Jeg viser til brev av 22. mai 2006
der stortingsrepresentant Martin Engeset ber om ytterligere opplysninger om
garantibevisordningen som ble innført av Rikstrygdeverket
høsten 2005.
1. Rikstrygdeverket
rettet 3. august 2005 en forespørsel til Arbeids-
og sosialdepartementet om innføring av en garantibevisordning.
Det ble da gitt tilbakemelding på at departementet så positivt
på at det utvikles systemer og arbeidsformer som gjør prosessen
med å tilrettelegge arbeidsplassen for personer med funksjonsnedsettelser
enklere.
Ordningen med garantibevis ble deretter innført 28. september
2005. Det er ikke utarbeidet noen egen forskrift for ordningen og
den er heller ikke omtalt i rundskriv. Hjelpemiddelsentralenes tilretteleggingsplikt
er ikke utvidet som følge av ordningen, men garantibeviset
skal sikre rask bistand i tilrettelegging av arbeidsplassen.
2. Ordningen er gjort kjent i brev av 28. september 2005
fra Rikstrygdeverket til Fylkesdirektørene og Administrasjonssjefene
på hjelpemiddelsentralene (kopi av brev vedlagt). Praksis
er at fylkene orienterer brukerorganisasjonene gjennom egne kanaler i
fylkene. Vi er kjent med at hjelpemiddelsentralene har omtalt ordningen
i kurs for ulike samarbeidspartnere.
3. Konkret omtale av ordningen er gitt
i brevet det vises til i pkt 2. Orientering om garantibeviset gis dessuten
på www.trygdeetaten.no.
Departementet vil i samarbeid med Rikstrygdeverket følge
opp ordningen videre for å sikre at den blir godt kjent
og benyttet på alle landets hjelpemiddelsentraler.