Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn
Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen,
Vigdis Giltun og Harald Valved, fra Høyre, Inge Lønning
og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti
Saxi, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet,
Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen,
deler forslagsstillernes bekymring over utviklingen av antall uføretrygdede
de siste årene. Det er, slik komiteen ser
det, både nødvendig og ønskelig å se
på tiltak som kan få flere til å stå i
jobb, og det vil også være med å heve
livskvaliteten til dem det gjelder.
Komiteen deler videre forslagsstillernes
syn på behovet for å redusere veksten av antall
mennesker som uføretrygdes hvert år, og at man
må se på ulike tiltak for å sikre at
mennesker kan komme tilbake i jobb.
Komiteen viser til at myndighetene
gjennom IA-avtalen har forpliktet seg til å øke
behandlingskapasiteten for å redusere langtidssykefraværet. Komiteen er
av den oppfatning at det er en meget viktig forutsetning for å få mennesker
friske og tilbake til arbeid at avsatte midler brukes riktig, at
tiltak settes inn raskt, og at tilgjengelige helsetjenester benyttes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er klar over den bekymringsfulle situasjonen med at det hver dag er
ca. 120 000 sykmeldte arbeidstakere i Norge. Det er et
alvorlig problem som trenger målretta tiltak. Flertallet er
derfor glad for at Regjeringen har hatt så skarpt fokus
på å få sykmeldte arbeidstakere tilbake
i arbeid. Nærmere 10 000 sykmeldte arbeidstakere
fikk i løpet av 2007 et behandlingstilbud gjennom "Raskere
tilbake", og i desember økte tallet på henvisninger
med mer enn 2 500 mennesker. De fleste ble henvist til
spesialisthelsetjenesten, og en del ble henvist til arbeidsrettet
rehabilitering. Det er utviklet tilbud innenfor spesialisthelsetjenesten
i alle helseregioner, og tilbud innenfor arbeidsrettet rehabilitering
er på plass i samtlige fylker. Fastlegene henviser til
tilbud innenfor spesialisthelsetjenenesten, både behandling
og rehabiliteringstilbud, mens NAV henviser til arbeidsrettet rehabilitering,
individuell oppfølging og avklaring. Gjennom "Raskere tilbake"
er det nå utviklet et tilbud om raskere behandling innenfor
spesialisthelsetjenesten i alle helseregioner, mens tilbudet via
NAV om individuell oppfølging, avklaring og arbeidsrettet
rehabilitering er på plass i samtlige fylker.
Flertallet er derfor glad for
at behandlingstilbudet "Raskere tilbake" vil bli trappet opp i 2008 som
et viktig ledd for å redusere sykefraværet i Norge
2008. Flertallet viser til at det ble bevilget 604
mill. kroner til "Raskere tilbake" i 2007 og 742 mill. kroner i
2008
Flertallet vil også påpeke
at for å nå målet om å gi enda
flere sykmeldte arbeidstakere et slikt tilbud er en avhengig av
at arbeidstakerne kjenner til tilbudet i "Raskere tilbake". Flertallet er derfor
positivt til at Sosial- og helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet
har lansert en bred informasjonskampanje med en rekke tiltak som
strekker seg fra annonser i dagspresse, ukepresse, fagpresse og
på Internett til informasjonsmateriell og plakater på landets
apotek, fastlegekontor og NAV-kontor.
Flertallet vil påpeke
at de som er sykmeldte som følge av muskel- og skjelettlidelser,
utgjør en av de største gruppene innenfor sykmeldte
arbeidstakere. Vanlige årsaker er problemer med nakke,
skulder, rygg og kne. Flertallet mener det er viktig
at det nå satses spesielt på et tilbud om tjenester
innenfor spesialisthelsetjenesten for disse pasientene. Flertallet vil
også vise til at Regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet
for 2008 styrket det viktige arbeidet som gjøres ved forsknings-
og formidlingsenheten innenfor Bevegelsesdivisjonen ved Ullevål
universitetssykehus med 1 mill. kroner. Enhetens hovedmål
er å bidra til at pasienter med muskel- og skjelettlidelser
skal møte en kompetent, velinformert og kommuniserende
helsetjeneste.
Flertallet vil også påpeke
at det er utviklet behandlingstilbud for lidelser i bl.a. nervesystem, kretsløp, åndedrett
og for psykiske lidelser. NAVs tilbud innen arbeidsrettet rehabilitering omfatter
blant annet opptrening, arbeidsforberedende trening, arbeidsutprøving
og opplæring.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, foreslår at dokumentet
vedlegges protokollen.
Komiteen vil påpeke
at redskapene NAV-systemet kan bruke til habilitering og rehabilitering, bør
utvikles videre slik at de kan bli mer målrettede og gi
bedre effekt.
Komiteen mener det er bekymringsfullt
hvis det er slik at ventetidene er lange, spesielt gjelder dette
for mennesker med muskel- og skjelettsykdommer og med psykiske lidelser. Komiteen mener
en redusert ventetid for disse gruppene vil bidra positivt med tanke
på både sykefravær og antall uføretrygdede.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener det er viktig å satse
på habilitering og rehabilitering både i kommunehelsetjenesten
og i helseforetakene, uavhengig av gruppe.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har som
mål at de som er sykmeldte, skal komme raskt tilbake til
arbeidslivet. Kjøp av helsetjenester er etter disse
medlemmers mening en effektiv måte å gjøre
dette på. Disse medlemmer mener at dagens
lange ventetid for behandlinger er for kostbar og helt unødvendig. Den
lange ventetiden fører etter disse medlemmers mening
til store problemer for arbeidstakerne som står i behandlingskøen,
og den gir mange problemer for bedriftene både i form av
dårligere produktivitet og forlengede og kostnadskrevende
sykmeldingsperioder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er opptatt av at den kapasitet som finnes
hos de private og ideelle aktørene, må benyttes,
slik at ventetider og ventelister reduseres. Disse medlemmer anser
private og ideelle aktører for å være
en del av det totale helsetilbudet i Norge og mener derfor finansieringsmodellen
og avtaleverket må endres slik at denne kapasiteten blir
benyttet fullt ut.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes
syn om at det er nødvendig å sikre at pasientene
får bedre informasjon om ledig kapasitet hos private helsevirksomheter.
Dette vil, slik disse medlemmer ser det, sørge
for at pasientene lettere kan orientere seg om aktuelle behandlingsmuligheter.
Disse medlemmer er videre opptatt
av at det etableres ordninger som sikrer riktig prioritering og
god ressursbruk i private helsevirksomheter, og ordninger som sikrer
at tilgang til private helsetjenester ikke avhenger av den enkeltes
ressurser eller mulighet for å fremme personlige søknader
om behandling.
Disse medlemmer er skeptiske
til hvorvidt gjennomføringen av ordningen "Raskere tilbake"
har vært mest hensiktsmessig med hensyn til finansieringsansvar,
og mener det ville vært en bedre løsning dersom
ansvaret ble tillagt NAV-systemet. Disse medlemmer mener
det er beklagelig at deler av midlene overføres gjennom
basisfinansieringen til de regionale helseforetakene, og er av den
oppfatning at dette kan føre til at midlene ikke blir brukt
på en målrettet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at kapasiteten i det private rehabiliteringstilbudet er redusert
med 16 prosent i 2007, noe som skaper lengre køer for pasienter som
trenger rehabilitering. Det er, slik disse medlemmer ser
det, uheldig at private og ideelle institusjoner ikke får
benyttet den kapasiteten og kompetansen de innehar, og at utviklingen
som har vært under den rød-grønne regjeringen,
rammer rehabiliteringspasienter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
videre til omleggingen av finansiering knyttet til private laboratorier
og røntgeninstitusjoner. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2007-2008),
hvor dette er omtalt nærmere. Disse medlemmer vil
vise til at signalene som nå er kommet, blant annet fra Østfold,
viser at dette har negative konsekvenser for pasientene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen
1. snarest mulig utvikle
et informasjonstilbud med oversikt over ledig kapasitet i godkjente
private helsevirksomheter.
2. fremme forslag om ordninger som sikrer
riktig prioritering av pasienter i private helsevirksomheter, og
et henvisningssystem som ikke avhenger av personlige søknader
til den enkelte private helsevirksomhet.
3. fremme forslag om ordninger for henvisning, kvalitetssikring
og tilsyn som erstatter dagens krav om avtaler med regionale helseforetak
for private avtalespesialister og andre private helsevirksomheter,
for at disse skal kunne tilby offentlig finansierte helsetjenester.
4. fremme forslag om ordninger for kvalitetssikring
og tilsyn som erstatter dagens krav om avtaler med kommuner som
vilkår for at privatpraktiserende godkjente tjenesteytere
kan tilby offentlig finansierte helsetjenester."
Disse medlemmer viser
til Helse- og omsorgsdepartementets brev av 28. februar
2008 til helse- og omsorgskomiteen. Departementet viser til at det
ikke finnes informasjon om ledig kapasitet hos private helsetilbydere
uten avtaler med regionale helseforetak. Disse medlemmer viser
til at representanten Sonja Sjøli oppfordret helse- og
omsorgsministeren til å foreta en slik kartlegging i et
spørsmål i spørretimen 22. november
2006. Slik disse medlemmer ser det, er det svært
uheldig at helse- og omsorgsministeren ennå ikke har vurdert
om flere pasienter kan få raskere hjelp gjennom å utvide antallet
avtaler med private tjenesteytere. Disse medlemmer mener
det er nødvendig at det snarest mulig foretas en kartlegging
av dette med sikte på å gi pasientene raskere
tilgang til nødvendig helsehjelp.
Disse medlemmer ber departementet
raskest mulig sørge for at de regionale helseforetakene har
et koordinert henvisningssystem som sikrer at pasientene ikke selv
må henvende seg til flere tjenesteytere for å finne
noen som har ledig kapasitet.
Komiteen viser til
Helse- og omsorgsdepartementets brev av 28. februar 2008
til helse- og omsorgskomiteen. Komiteen deler departementets
vurdering av behovet for å sikre god geografisk dekning
av helsetjenester og riktig prioritering i helsetjenesten.
Slik komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet og Høyre ser det, fører
imidlertid dagens krav til avtaler med regionale helseforetak og
kommuner til at de samlede ressursene i helsetjenesten ikke utnyttes
godt nok. Det er derfor nødvendig å endre ordningen
med sikte på at pasientene kan få raskere hjelp
for det offentliges regning.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Arbeids- og
inkluderingsdepartementet har til behandling et forslag om å åpne
for sykmeldingsrett for psykologer. Etter hva disse medlemmer forstår,
har dette arbeidet pågått svært lenge. Disse
medlemmer mener spørsmålet om sykmeldingsrett
for psykologer er et viktig virkemiddel både for å kunne
utvikle et godt psykisk helsetilbud til befolkningen, men også for å redusere
sykefravær og uførhet. Disse medlemmer er
kjent med at halvparten av alt sykefravær for gruppen under
40 år skyldes psykiske lidelser.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til forslag i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007-2008):
"Stortinget viser til anbefalinger fra Arbeids- og velferdsdirektoratet
og ber Regjeringen om igangsette en forsøksordning der
psykologer gis adgang til å dokumentere arbeidsuførhet
(sykmeldingsrett) som et nytt tiltak i arbeidet med å forebygge
sykefravær."
Disse medlemmer har ikke registrert
at departementet har trukket noen konklusjoner av arbeidet med å vurdere
psykologers sykmeldingsrett, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem en redegjørelse for fremdriften i arbeidet med å vurdere
psykologers sykmeldingsrett."