Regjeringen Stoltenberg la i sitt forslag til
statsbudsjett for 2002 frem forslag om å heve vektgrensen
for avgiftsfri kombinert lastebil fra 5 000 kg til 6 000 kg. Dette
ble fulgt opp av Regjeringen Bondevik. Forslaget ble vedtatt i Stortinget
den 11. desember 2001, og skulle gjelde fra 1. januar 2002.
Dette innebærer at det for alle kombinertbiler
med tillatt totalvekt under 6 000 kg fra 1. januar 2002 må betale
engangsavgift ved registrering tilsvarende 55 pst. av avgiften på personbil.
Det vil i praksis bety at de kombinerte lastebilene som kom inn
under de nye reglene vil være uselgelige i Norge.
I rundskriv fra Toll- og avgiftsdirektoratet
går det frem at avgiftsmyndighetene har mottatt flere søknader fra
enkeltfirmaer om dispensasjon fra de nye vektgrensene for et antall
kombinertbiler som er bestilt før forslaget ble lagt frem.
I rundskrivet går det frem at det gis dispensasjon frem
til 1. mars 2002.
Det fremgår av dispensasjonen at disse
lastebilene må registreres innen 1. mars 2002, det vil
si at bilene må selges innen 2 måneder hvis de
skal avgiftsbehandles etter reglene som gjaldt før 1. januar
2002, og selges som nye biler.
For at importørene ikke skal lide et økonomisk
tap for at de har bestilt bilene før de var klar over vedtaket, må dispensasjonen
utvides fra 2 måneder til 6 måneder.
I dispensasjonen som er gitt, fremgår
det at bilene må være fortollet før 1.
januar 2002. Dette finner forslagsstillerne urimelig. Fra flere
bedrifter er det kommet varsel om at biler som er bestilt før
forslaget til statsbudsjett ble kjent, av ulike årsaker
ikke er kommet til landet før årsskiftet. I tillegg
har flere bedrifter stående lastebiler i andre land som
det er betalt "håndpenger" for. Det er varslet at disse
bilene vil kunne bli solgt på auksjon. Dette vil for enkelte
bedrifter kunne føre til tap i millionklassen. På Finansdepartementets
hjemmeside står det om omtalte problematikk:
"Avgift på kombinertbiler endres ved at
vektgrensen for avgiftsfrihet heves fra 5 000 til 6 000 kilo. Det
blir overgangsordninger for de som har bestilt bil før
1. januar 2002."
Dette er en vesentlig forskjell fra dispensasjonsteksten,
og teksten på Finansdepartementets hjemmeside. En går
ut fra at de som med bakgrunn i departementets opplysninger på hjemmesiden
har importert biler som er levert etter 1. januar 2002, vil få bilene
avgiftsbelagt etter gamle regler.
Forslaget om heving av grensen for kombinerte
lastebiler fra 5 000 til 6 000 kg som ble vedtatt av Stortinget,
ble etter forslagsstillernes mening ikke godt nok utredet.
Stortingets vedtak rammer typiske arbeidsbiler,
noe forslagsstillerne ikke tror hensikten med vedtaket var. Vedtaket
fører til at den delen av næringslivet som bruker
slike biler enten må investere i en ekstra følgebil eller
kjøpe en kombinert lastebil som er større enn
det bedriften eller den statlige/kommunale etat har behov for.
I tillegg til at dette selvfølgelig øker kostnadene
for bedriftene/etatene, har dette en miljøside.
I disse tilfellene stilles brukere overfor to alternativer, enten
kjøre med to biler, en ren lastebil og en følgebil
for å frakte arbeiderne, eller investere i en større
kombinert lastebil enn det er behov for. Det er helt åpenbart
at begge løsningene fører til mer miljøutslipp
og til økte kostnader.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen utvide dispensasjonen fra Stortingets vedtak om å øke
grensen for kombinerte lastebiler fra 5 000 til 6 000 kg, fra å gjelde fra
1. mars 2002 til å gjelde til 1. juli 2002. Overgangsordningen
gjøres gjeldende for de som har bestilt bil før
1. januar 2002.
2. Stortinget ber Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett for 2002 legge frem en vurdering av de miljømessige
konsekvenser, og de kostnadsmessige konsekvenser for næringslivet,
statlige og kommunale etater ved økningen av vektgrensen
fra 5 000 til 6 000 kg for kombinerte lastebiler."