Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen,
Synnøve Brenden Klemetrud, Tor-Arne Strøm og Truls
Wickholm, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond
Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Ragnhild Aarflot
Kalland, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at utbygging
av rv 567 Hauge-Lonevåg i Osterøy kommune
i Hordaland vil gi ny riksveg fra Osterøybrua til kommunesenteret
Lonevåg med fullgod standard. Flertallet viser
til at anleggsarbeidet er planlagt oppstartet høsten 2008,
med åpning for trafikk i 2011.
Flertallet viser
til at den opprinnelige utbyggingen skulle ha en bompengeperiode
på 17 år. Som følge av større
trafikkvekst og lavere rentenivå enn forutsatt, blir tidligere
vedtatte prosjekter nedbetalt på om lag 14 år. Flertallet viser til at Osterøy
Bruselskap AS har søkt om å få delfinansiere
rv 567 ved hjelp av bompenger. Osterøy kommune,
Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune har slutta seg til å opprettholde bompengeperioden
på 17 år ut fra forutsetningen at dette blir brukt
til rv 567 Hauge-Lonevåg. Flertallet understreker
at den opprinnelige bompengeperioden på 17 år
ikke blir forlenget.
Flertallet slutter
seg til at det må være et vilkår at bompengeselskapet
har en renteavtale som sikrer et rentenivå minimum i tråd
med det som er lagt til grunn i finansieringsplanen.
Komiteens medlemmer fraFremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik,
støtter forslaget om å bygge ny riksveg som foreslått
i proposisjonen, slik at strekningen mellom Osterøybrua
og kommunesenteret Lonevåg i Osterøy kommune i
Hordaland vil få tilnærmet fullgod standard.
Disse medlemmer støtter
imidlertid ikke forslaget om at 91 mill. kroner av en samlet kostnad
på 194 mill. kroner skal finansieres med bompenger. Disse medlemmer viser
til at opplegget for finansiering av Osterøybrua (Kvisti
Bru) med tilstøtende veger er bygget i tre etapper; alle
basert på bompengefinansiering og med bompengeinnkreving
ved Osterøybrua. Disse medlemmer stiller
seg avvisende til bruk av bompenger til delvis finansiering av utbygging
av rv 567 Hauge-Lonevåg, og avvisende til at slik
bompengefinansiering kreves inn gjennom bomstasjon ved Osterøybrua.
Som det pekes på i proposisjonen, innebærer en
bompengefinansiert løsning av prosjektet at ytterligere
ett prosjekt i tillegg til de tre som ligger inne i den opprinnelige
utbyggingsplanen, blir delfinansiert med bompenger på brua. Disse
medlemmer vil peke på at sammenhengen mellom nytte
og betaling blir dårligere dess lenger borte fra bomstasjonen
utbyggingen skjer.
Disse medlemmer har merket seg
opplysningene som departementet har gitt etter spørsmål
fra transport- og kommunikasjonskomiteen og som ikke framgår
av proposisjonen. Det framgår av disse opplysningene at
bilistene i tillegg til bompengeandelen på ca. 47 pst.
eller 91 mill. kroner av en samlet finansieringsplan for prosjektet,
må betale prosjektets samlede finansieringskostnader beregnet
til ca. 33 mill. kroner og ekstra innkrevingskostnader knyttet til
dette prosjektet på ca. 7 mill. kroner. Disse medlemmer peker
på at bilistene således vil betale hele 131 mill. kroner
for å bidra med 91 mill. kroner til finansieringen av et
vegprosjekt som skal koste 194. mill. kroner å bygge. Disse
medlemmer finner det særdeles urimelig at bilistene
gjennom bruk av bompengefinansiering påføres store
ekstrakostnader.
Disse medlemmer mener at bruken
av bompengefinansiering har løpt løpsk under denne
regjeringen og nå er uten styring. Disse medlemmer peker
på at denne utviklingen ser ut til å fortsette
også iht. framlagt statsbudsjett for 2008. Disse
medlemmer viser til at samlede investeringer i stam- og
riksvegnettet er oppgitt til ca. 11,8 mrd. kroner. Av disse er statens bidrag
48,5 pst. Det innebærer at såkalt "annen finansiering"
som i hovedsak er bompenger, står for mer enn 50 pst. av
investeringene i nye stam- og riksveger i 2008.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid at Stortinget nå får
en evaluering av bruk av bompenger til finansiering av stam- og
riksveger. Disse medlemmer understreker at målet
for Fremskrittspartiet med en slik evaluering er å samle
støtte for at bompengefinansiering erstattes av full statlig
finansiering. Disse medlemmer peker på at
bygging av infrastruktur er investering og må behandles
som investering i statlige budsjetter. Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiet ønsker opprettet et infrastrukturfond
på 300 mrd. kroner der årlig avkastning skal øremerkes
infrastruktur. I tillegg til ordinære flerårige
samferdselsbudsjett som følger opp vedtatte planer, vil
en slik fondsløsning sammen med egne nasjonale infrastrukturprogrammer
gi mulighet for et nødvendig løft innenfor vegbygging
i Norge uten bruk av bompengefinansiering. Disse medlemmer viser
til forslag fremsatt i Stortinget 5. oktober 2006:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et infrastrukturfond,
pålydende 300 mrd. kr Avkastningen øremerkes veiinvesteringer
med 70 %, jernbane- og kollektivtiltak, inkludert bussbasert
kollektivtrafikk 25 % og bredbånd 5 %."
Disse medlemmer peker på at
omfattende bruk av bompengefinansiering også medfører
at nasjonale prioriteringer i vedtatte planer og handlingsprogrammer
brytes. Når fylkeskommuner og kommuner ved hjelp av bruk
av bompengefinansiering kan "kjøpe seg" høyere
plass på vedtatt prioriteringsliste, kan det gå på bekostning
av prioriterte prosjekter i andre fylker og kommuner som ikke lar
seg "presse" til bruk av bompengefinansiering. Disse medlemmer mener
det derfor er viktig at en slik evaluering også omfatter
forslag om alternative finansieringsløsninger, som kan sikre
forsert utbygging av et transport- og miljøeffektivt hovedvegnett
i Norge uten bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer har merket seg
at en del store vegprosjekter som i 2007 er utlyst på anbud,
får betydelige kostnadmessige overskridelser når
anbudene foreligger. Disse medlemmer har merket seg
at både Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet synes å "forklare"
dette med høy aktivitet i anleggsbransjen. Disse
medlemmer vil peke på at etappevis utbygging i
til dels små etapper slik norsk vegbygging har vært
preget av i mange år, ikke er kostnadseffektiv. Slik etappevis
utbygging fører ikke minst til at store utenlandske anleggsfirma
ikke er interessert i Norge som marked. Disse medlemmer viser
særlig til lederartikkel i Vegdirektoratets egen interne
avis "Vegen og Vi" av 4. oktober 2007 der det heter:
"Mange av oppgåvene med vegbygging her i
landet er for små til at store europeiske selskap finn
dei interessante. Difor treng ikkje selskapa som er etablert i Noreg
ta omsyn til desse."
Disse medlemmer understreker
derfor behovet for at gjennomføring av store prosjekter
skjer mest mulig samlet og mener det bør åpnes
for flere OPS-prosjekter. Disse medlemmer vil videre
peke på at også prosjektgrunnlaget for enkelte
store prosjekter synes å være svakt og/eller
mangelfullt. Kostnadskonsekvensene blir store. Disse medlemmer understreker
spesielt Samferdselsdepartementets ansvar for å sørge
for at prosjekteringsarbeidet er konseptmessig, konstruksjonsmessig
og anleggsmessig grundig avklart før prosjekter igangsettes. Disse
medlemmer vil også understreke Samferdselsdepartementets ansvar
for straks å varsle Stortinget dersom det i arbeid med
anbudsinnhenting eller ved igangsatt arbeid viser seg at det blir
betydelig kostnadsavvik.
Disse medlemmer har merket seg
at Samferdselsdepartementet på spørsmål
om konsekvensene av etappevis utbygging i forhold til samlet utbygging, anslår
ekstrakostnadene til mellom 10 og 15 pst. I dette prosjektet utgjør
det 19,4-29,1 mill. kroner i ekstra kostnader. Samtidig presiserer
Samferdselsdepartementet følgende:
"For andre typer prosjekter, hvor eksempelvis omfattende
massedisponering over en lang strekning kan gjennomføres
uten kostnadskrevende parsellvis mellomlagring, vil besparelsene
kunne blitt vesentlig større."
Disse medlemmer peker på at
svaret bekrefter det omfattende potensial for bedre bruk av vegmidlene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i bygging av
rv 567 Hauge-Lonevåg finansiert med statlige bevilgninger
på i alt 186 mill. kroner av total finansieringsplan på 194
mill. kroner. Stortinget ber Regjeringen sørge for at disse midlene
forskotteres straks og at bevilgningen dekkes inn ved salderingen
av statsbudsjettet for 2007."