Vedlegg 3: Brev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet v/statsråden til stortingsrepresentant Martin Engeset, datert 1. juni 2006

Dokument nr 8:78 (2005 - 2006 ) - Green Card

Jeg viser til brev av 22. mai 2006 der stortingsrepresentant Martin Engeset ber om ytterligere opplysninger om garantibevisordningen som ble innført av Rikstrygdeverket høsten 2005.

  • 1. Rikstrygdeverket rettet 3. august 2005 en forespørsel til Arbeids- og sosialdepartementet om innføring av en garantibevisordning. Det ble da gitt tilbakemelding på at departementet så positivt på at det utvikles systemer og arbeidsformer som gjør prosessen med å tilrettelegge arbeidsplassen for personer med funksjonsnedsettelser enklere. Ordningen med garantibevis ble deretter innført 28. september 2005. Det er ikke utarbeidet noen egen forskrift for ordningen og den er heller ikke omtalt i rundskriv. Hjelpemiddelsentralenes tilretteleggingsplikt er ikke utvidet som følge av ordningen, men garantibeviset skal sikre rask bistand i tilrettelegging av arbeidsplassen.

  • 2. Ordningen er gjort kjent i brev av 28. september 2005 fra Rikstrygdeverket til Fylkesdirektørene og Administrasjonssjefene på hjelpemiddelsentralene (kopi av brev vedlagt). Praksis er at fylkene orienterer brukerorganisasjonene gjennom egne kanaler i fylkene. Vi er kjent med at hjelpemiddelsentralene har omtalt ordningen i kurs for ulike samarbeidspartnere.

  • 3. Konkret omtale av ordningen er gitt i brevet det vises til i pkt 2. Orientering om garantibeviset gis dessuten på www.trygdeetaten.no.

Departementet vil i samarbeid med Rikstrygdeverket følge opp ordningen videre for å sikre at den blir godt kjent og benyttet på alle landets hjelpemiddelsentraler.