Innstilling frå samferdselskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Carl I Hagen, Thore Aksel Nistad og Kenneth Svendsen om å overføre generalforsamlingsansvaret i Telenor AS fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet, omgjøre Telenor AS til et børsnotert selskap, innføre en « gylden aksje », dele ut noen av aksjene til norske borgere, innhente frisk egenkapital fra det private kapitalmarkedet og deretter overføre statens gjenværende ordinære aksjer til Folketrygdfondet.

1. Samandrag

   I Dok.nr.8:56 (1997-1998) fremmer representantene Carl I Hagen, Thore Aksel Nistad og Kenneth Svendsen, følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen overføre generalforsamlingsansvaret i Telenor AS fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet, omgjøre Telenor AS til et børsnotert selskap, innføre en « gylden aksje », dele ut noe av aksjene til norske borgere, innhente frisk egenkapital fra det private kapitalmarked og deretter å overføre statens gjenværende ordinære aksjer til Folketrygdfondet. »

       Som bakgrunn for forslaget blir det vist til at det i dag heleide selskapet Telenor AS har et akutt behov for en profesjonell eier som både stiller krav til styre og ledelse om gode resultater, men som også forstår og aksepterer at den samme ledelse og styre må gis nødvendig frihet hvis den skal utvise handlekraft.

       Børsnotering og omorganisering kan gjennomføres i følgende rekkefølge basert på at dagens verdi av selskapet baseres på ca 25 mrd. kroner og aksjekapitalen er på 7,2 mrd. kroner.

       Som første ledd overføres ansvaret som generalforsamling i selskapet fra samferdselsministeren til næringsministeren.

       Deretter gjennomføres en pakke av endringer samtidig slik at når endringene er gjennomført er følgende oppnådd:

a) Det norske folk har mottatt 20 % av aksjene i Telenor AS før aksjeutvidelsen.
b) Telenor AS er tilført minst 3 mrd. kroner, maksimum 5 mrd. kroner i ny aksjekapital.
c) Vedtektene er endret slik at det er etablert en «gylden aksje» med definerte rettigheter.
d) Vedtektene er endret slik de fremstår som normale vedtekter for et børsnotert selskap uten nåværende § 10.
e) Alle såkalte monopoltjenester er eliminert fra selskapet eller skilt ut som egne avtaler mellom selskapet og staten hvor staten behandles som en kunde som har betalt selskapet for visse særskilte tjenester eller særskilt prissetting.

       Når denne pakkeløsning er gjennomført og Telenor AS er et ordinært børsnotert selskap, overføres så statens aksjer fra Nærings- og Handelsdepartementet og statsbudsjettet til Folketrygdfondet, eventuelt med noen klausuler om tidsbinding før eventuelt nedslag av aksjene.

2. Komiteen sine merknader

      Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, frå Framstegspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, frå Kristeleg Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, frå Høgre, Ellen Gjerpe Hansen og leiaren Oddvard Nilsen, frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og frå Venstre, May Britt Vihovde, har motteke følgjande fråsegn av 20. februar 1998 frå Samferdselsdepartementet i saka:

       « Det vises til samferdselskomiteens brev av 10.2.98, hvor en ber om Samferdselsdepartementets uttalelse til forslag fremmet i Dok.nr.8:56 (1997-1998).
       Samferdselsdepartementet merker seg forslagene om privatisering og utøvelse av statens eierrolle. Det vil imidlertid etter departementets oppfatning være riktig å vente med å behandle denne type forslag til spørsmålene er nærmere utredet. Det vises i denne forbindelse til at Regjeringen i St.prp. nr. 33 (1997-1998) Om kapitalutviding i Telenor AS har varslet at en vil komme tilbake til spørsmålet om delprivatisering før en evt. neste utvidelse av kapitalen i Telenor. »

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Innst.S.nr.284 (1995-1996) der et flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, bl.a. skrev:

       « I saker som har politisk eller prinsipiell karakter, er flertallet enig i at Samferdselsdepartementet skal være klageinstans og at det ikke foretas noen andre endringer i Samferdselsdepartementets oppgaver når det gjelder tilsyn, eierskap og i forholdet til Statens teleforvaltning.
       Flertallet mener en slik løsning vil være viktig for å sikre styringen av telemarkedet. »

       Disse medlemmer understreker at Telenor vil i framtiden være et viktig instrument for å sikre telepolitiske målsetninger og ser derfor ingen grunn til å endre generalforsamlingsansvaret.

       Disse medlemmer vil på denne bakgrunnen avvise Dok.nr.8:56 (1997-1998).

       Komiteen sine medlemer frå Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre finn å vise til fråsegna frå Samferdselsdepartementet og vil peike på at det vil vere naturleg å vurdere nærare generalforsamlingsansvaret og delprivatisering om det skulle verte aktuelt å utvide kapitalen i Telenor AS.

       Desse medlemmene vil på denne bakgrunn foreslå at Dok.nr.8:56 (1997-1998) vert å avvise.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner å vise til argumentasjonen og forslaget i dokumentet og vil fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen overføre generalforsamlingsansvaret i Telenor AS fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet, omgjøre Telenor AS til et børsnotert selskap, innføre en « gylden aksje », dele ut noe av aksjene til norske borgere, innhente frisk egenkapital fra det private kapitalmarked og deretter å overføre statens gjenværende ordinære aksjer til Folketrygdfondet. »

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre gjentagende ganger har fremmet forslag i Stortinget om hel/delprivatisering av Telenor, dessverre uten at dette har fått flertall.

       Disse medlemmer viser videre til sine merknader i Innst.S.nr.124 (1997-1998) knyttet til behandlingen av St.prp. nr. 33 (1997-1998) Om kapitalutviding i Telenor AS hvor Høyre fremmer følgende forslag: « Telenor AS tillates å øke sin aksjekapital med 2 mrd. kroner. Aksjekapitalutvidelsen gjennomføres ved en emisjon i det private marked og til en markedsbasert kurs. »

       Disse medlemmer er enige med forslagsstillerne i at det er behov for en bred drøfting av det statlige eierskapet med sikte på å redusere dette og opprette en bedre balanse mellom privat og statlig eierskap i Norge. Disse medlemmer viser imidlertid i denne sammenheng til Eierskapsmeldingen hvor det er lagt et grunnlag for en bred og grundig gjennomgang av bl.a. Telenors fremtidige eierstruktur.

3. Forslag frå mindretal

Forslag fra Fremskrittspartiet:

       Stortinget ber Regjeringen overføre generalforsamlingsansvaret i Telenor AS fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet, omgjøre Telenor AS til et børsnotert selskap, innføre en « gylden aksje », dele ut noe av aksjene til norske borgere, innhente frisk egenkapital fra det private kapitalmarked og deretter å overføre statens gjenværende ordinære aksjer til Folketrygdfondet.

4. Komiteen si tilråding

    Komiteen har elles ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjere slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:56 (1997-1998) - forslag fra stortingsrepresentantene Carl I Hagen, Thore Aksel Nistad og Kenneth Svendsen om å overføre generalforsamlingsansvaret i Telenor AS fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet, omgjøre Telenor AS til et børsnotert selskap, innføre en « gylden aksje », dele ut noen av aksjene til norske borgere, innhente frisk egenkapital fra det private kapitalmarkedet og deretter overføre statens gjenværende ordinære aksjer til Folketrygdfondet - vert å avvise.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 19. mars 1998.

Oddvar Nilsen, May Britt Vihovde,
leiar. ordførar og sekretær.