Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsrådentil transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 6. desember 2007

Dokument nr. 8:22 (2007-2008) Representantforslagfra stortingsrepr. Arne Sortevik, Per Sandberg og BårdHoksrud om opprettelse av statlig vegselskap som skal legge forholdenetil rette for hurtig utbygging av et effektivt, sikkert og miljøvennlig veinett basert på statlig finansiering

Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens brev datert 22. november 2007 vedlagt ovennevnte dokument.

Representantforslaget tar for seg en rekke sentrale og omfattende temaer og områder som inngår i de rammebetingelsene vegbygging i Norge må forholde seg til.

Alternative modeller for budsjettering av investeringer ble gjennomgått og vurdert av regjeringen i kapittel 9.3 i Gul bok 2007. Det ble bl.a. drøftet hvorvidt gjeldende budsjettpolitikk bør legges om slik at langsiktige investeringer i realkapital prioriteres framfor utgifter til drift og andre tiltak på statsbudsjettet, f.eks. ved lånefinansiering utenfor budsjettrammene. Regjeringen så ved framlegget av Gul bok for 2007 det ikke som ønskelig å innføre nye særlige budsjettordninger for statlige investeringer og konkluderte også klart med at lånefinansiering av investeringer vanskelig kan begrunnes ut fra økonomiske rasjonelle hensyn. Ulike modeller for lånefinansieringer endrer på ingen måte utgiftenes reelle karakter eller deres virkninger i økonomien og framstår derfor i stor grad som en måte å omgå handlingsregelen, som et stort flertall på Stortinget står bak. Jeg kan ikke se at det foreliggende representantforslaget bringer noen nye momenter inn i en slik diskusjon.

I vegsektoren er det gjort forsøk med offentlig-privat-samarbeid, OPS, hvor de enkelte utbyggingsprosjektene ikke har vært avhengige av årlige bevilgninger over statsbudsjettet. En evaluering foretatt av Transportøkonomisk institutt og Dovre International påviste ingen økonomiske innsparinger sammenliknet med tradisjonell gjennomføring. Det ble imidlertid påvist betydelig raskere prosjektgjennomføring. Disse funnene er noe jeg selvsagt vil ta med meg i det videre arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2010-2019.

I tillegg til å foreslå omfattende endringer i rammebetingelsene for vegbygging, omhandler forslaget også betydelige endringer i prioriteringene knyttet til vegbygging her i landet, med et ensidig fokus på utvikling av vegnettet mellom og omkring de store byene. Dette er heldigvis ikke i tråd med den prioritering som ligger i inneværende NTP, som jeg som første samferdselsminister kan påberope meg å ha oppfylt økonomisk. Den sittende regjeringens prioriteringer vil bli synliggjort når vi neste høst vil legge fram NTP for perioden 2010-2019, men jeg kan allerede nå avsløre at det i stortingsmeldinga vil være et betydelig fokus også på andre områder enn vegbygging mellom og omkring de største byområdene.

Etter min vurdering er det altså lite naturlig å organisere utbygging og vedlikehold av veger i et eget selskap når Statens vegvesen er en virksomhet som nettopp har utbygging av veger som en av sine viktigste oppgaver. Enda mindre aktuelt synes et slikt forslag å være i lys av den planlagte forvaltningsreformen der det er foreslått at ansvaret for betydelige deler av dagens riksvegnett bli overført fra staten til det regionale forvaltningsnivået, jf. St.meld. nr. 12 (2006-2007) og Innst. S. nr. 166 (2006-2007), slik at staten, og dermed Statens vegvesen i stor grad vil ha ansvar for nettopp de delene av vegnettet som faktisk er omtalt i representantforslaget.