Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye,
fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og
Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Ingrid I. Opedal, merker seg
at Regjeringens hovedmål med denne meldingen er å legge
frem en strategi for samarbeidet mellom Forsvaret og industrien
i Norge.
Komiteen er opptatt av at Stortinget
holdes orientert om store anskaffelsesprosesser og ser nytten av at
det er en bred politisk forståelse for de utstyrsanskaffelser
og prosesser på dette området som iverksettes.
Forsvarsanskaffelser strekker seg ofte over et lengre tidsrom og
vil således involvere flere stortingsperioder. Det er således
viktig at Forsvarsdepartementet følger opp og informerer
Stortinget om de større prosjektenes fremdrift både økonomisk,
faglig og politisk.
Regjeringens forslag til strategi skal bidra
til å videreutvikle norsk industris kompetanse til å understøtte
Forsvarets materiellbehov. Komiteen er opptatt av
dette og ser det som naturlig at der det er hensiktsmessig, benyttes
norske leverandører til leveranse av og vedlikehold av
Forsvarets materiell. Dette forutsetter at utenlandske leverandører
av materiell må være villige til å involvere
norsk industri i sine programmer. Dette vil være viktig
for å beholde og disponere egne vedlikeholdsressurser, som
garanterer det daglige og noe mer omfattende vedlikehold på Forsvarets
materiell.
Komiteen er opptatt av at Forsvaret
styrker norsk industris muligheter til å delta i internasjonalt materiellsamarbeid.
Komiteen er fornøyd
med at det som en del av grunnlagsarbeidet med meldingen, ble gitt
i oppdrag til Forsvarets forskningsinstitutt å vurdere
de næringspolitiske aspekter ved Forsvarets anskaffelser. Komiteen registrerer
at styringsgruppen under ledelse av Forsvarsdepartementet har hatt
medlemmer fra Nærings- og handelsdepartementet, Forsvars-
og sikkerhetsindustriens forening, Landsorganisasjonen, NorSupport,
Forsvarsstaben, Forsvarets logistikkorganisasjon og Forsvarets forskningsinstitutt.
Videre tar komiteen til etterretning at alle medlemmene
i styringsgruppen sluttet seg til hovedtrekkene i rapportens forslag
til strategi. Komiteen er fornøyd med at
Regjeringen trekker inn representanter fra blant annet industrien
og Nærings- og handelsdepartementet, i forum for materiellanskaffelser. Videre
ser også komiteen det som naturlig at dette i
tillegg gjelder programmene for materiellanskaffelser.
Komiteen registrerer at sentrale
elementer i strategien omfatter tidlig dialog mellom Forsvaret og industrien,
noe komiteen er opptatt av.
Komiteen understreker at det
er avgjørende for norsk industri at Forsvaret så tidlig
som mulig kartlegger de mulige industrielle prosjekter norsk industri
kan involveres i, i forbindelse med forestående anskaffelsesprosjekter.
Det vil også styrke norsk industris mulighet til å delta
i utviklingsarbeider og materiellsamarbeid på et internasjonalt
nivå. Komiteen er opptatt av den signaleffekten
det gir at norsk industri nyttes til utvikling og leveranse til
Forsvaret, og ser derfor viktigheten av at dette fremkommer gjennom
de kommende materiellanskaffelser.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
har lagt vekt på at strategien innebærer at denne
tidlige dialogen skal praktiseres iht. EØS-regelverket
og Anskaffelsesregelverk for Forsvaret (ARF), samt Forsvarsdepartementets
etiske retningslinjer for næringslivskontakt i forsvarssektoren. Komiteen er
samtidig opptatt av at Anskaffelsesregelverk for Forsvaret (ARF)
gir rom for å motivere til tidlig samarbeid og dialog mellom
Forsvaret og industrien der hvor dette er hensiktsmessig.
Komiteen mener videre det er
positivt at departementets etiske retningslinjer inngår
i strategien, og at disse skal være et verktøy
til å sikre ryddighet i samarbeidet mellom Forsvaret og
industrien.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Høyre, er fornøyd med at
gjenkjøp styrkes og at terskelverdien senkes til 50 mill.
kroner. Flertallet merket seg at Regjeringen gjennom
Soria Moria-erklæringen understreket viktigheten av gjenkjøp. Dette
har da også blitt understreket av Regjeringen i denne meldingen. Flertallet er
fornøyd med denne presisering og styrking av gjenkjøp.
Det er et sterkt signal til norsk industri og vil bidra til at norsk
høyteknologi vil kunne ha en positiv utvikling de kommende år
med henblikk på de svært betydelige materiellanskaffelsesprosjekter
som skal gjennomføres i årene som kommer.
Komiteen vil i denne
sammenheng understreke betydningen av at norsk industri får
nyte godt av et gjenkjøp/industrielt samarbeid
i forbindelse med anskaffelsen av nye kampfly. Komiteen viser her
også til de resultater som har fremkommet som en konsekvens
av gjenkjøp i forbindelse med anskaffelsen av nye fregatter.
Komiteen merker seg at følgende åtte
teknologiske kompetanseområder er identifisert til å ligge
til grunn for samarbeid mellom Forsvaret og industrien:
informasjons- og
kommunikasjonsteknologi
systemintegrasjon
missilteknologi og autonome våpen-
og sensorsystemer
undervannsteknologi og sensorer
simuleringsteknologi
våpen- og rakettmotorteknologi,
ammunisjon og militære sprengstoff
materialteknologi
maritim teknologi
Komiteen er enig i at disse teknologiske
kompetanseområdene videreføres i den nye strategien. Videre
er komiteen opptatt av at Forsvaret markedsfører
norske høyteknologiske produkt innenfor disse områder
overfor andre nasjoners forsvar.
Komiteen har merket seg forsvarsindustriens særegenhet
ved at denne type industri har et spesielt marked og en spesiell
politisk posisjon i forhold til hvem man kan samarbeide med og selge
til. Det er derfor sett fra komiteens side viktig
at Forsvaret fortsetter å fremme norske industrielle partnere
i forbindelse med nye prosjekter og anskaffelser.
Videre er komiteen opptatt av
at Forsvaret gjennom anskaffelsen av nye MTBer, fremmer dette høyteknologiske
produkt overfor andre nasjoners forsvar og viser hvorledes norsk
industri har hatt synergien av dette prosjektet blant annet gjennom utvikling
av NSM, kommunikasjonsutstyr og radarer i tilknytning til utviklingen
og leveransen av nye MTBer.
Komiteen forutsetter at dette
skjer i tråd med regelverket som regulerer eksport av forsvarsmateriell,
og som håndheves av Utenriksdepartementet, jf. de årlige
stortingsmeldinger som Utenriksdepartementet legger frem, og vil
her særlig trekke frem hovedsynspunktet om at Norge ikke
vil tillate salg av våpen og ammunisjon til områder
hvor det er krig eller krig truer, eller til land hvor det er borgerkrig.
Komiteen vil også understreke
betydningen av at norsk industri får tilgang til materiellsamarbeid
og logistikksamarbeid gjennom NATO og EU-organer, i forbindelse
med materiellprosjekter. Ettersom Norge ikke er med i EU, er det
viktig at Regjeringen tar initiativer til at Norge kan delta i EUs
materiellprosjekter og anskaffelsesprosjekter, der det er mulig
og hensiktsmessig.
Komiteen vil her vise til at
Regjeringen har inngått en samarbeidsavtale med European
Defence Agency.
Komiteen er enig i at en strategi
er en langsiktig plan for å nå uttalte mål,
og at meldingen beskriver fire faser i forhold til strategiprosessen. Komiteen er
meget positiv til forslaget til strategi som meldingen legger opp
til, og ønsker å bli holdt orientert om implementeringen
av handlingsplanen og resultatene av denne.
Komiteens medlem fra Høyre mener
at Forsvaret i dag er underbudsjettert og har merket seg at flere
av de forslag forsvarssjefen fremmer i sin studie FS 07 for å rette
på dette, isolert sett har negative konsekvenser. Dette
medlem har også merket seg at studien bygger på at
prisstigningen på forsvarsmateriell går ut over
den alminnelige prisstigning og at dette stiller særlige
krav til de fremtidige budsjetters utvikling. De bevilgede midler
må derfor forvaltes med strenge krav til økonomisering.
Dette medlem mener det kan reises
mange spørsmål til hvordan forsvarsmateriell anskaffes
og særlig om gjenkjøpssystemet. Dette medlem viser
til at Regjeringen i meldingen opplyser at gjenkjøp isolert
sett kan innebære en fordyrelse av materiellet som anskaffes. Dette
medlem finner dette betenkelig. Dette medlem viser
imidlertid til at dette er vel etablert praksis internasjonalt og
den neppe vil bli påvirket av norsk praksis. På dette grunnlag
vil dette medlem slutte seg til vurderingene i meldingen.
Dette medlem viser videre til
forslaget om å redusere grensen for når gjenkjøp
skal anvendes og har merket seg at basert på tallene i
meldingen vil denne endringen gi en beskjeden økning i
kontraktsmassen og ser forslaget som marginalt. Dette medlem har
også merket seg at Regjeringen ikke har fulgt forslaget
om å redusere grensen ytterligere på grunn av
de administrative belastningene. Dette medlem ser
derfor ingen grunn til å endre dagens beløpsgrense.
Dette medlem har også merket
seg at Regjeringen vil legge opp til en tidligere dialog med næringslivet
og at det i mange tilfeller vil være riktig å etablere
kompetanse ute i næringslivet fremfor i Forsvaret. Regjeringen
ser for seg en utvikling mot mer langvarige relasjoner mellom kunde
og leverandør. Dette medlem slutter seg
til det, men under henvisning til Forsvarets stramme økonomi
vil dette medlem understreke meldingens forutsetning
at anskaffelser skal skje slik at man velger det som er mest kostnadseffektivt
i et levetidsperspektiv.