Det vises til samferdselskomiteens brev av 4.
desember 2003 med vedlegg.
Spørsmålet om forholdet til
Ramsar-områdene er forelagt for Miljøverndepartementet.
De opplysninger som framkommer i forslaget fra representantene
Kenneth Svendsen og Heidi Sørensen var i det alt vesentlige
ved Stortingets behandling av bompengeproposisjonen for Tønsbergpakken
28. janu-ar 2003. Både motstanden mot bomringen og forholdet til
Ramsar-områdene var kjente problemstillinger. I forbindelse
med komitéarbeidet ble det arrangert en åpen høring
8. januar 2003, der aksjonsgruppen mot bomringen la frem sitt syn.
Forholdet til Ramsar-områdene kom også fram i
behandlingen, der jeg i mitt svar på spørsmål
nr. 3 fra samferdselskomiteen redegjorde for håndteringen
av dette, jf. vedlegg til Innst. S. nr. 103 (2002-2003).
Tønsbergpakken kom i stand på initiativ
av de tre kommunene Tønsberg, Nøtterøy
og Tjøme, som ønsket å utvikle et helhetlig
transportsystem med nye hovedveger, tiltak for kollektivtrafikken,
gang- og sykkelveger og miljø- og trafikksikkerhetstiltak.
Man prioriterte i første omgang bygging av ny rv 311 Ringveg øst-vest
Kjelle - Kilen samt mindre tiltak i Tønsberg og Tjøme. Øvrige
prosjekter og tiltak skal avklares gjennom en konsekvensutredning
som ventes å foreligge ved utgangen av 2004.
Forestående bompengeinnkreving, bygging
av Ringvegen og øvrige tiltak under fase l samt pågående konsekvensutredning
av tiltak under fase 2, skjer med basis i Stortingets behandling
av bompengeproposisjonen for Tønsbergpakken, jf. St.prp.
nr. 38 (2002-2003). Lokale vedtak er i sin helhet lagt til grunn
både når det gjelder hvilke prosjekter og tiltak
som skal prioriteres, tidsaspektet med gjennomføring i
to faser samt opplegg for bompengeinnkreving. Stortinget har gjennom
behandlingen av statsbudsjettet for 2004 gått inn for oppstart
av rv 311 Ringveg øst-vest Kjelle - Kilen i 2004.
På denne bakgrunn ser jeg ingen grunn
til å stanse arbeidet med fase l av Tønsbergpakken,
og den pågående konsekvensutredningen av tiltak
under fase 2. Jeg vil imidlertid understreke at gjennomføringen
av fase 2 må vurderes på nytt når konsekvensutredningen og
de lokale prioriteringene foreligger, jf. også St.prp. nr.
38 (2002-2003).
Jeg er spesielt opptatt av at en lokalt vurderer
tiltak for å styrke kollektivtransporten, og er enig med
forslagsstillerne i at det i denne saken er behov for å se
på løsninger, bl.a. ved å vurdere enklere
vegløsninger.
Konsekvensene ved en midlertidig stans vil være store.
På basis av tidligere vedtak er det iht. Statens vegvesen
påløpt utgifter på i underkant av 100
mill. kr til forberedelsene av innkrevingsstart 2. februar 2004 og
byggestart for Ringvegen ved påsketider. Innkrevingsutstyret
er i stor grad på plass, og det er inngått kontrakt
med driftselskapet. Det er klart for utlysning av større
entrepriser for Ringvegen. Organisasjonen som skal håndtere
utbyggingen er også på plass. En delparsell av
gang- og sykkelvegprosjektet rv 308 Kjøpmannskjer - Verdens
Ende som inngår i utbyggingen under fase l, er allerede
ferdigstilt for om lag 6 mill. kr. Det må forutsettes at
evt. stans i arbeidet innebærer at eierne av bompenge-
selskapet innfrir sitt garantiansvar for de lån som bompengeselskapet
har tatt opp.
I forslaget blir det vist til at kommunene ber
om å få tilgang til regnskapet på de
midlene som foreløpig er brukt. Statens vegvesen opplyser
at ytterligere redegjørelse for bruken av midlene vil bli
forelagt bompengeselskapet/samordningsutvalget.
For realisering av fase l-tiltakene og konsekvensutredning
av fase 2-tiltakene er det viktig at Stortingets vedtak står
fast. Dersom det åpnes for en praksis der nye kommunestyrer
kan stoppe et allerede fattet stortings- vedtak som springer ut
av et lokalt initiativ fra de gamle kommunestyrene i de samme kommunene,
blir det vanskelig å fortsette bompenge- ordningene slik
de praktiseres i dag. Dersom slike nye lokale vedtak ender i at
Stortinget endrer sin oppfatning vil forutsigbarheten, som er viktig
i denne type saker forsvinne, noe som er svært uheldig,
og samlet sett vil gi en svært dårlig bruk av
vegmidler.
Ramsar-områdene i Tønsberg
ligger på hver side av sentrum. I øst Presterødkilen
naturreservat og i vest Ilene naturreservat. WWF-Norge har i brev
av 13. november 2003 henvendt seg til miljøvernministeren. De
mener Tønsbergpakkens fase l og 2 vil påvirke Ramsar-områdene
i negativ retning og krever at det foretas en konsekvensutredning
før fase l av pakken gjennomføres.
Miljøverndepartementet understreker
at det er fylkesmennene som skal ivareta nasjonale naturverninteresser
når kommunene lager arealplaner og reguleringsplaner. Det
er dermed opp til fylkesmennene å vurdere om det skal fremmes
innsigelser mot slike planer dersom de mener at nasjonale naturverninteresser
blir alvorlig skadelidende. Direktoratet for naturforvalting kommer
først inn i saken dersom det foreligger uløst innsigelse
og Miljøverndepartementet ber om en uttalelse i forbindelse
med behandlingen sentralt. Det er i denne saken ikke blitt reist
noen innsigelse.
Hensynet til Ramsar-områdene har vært
en premiss i planleggingen av Ringvegen, og er ivaretatt i den godkjente
reguleringsplanen. Hensynet til Ramsar-områdene er også et
vesentlig punkt i konsekvensutredningen som er under utarbeidelse
i forbindelse med fase 2. Tønsbergpakken berører
nedslagsfeltet til de to Ramsar-områdene Presterødkilen
og Ilene naturreservat. Det har i planleggingen vært et
samarbeid med fylkesmannen i Vestfold, og det er i reguleringsplanen
lagt inn avbøtende tiltak for betydelige summer for å sikre
naturlig rensing av overflatevannet og opprettholdelse av grunnvannstanden.
Reguleringsplanen ble godkjent uten merknader fra fylkesmannen.
Miljøverndepartementet har sett på forholdet
til regelverket for konsekvensutredning etter plan- og bygningsloven,
og har ikke noen merknader til måten det er handtert på av
ansvarlig myndighet.
Miljøverndepartementet legger vekt
på at Fylkesmannen i Vestfold v/miljøvernavdelingen
er tilfreds med det endelige resultatet de har oppnådd
etter en omfattende planprosess.
På denne bakgrunn anbefaler jeg at
det ikke gis tilslutning til dokument 8:15 Forslag fra stortingsrepresentantene
Kenneth Svendsen og Heidi Sørensen om midlertidig stans
i alt arbeidet med Tønsbergpakken.