Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2396 (2023-2024)
Innlevert: 24.06.2024
Sendt: 24.06.2024
Rette vedkommende: Barne- og familieministeren
Besvart: 08.07.2024 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvilken informasjon barnefamilier som ville bli rammet av innstrammingen fikk og til hvilken tid, og vil statsråden ta oppfordringen om å rydde opp dette og ordne overgangsordninger som sikrer dem som alt har fått innvilget kontantstøtteperiode?

Begrunnelse

I vår foreslo regjeringen innstramminger i kontanstøtteperioden. Det ble advart mot å ikke ha overgangsordninger for dem som alt var innvilget kontantstøtte. Det ble imidlertid en del forvirring rundt statsrådens svar på hva som ville gjøres for å eventuelt bøte på dette. Frp støttet ikke innstramningene men foreslo følgende sammen med H :
"Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid. Endringene i folketrygdloven gjelder for barn der fødselen eller omsorgovertakelsen skjer på ikrafttredelsesdatoen eller senere. Endringene i kontantstøtteloven gjelder for tilfeller der stønadsperioden begynner å løpe etter ikrafttredelsesdatoen.
• 2. Departementet kan gi nærmere overgangsregler."
Dessverre ville ikke Stortingets flertall støtte dette forslaget. Statsråden viste også til at den dette ville ramme ville bli informert og opplyst på god måte slik at man hadde mulighet til å tilpasse seg.
Det var tilsynelatende også en forventning fra SV som ikke ville støtte vårt forslag at regjeringen ville sørge for at familier som ble rammet av dette ikke ville komme i et økonomisk uføre.
På tv2 kan vi nå lese om en tvillingfamile som vil midte 15000 kr i mnd og ikke har fått tilstrekkelig informasjon.
SV som selvstøttet forslaget, men sier de ikke trodde lovendringen skulle ramme dem som allerede fikk kontantstøtte.
"– Jeg er i sjokk. Sånn skal det ikke være. Dette blir jo helt uforutsigbart for folk.
– Her må statsråden ta ansvar og fikse det, avslutter hun.", sier Kathy Lie.
Dette illustrerer at det har vært stor forvirring rundt hva som egentlig var konsekvensen av regjeringens forslag og hvilke overgangsordninger som skulle gjelde og hvordan evt info ville sendes familier som ble rammet.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Regjeringa foreslo i Prop.43 L (2023-2024) endringar i kontantstøttelova. Lovforslaget vart lagt fram i januar 2024. Regjeringa la til grunn at endringa skulle gjelde for alle, utan overgangsreglar. Dette er nærare omtalt under proposisjonen sitt kap.5 Ikraftsetting og overgangsregler. Bakgrunnen var at endringa skulle vere godt informert om. Forslaget frå regjeringa gjekk ut på å vidareføre kontantstøtta for barn mellom 13 og 19 månader og avvikle den for barn mellom 20 og 23 månader. Det har vore viktig for meg at familiar som planla for bruk av kontantstøtte skulle vere informerte om endringa, slik at dei kunne planleggje og eventuelt tilpasse seg ved å søkje om barnehage.
Arbeids- og velferdsetaten (NAV) har informert foreldre på følgjande måte i denne saka:

• Den 29. januar 2024 la Nav ut informasjon om forslaget til endringar på Facebook-sida «Nav Foreldrepenger».
• Frå 1. februar 2024 låg informasjon om forslag til endringar på inngangssida til søknadar om kontantstøtte på nav.no. Dette skal ha medført at alle som søkte om kontantstøtte frå 1. februar blei opplyst om forslag til lovendring i søknadsprosessen.
• Den 16. februar 2024 fekk brukarane som var inne i kontantstøtteordninga eit informasjonsbrev om forslaget til lovendring.
• Frå 16. februar 2024 har Nav gitt informasjon om forslag til endringar til personar som fekk vedtak om kontantstøtte.
• Den 9. april 2024 publiserte Nav ny informasjon om kontantstøtte som mellom anna omtaler lovendringa på Facebook-sida «Nav Foreldrepenger».

Eg meiner informasjonen om lovendring i hovudsak har vore tilstrekkeleg, og at det har vore mogleg for foreldre å tilpasse seg endringa. I den samanheng vurderte eg det ikkje som naudsynt med overgangsreglar. Eg er no gjort merksam på at nokre av dei som søkte om kontantstøtte før 1. februar i år, først fekk vedtak frå Nav med informasjon om forslaget til lovendring 1. mars eller seinare, og at dei ikkje fekk direkte informasjon frå Nav utover dette. Det kan derfor vere nokre som ikkje har fått med seg korleis lovendringa i kontantstøtte kunne påverke dei før fristen for hovudopptaket til barnehage, som er 1. mars. Eg ser no at dette kan ha sett foreldre i ein vanskeleg situasjon.
Eg må komme nærmare tilbake til innrettinga av ei etterbetalingsordning. Ei slik ordning har budsjettmessige konsekvensar og eg vil fremje innspel om saka til nysalderinga, og eventuelle etterbetalingar vil først kunne skje i desember.
Ei etterbetalingsordning må avgrensast til dei som søkte kontantstøtte før 1.februar, men som ikkje fekk svar før etter 1.mars og som ikkje har barn i barnehage. Opplysingar frå AVdir viser at ein del av dei som kan vere påverka er EØS-borgarar som ikkje bur i Noreg, og som uansett ikkje vil ha hatt behov for å innrette seg endringa ved å søke om barnehageplass.