Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:858 (2022-2023)
Innlevert: 03.01.2023
Sendt: 03.01.2023
Besvart: 10.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Ville det vært mulig med full testkjøring på Follobanen, og når det ikke er samsvar mellom leverandøren av togsett til testkjøring, Vy, Bane Nor og statsrådens svar på dette, er kommunikasjonen god nok mellom etatene og mellom statsråden og etatene?

Begrunnelse

Bane Nor mener det var umulig å teste strekningen med samme togtrafikk som den har i full drift. Det sa konserndirektør Stine Undrum i et intervju med Aftenposten i slutten av desember.
Samferdselsministeren sa på Politisk kvarter 2. januar at fullskala testing av Follobanen knapt nok ville vært mulig.
I normal drift er det på det meste seks avganger i timen i hver retning på Follobanen. Samtidig ble testkjøringen aldri gjort med mer enn én avgang i timen.
Vy sier «ikke mulig»-utsagnet til Bane Nor ikke handler om antall tog tilgjengelig eller for få tog til overs.
Kommunikasjonssjefen i Vy, sier i Aftenposten 2. januar at det ville vært uproblematisk for Vy å levere nok tog til å teste med tilsvarende trafikk som rutetabellen. Man må bare planlegge i litt god tid, ifølge kommunikasjonssjefen. Han tror de greit ville klart å levere en slik bestilling med to ukers frist. To måneders frist ville vært uproblematisk.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Sett i ettertid kan vi slå fast at testkjøringen i ukene før åpningen av Follobanen 11. desember ikke fanget opp svakhetene i returstrømsystemet som førte til at Follobanen nå er stengt. På den bakgrunn er det fullt forståelig at det stilles spørsmål ved om testkjøringen har vært godt nok planlagt og gjennomført.
Det er forståelig nok stor interesse fra Stortingets representanter for forløpet til stans i togtrafikken på Follobanene, og min oppfølging av saken. Jeg har derfor gitt en utførlig redegjørelse i svar på mitt svar på spørsmål fra representant André N. Skjelstad, nr. 844, og viser til dette svaret også for herværende spørsmål.
Det er Bane NOR som infrastrukturforvalter som er ansvarlig for å spesifisere, dimensjonere og teste nye anlegg i henhold til lov- og forskriftskrav og eget teknisk regelverk. Jeg forventer ytterligere informasjon om hvordan dette er ivaretatt i redegjørelsen jeg har bedt om innen 16. januar. I tillegg vil problemstillingen omfattes av den eksterne gjennomgangen av hendelsesforløpet i forkant av stengingen, ikke minst for å få klarlagt årsaksforhold og trekke nødvendig lærdom for hindre at dette skjer igjen.
I mellomtiden forventer jeg et godt samarbeid og god kommunikasjon mellom Jernbanedirektoratet, Bane NOR og Vy med tanke på håndteringen av det midlertidige togtilbudet, slik at ulempene for de reisende blir minst mulig.