Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Synnøve
Brenden Klemetrud, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm,
frå Framstegspartiet, Bård Hoksrud, leiaren Per
Sandberg og Arne Sortevik, frå Høgre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, frå Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, frå Kristeleg Folkeparti, Jan Sahl,
frå Senterpartiet, Ragnhild Aarflot Kalland, og frå Venstre,
Borghild Tenden, viser til at Samferdselsdepartementet i
proposisjonen foreslår endringar i løyvingar og
gjer greie for nokre saker som gjeld veg, jernbane og særskilde
transporttiltak, m.a. kostnadsoverskridingar.
For mykje betalt kontingent til to organisasjonar
er avrekna mot kontingenten for 2007. Samferdselsdepartementet foreslår
derfor å redusere løyvinga på kap. 1300
post 70 Tilskot til internasjonale organisasjonar, med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til forslaget
og har ellers ingen merknader.
Reforhandlingar som ikkje er ferdige, kan føre
til at utbetalingane ikkje finn stad før i 2008. Samferdselsdepartementet
foreslår derfor at kap. 1310 post 70 Kjøp av innanlandske
flyruter, får tilføydd stikkordet kan overførast.
Aktiviteten i luftfartssektoren er i 2007 høgare
enn venta. Departementet foreslår derfor å auke
løyvinga på kap. 1313 post 1 Driftsutgifter, med
5 mill. kroner. Inntektene vert auka tilsvarande, jf. kap. 4313
post 1.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke
løyvinga på kap. 4313 post 1 Gebyrinntekter, med
5 mill. kroner.
Det har teke lengre tid for Statens havarikommisjon for
transport å få tilsett folk i ledige stillingar
enn rekna med. Departementet foreslår derfor å redusere
løyvinga på kap. 1314 post 1 Driftsutgifter, med
4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til forslaga
til bevilgninger og har ellers ingen merknader.
Samferdselsdepartementet foreslår å løyve
til saman 39 mill. kroner til å dekkje ekstraordinære
kostnader med utbetring av ras- og flaumskader på kap.
1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.
Tabell under pkt. 4 i proposisjonen viser nærare kva for
tiltak/prosjekt som beløpet skal nyttast til.
I St.prp. nr. 68 (2006-2007) er det lagt til
grunn eit kostnadsoverslag på om lag 97 mill. kroner for
bygging av ny klaffebru over Nidelva i Trondheim. Revidert overslag
er no på om lag 140 mill. kroner. Årsaka til prisauken
er høge marknadsprisar.
Statens vegvesen går inn for at prosjektet
vert gjennomført trass i kostnadsauken. Samferdselsdepartementet
sluttar seg til denne vurderinga.
Kostnadsoverslaget på 140 mill. kroner
inneber at bompengeselskapet skal finansiere 63 mill. kroner, medan
77 mill. kroner skal finansierast med statlege midlar.
Som omtalt i St.prp. nr. 68 (2006-2007) er det
lokalpolitisk tilslutning til å vidareføre innkrevjinga
av bompengar på prosjektet E6 Trondheim-Stjørdal
for å byggje endeparsellane Nidelv bru-Grillstad i Trondheim
kommune og Værnes-Kvithammar i Stjørdal kommune.
Regjeringa tek sikte på å fremme ein proposisjon
om saka våren 2008.
Kostnadene til nødvendig prosjektering,
grunnundersøkingar m.m. er rekna til om lag 20 mill. kroner. For å kunne
finansiere dette arbeidet vert det foreslått å rekvirere
bompengar frå eksisterande innkrevjingsordning på E6
mellom Trondheim og Stjørdal.
Som opplyst i St.prp. nr. 1 (2007-2008), er
anleggsstart utsett som følgje av kostnadsauke på prosjektet. Lokale
styresmakter har gjort vedtak om eit endra bompengeopplegg for prosjektet.
Prosjektet vil bli lagt fram for Stortinget på nytt når
det ligg føre tilstrekkelege avklaringar av kostnadsoverslag,
framdrifts- og finansieringsplan.
Som det går fram av St.prp. nr. 41
(2006-2007), er det til saman løyvd 14 mill. kroner til
prosjektet i 2006 og 2007. I 2007 er det behov for ytterlegare 62
mill. kroner til prosjektering, prosjektleiing, grunnerverv og etablering
av ein erstatningsbarnehage. Samferdselsdepartementet føreset
at bompengeselskapet stiller til disposisjon inntil 62 mill. kroner
til prosjektet i 2007.
I St.prp. nr. 75 (2004-2005) er det lagt til
grunn ei styringsramme for første byggjesteg av Bybanen
på 1 640 mill. 2005-kroner og ei kostnadsramme
på 1 800 mill. 2005-kroner. Omrekna til 2007-kroner
utgjer dette 1 746 mill. kroner (styringsramme) og 1 917
mill. kroner (kostnadsramme).
Nye kostnadsprognosar tyder no på at
prosjektet vert vesentleg dyrare enn opphavleg planlagd. Avviksanalysar
viser at hovudårsaka til kostnadsauken er høgare prisar
på innkomne tilbod enn det ein rekna med i kostnadsoverslaga.
Det er særleg entreprisekostnadene for tunnelarbeida som
har auka kraftig.
Kostnadsoverskridingane på Bybanen
ser ut til å kunne dekkjast inn med auka inntekter frå bompengeordninga.
Viss dette likevel viser seg ikkje å la seg gjere, skal
kostnadsoverskridingane handterast gjennom å kutte i prosjektporteføljen
i Bergensprogrammet.
Dei store kostnadsoverskridingane på bybaneprosjektet
stiller strenge krav til god økonomistyring i Bergensprogrammet.
Departementet legg til grunn at eventuelle kostnadsaukar
på bybaneprosjektet som følgje av ev. meirverdiavgift
og kostnadene for omlegging av vassrøyr og kabelnett i
bybanetraseen, må løysast i tråd med
dei føringane som er gitte i St.prp. nr. 75 (2004-2005).
Samferdselsdepartementet sluttar seg til framlegg
frå Bergen kommune som byggherre, om ny styringsramme på 2 200
mill. 2007-kroner og ny kostnadsramme på 2 400
mill. 2007-kroner.
Det har vore tilbodsopning på tilførselsvegane
til Hardangerbrua. Dette gir ein kostnadsauke på 38,4 pst. samanlikna
med overslaget for tilførselsvegane.
Samferdselsdepartementet vurderer det slik at
det er ein monaleg risiko for overskriding av kostnadsramma for
heile prosjektet, dvs. brua og tilførselsvegane samla.
Ut frå dette har Samferdselsdepartementet
funne det nødvendig at Statens vegvesen avlyser konkurransen på tilførselsvegane.
Vidare har departementet bedt om at det snarast vert gjort førebuingar
til ei ny avgrensa kvalitetssikring. Dersom kostnadsramma for heile
prosjektet vert overskriden, vil saka bli lagt fram for Stortinget
på nytt.
Samferdselsdepartementet understrekar at vedtaket om
bygging av Hardangerbrua ligg fast, men at dette kan innebere at
sluttføringa av prosjektet vert utsett med inntil eit år.
Komiteen støtter forslaget
om å bevilge 39 mill. kroner til utbedring av ras og flomskader.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at menneskeskapte
klimaendringer vil føre til mer ekstremvær og økte
nedbørsmengder i store deler av landet i framtida. Flertallet vil
derfor peke på behovet for styrket planlegging og økt
innsats for å forebygge skader på veger og annen
infrastruktur som følge av klimaendringer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til
Samferdselsdepartementets beslutning om å avbryte konkurransen om
tilførselsvegene til Hardangerbrua, og det skisserte forslaget
til framdrift for bruprosjektet og tilførselsvegene samlet.
Flertallet viser til departementets
påpekning av at det er en betydelig risiko for kostnadsoverskridelser
for Hardangerbrua, og at dette understreker behovet for en ny avgrenset
kvalitetssikring av hele prosjektet.
Flertallet viser til at departementet
har understreket at vedtaket om bygging av Hardangerbrua ligger fast.
Flertallet tar redegjørelsen
til orientering og ber om at Stortinget holdes løpende
orientert.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre har som departementet, tillit
til de langsiktige analyser for trafikkutviklingen, og at det ikke
er grunnlag for å utvide kvalitetssikringen unødvendig
med dertil ytterligere tidstap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
notert seg at en kostnadsøkning på 38 pst. på tilførselsveiene
nå fører til utsettelse på inntil ett år, at
anbudskonkurranse avlyses og ny kvalitetssikring gjennomføres. Disse
medlemmer mener at en så betydelig kostnadsøkning
gjør det nødvendig med en ny grundig vurdering
av kostnadene.
Disse medlemmer viser til sine
forslag da saken om Hardangerbrua ble behandlet, jf. Innst. S. nr.
93 (2005-2006)
Disse medlemmer viser til St.prp.
nr. 2 (2005-2006) om Hardangerbrua der det bl.a. heter "Trafikkprognosane
for prosjektet er usikre".
Disse medlemmer legger til grunn
at når kostnadsberegninger som en i utgangspunktet mente
var rimelig sikre, nå skal kvalitetssikres på nytt,
er det også grunn til å gjennomføre ny
sikring av trafikkprognosene som en tidligere har ment var usikre
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
ytterligere kvalitetssikring av trafikkgrunnlaget for Hardangerbrua."
Disse medlemmer har merket seg
at departementet gjennom svar til komiteen, ikke ønsker å gi
forpliktende svar når det gjelder å opprettholde
tilstrekkelig kapasitet på ferjestrekningen Kvanndal-Utne. Disse
medlemmer er kjent med brev av 1. november 2207 til Statens
vegvesen region vest fra Norges Lastebileierforbund avd. Hordaland/Sogn & Fjordane, der
det bl.a. heter at "I stadig økende grad velges Kvanndal-Utne
sambandet som i motsetning til Brimnes-Bruravik på grunn
av at det er kortere og bedre veg".
Disse medlemmer vil uttrykke
bekymring for den omkjøringsveg som er valgt i perioden
når Vallaviktunnelen må stenges pga. brobygging;
et forhold som ikke var opplyst i St.prp. nr. 2 (2005-2006) Om bygging
og finansiering av rv 7/rv 13 Hardangerbrua
i Hordaland. Disse medlemmer anbefaler bruk av ferje
mellom Kvanndal og Brimnes som omkjøringsveg.
Disse medlemmer har med tilfredshet
merket seg at departementets behandling av prosjektet Jondalstunnelen
i Hordaland skjer uavhengig av forsinkelser knyttet til Hardangerbrua. Disse
medlemmer understreker at kostnadskalkyler for Jondalstunnelen må ta
utgangspunkt i bygging av identisk tunnel i samme område
(Folgefonntunnelen) og ferdigstilt i 2001.
Disse medlemmer viser til svar
på spørsmål nr. 5 i brev datert 27. november
2007 fra samferdselsministeren til transport- og kommunikasjonskomiteen.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag i Innst. S. nr. 93 (2005-2006):
"Stortinget samtykker i at Hardangerbrua bygges slik prosjektet
er redegjort for i St.prp. nr. 2 (2005-2006). Bompengefinansiering
erstattes med statlig finansiering, og ferjeforbindelsen
Kvanndal-Utne-Kinsarvik videreføres med kapasitet, standard
og frekvens som ivaretar etterspørselen fra dagens ulike
trafikkantgrupper. Stortinget ber Regjeringen legge frem tilleggssak om
statlig finansiering og med ytterligere kvalitetssikring av trafikkgrunnlaget."
Disse medlemmer viser videre
til voteringsutskrift fra 28. februar 2006 der det fremgår:
"Votering:
"Ved alternativ votering
mellom komiteens innstilling og forslaget fra Fremskrittspartiet
ble innstillingen bifalt med 79 mot 24 stemmer."
Disse medlemmer peker på at
statsrådens opplysninger om Stortingets "enstemmige behandling
av finansieringsopplegg med delvis bompengefinansiering" ikke er
korrekt.
Komiteen viser til at betydelige
kostnadsøkninger for statlige vegprosjekter reduserer effekten
av økte statlige bevilgninger til vegsektoren, og bidrar
til økt press i markedet for bygg og anlegg for samferdselssektoren
samlet. Komiteen vil derfor be Regjeringen om å vurdere
tiltak for å redusere kostnadsveksten inkludert en gjennomgang
av anbudspolitikken og utsettelse av vegprosjekter, også prosjekter
som er basert på bompengeinnkreving.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar til etterretning
og støtter de øvrige forslag til endringer innenfor
programkategori 21.30 Vegformål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at kostnadene ser ut til å ha økt fra
97 mill. kroner i St.prp. nr. 68 (2006-2007) til hele 140 mill.
kroner, altså med nesten 45 pst.
Disse medlemmer er tilfreds med
at det gjennomføres uavhengig kvalitetssikring og peker
på at i andre prosjekter der det nå er kostnadssprekk,
har svakt prosjektgrunnlag vært en medvirkende faktor. Disse medlemmer viser
også til at Statens vegvesens metodikk knyttet til kostnadsanslag,
usikkerhet og sporbarhet av kalkyler gjennom flere år har
medført kritiske merknader ved ekstern kvalitetssikring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet avviser
at 20 mill. kroner av bompenger fra eksisterende innkrevingsordning
på E6 mellom Trondheim og Stjørdal skal brukes
til prosjektering og annet forarbeid for andre bompengefinansierte
prosjekter.
Disse medlemmer har merket seg
departementets opplysning om at det fortsatt arbeides med vurdering
av ulike sider ved bompengefinansiering, og at departementet vil
komme tilbake til Stortinget med dette. Disse medlemmer understreker
at det er statens, fylkeskommunenes og kommunenes oppgave å finansiere
veier i Norge. Disse medlemmer viser til at det likevel
er en sterkt økende bompengebruk til vegfinansiering i
Norge – særlig under denne regjeringen.
Disse medlemmer mener det er
svært nødvendig å få på plass
et regelverk som kan medvirke til å begrense bompengebruken.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen forskottere
20 mill. kroner til prosjektering, grunnundersøkelser med
mer for å bygge endeparsellene Nidelv bru-Grillstad i Trondheim
kommune og Værnes-Kvithammar i Stjørdal kommune,
og innarbeide dette i sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2007."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og sitt forslag i Innst. S. nr. 149 (2006-2007),
jf. St.prp. nr. 41 (2006-2007), og har merket seg at prosjektet
blir dyrere enn anslått, at anbudsprosessen er stoppet
og at lokale myndigheter har gjort vedtak om at bompengeopplegget
skal endres.
Disse medlemmer viser til at
KS-rapporten for prosjektet gir kritikk for håndtering
av kostnadsusikkerhet, kostnadsestimering og sporbarhet i anslagene. Etter disse
medlemmers syn understreker dette at en viktig årsak
til at mange store samferdselsprosjekt nå må gjennom
ny kostnadsberegning og ny kvalitetssikring, er mangler i prosjektgrunnlaget. Disse medlemmer har
merket seg at det også fra anleggsbransjen bekreftes at
dette er tilfelle.
Disse medlemmer legger til grunn
at departementet gjennomfører nødvendige tiltak
for å bedre kvaliteten i prosjektgrunnlaget for samferdselsprosjekter.
Disse medlemmer avviser at det
for et prosjekt som skal behandles på nytt i Stortinget,
skal kunne kreves inn bompenger, og at bompenger skal kunne brukes til
etablering av en erstatningsbarnehage.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Bergensprogrammet, jf. St.prp. nr. 75 (2004-2005), omfatter
to store prosjekt. Disse medlemmer har merket seg
at det ene prosjektet er et vegprosjekt, Ringveg Vest, som er fremdriftsmessig og
kostnadsmessig i rute i forhold til planene. Disse medlemmer har
merket seg at det andre prosjektet, Bybane i Bergen, ser ut til å kunne
få en foreløpig kostnadsoverskridelse på 40
pst. og også er tidsmessig forsinket.
Disse medlemmer har merket seg
opplysningene fra Samferdselsdepartementet om at Bergen kommune
har måttet bygge opp en ny prosjektorganisasjon for å gjennomføre
investeringen i Bybane til over 2 mrd. kroner, og at en kommunalt
oppnevnt ressursgruppe skal bistå med rådgiving
og oppfølging. Disse medlemmer finner dette
lite betryggende. Disse medlemmer minner også om
at det såkalte matebussystemet, som skal bringe reisende
med Bybanen til og fra banen, ikke er investeringsmessig avklart.
Disse medlemmer viser til at
prosjektet Hardangerbrua omtales i proposisjonen. Disse medlemmer har
merket seg at kostnadsøkning på 38 pst. på tilførselsveiene
til dette prosjektet fører til at anbudskonkurransen avlyses
og at det forberedes gjennomføring av en ny avgrenset kvalitetssikring. Disse
medlemmer finner det underlig at Bybanen i Bergen som ser
ut til å få en samlet kostnadssprekk på ca.
40 pst, ikke må gjennomføre tilsvarende tiltak; altså ny
kvalitetssikring av kostnadene.
Disse medlemmer peker også på at
det er betydelig usikkerhet knyttet til trafikkgrunnlaget og derved inntektene
for Bybanen, slik det ble konkludert med i kvalitetssikringsrapport
utarbeidet av Transportøkonomisk institutt.
Disse medlemmer har også merket
seg den uavklarte situasjonen knyttet til inngående merverdiavgift for
prosjektet. Disse medlemmer peker også på at kostnader
for flytting av vann- og avløpsnett ikke bør belaste
kommunens budsjett, og heller ikke vann- og avløpsregnskapet
som gjennom avgifter belastes kommunens innbyggere, men dekkes av
prosjektet som forårsaker flytting.
Disse medlemmer mener samlet
sett at det er betydelig usikkerhet knyttet til dette store prosjektet. Disse
medlemmer mener derfor at det må kvalitetssikres
på en bedre måte selv om Bergen kommune formelt
er byggherre, og selv om den største delen av prosjektet
finansieres med bompenger. Disse medlemmer mener
også at det samtidig må sikres at prosjektet samordnes
med utvikling av nærtrafikk med jernbane i Bergensregionen
for å sikre god koordinering av samferdselstiltak i de
største byene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
ny ekstern kvalitetssikring av kostnader og inntekter for Bybane-prosjektet
i Bergen. Stortinget ber Regjeringen samtidig sørge for
samordning av prosjektet med utvikling av nærtrafikk med
jernbane i Bergensregionen. Stortinget ber om at ny sak om Bybanen
i Bergen deretter legges frem for Stortinget."
Midlar frå BRA-programmet (Betre infrastruktur, Rullande
materiell, Aktiv logistikkforbetring) vert fordelt til bykommunar
og/eller fylkeskommunar etter søknad. Siste utbetaling
finn dermed ikkje stad før året etter prosjektstart.
Samferdselsdepartementet foreslår at kap. 1330 post 60
Særskilt tilskot til kollektivtransport, får tilføydd
stikkordet kan overførast.
Samferdselsdepartementet orienterer om at forhandlingar
vedkomande rammevilkår som følgje av innføring
av NOx-avgift og gjennomføring
av ordninga med differensiert arbeidsgjevaravgift har teke lengre
tid enn venta, og vil venteleg ikkje verte avslutta i 2007. Samferdselsdepartementet
vil komme tilbake til Stortinget med resultatet av forhandlingane
når det ligg føre.
Komiteen støtter forslagene
under programkategori Særskilte transporttiltak.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke
løyvinga på post 30 med 7 mill. kroner. Midlane
vil nyttast til forsert detaljplanlegging av nye investeringar som
ligg inne i Nasjonal transportplan 2006-2009, m.a. planlegging av
ny kryssingsspor.
I Innst. S. nr. 274 (2006-2007) vart Samferdselsdepartementet
bedt om å følgje opp saka om mogleg forskotering
av opprusting av haldeplassen ved Råstad på Vestfoldbana
ved Torp flyplass.
Samferdselsdepartementet foreslår at
kostnadene til fornying av Råstad haldeplass, 7 mill. kroner,
vert dekt ved ei omdisponering innafor vedteke løyving
for 2007 på kap. 1350 post 23 Drift og vedlikehald.
Arbeidet er sett i gang slik at haldeplassen
etter planen kan takast i bruk ved ruteterminskiftet i byrjinga
av 2008.
I samsvar med avtalen om kjøp av persontransporttenester
med tog frå NSB er delar av betalinga sett av til resultatavhengig
tilskot/bonusbetaling knytt til fastsette kvalitetsmål.
Slik betaling finn ikkje alltid stad i budsjettåret. Samferdselsdepartementet
foreslår at kap. 1351 post 70 Kjøp av persontransport
med tog, får tilføydd stikkordet kan
overførast.
Statens jernbanetilsyn har problem med å få tak
i folk, noko som har ført til at tilsynet i dag har færre
tilsette enn det tilsynet har behov for og som vart lagt til grunn
i budsjettet for 2007. Samferdselsdepartementet foreslår å redusere
løyvinga på kap. 1354 post 1 Driftsutgifter, med
3,5 mill. kroner.
I samband med etableringa av Baneservice AS
vart det gitt eit statslån på 38,3 mill. kroner
som gjeld til januar 2008. Etter lånevilkåra vel
selskapet renteperiode for lånet. Endring i renteperioden
og høgare rentesats gjer at renteinntektene vert høgare
enn budsjettert. Departementet foreslår å auke
løyvinga på kap. 5623 post 80 Renter, med 1,5
mill. kroner.
Komiteen støtter forslagene
under programkategori 21.50 Jernbaneformål.
Post- og teletilsynet inngår vernebuingsavtalar
med fleire tilbydarar av elektronisk kommunikasjonsnett og -tenester.
Pålagde kjøp av vernebuingsmateriell kan ta lenger
tid enn planlagt. Departementet foreslår derfor at kap.
1380 post 70 Tilskot til teletryggleik og vernebuing, får
tilføydd stikkordet kan overførast.
I samband med lønsoppgjeret for 2007
er Post- og teletilsynet tildelt 1,636 mill. kroner i lønnskompensasjon
på kap. 1380 post 1 Driftsutgifter. Etaten er sjølvfinansierande.
Departementet foreslår derfor å auke løyvinga
på kap. 4380 post 1 Diverse avgifter og gebyr, med 1,636
mill. kroner.
Komiteen støtter forslagene
til endringer under programkategori 22.10 Post og telekommunikasjoner.