvilttap, er
at rein er det eneste beitedyret som finner sin næring i utmark
hele året. Dette innebærer at driftsformen i seg selv gir en økt
tapsrisiko, og det gjør reindriftsnæringen spesielt sårbar ved en
økning i rovviltstammene.
Tap grunnet fredet rovvilt har vært økende i
hele reindriften, og situasjonen er i enkelte regioner bekymringsfull.
Den store differansen mellom omsøkt og erstattet rovvilttap har
økt konfliktnivået. Derfor er det et stort behov for å øke innsatsen
på å dokumentere tap. Samtidig er det et behov for å klarlegge nærmere
de regionale/områdevise forskjeller i tapsårsak. I motsetning til
deler av Finnmark er det i Nord-Trøndelag, Nordland og Troms ikke
et problem med overbeite. Til tross for dette er det store tap som
går utover produksjonen i næringen. Det vil i løpet av 2008 bli
igangsatt omfattende studier for å dokumentere produksjonen og tapene
i disse områdene.