Skriftlig spørsmål fra Marie Sneve Martinussen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:924 (2021-2022)
Innlevert: 14.01.2022
Sendt: 17.01.2022
Besvart: 20.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Marie Sneve Martinussen (R)

Spørsmål

Marie Sneve Martinussen (R): Hvorfor ønsker ikke statsråden å integrere Flytoget med annen persontrafikk på jernbanen på samme strekning for å styrke kapasiteten for pendlere, slik Jernbanedirektoratet tidligere har anbefalt?

Begrunnelse

Til bransjemediet Flysmart24.no uttalte statsråden forrige måned at det ikke var aktuelt for regjeringen å se på muligheten for en integrering av tilbudene til Flytoget og Vy nå. Statsråden ønsket at de skulle kjøre i konkurranse med hverandre også i fremtiden.
Til Flysmart24.no sier statsråden blant annet: «Først og fremst ser jeg det likevel slik at de to tilbudene supplerer hverandre og betjener ulike grupper reisende og ulike geografiske områder».
I 2019 anbefalte Jernbanedirektoratet at Flytogets tilbud ble integrert med den øvrige togtrafikken i Oslo-området.
I 2020 bestilte regjeringspartiene Ap og Sp, sammen med SV, en alternativ jernbanerapport for å få en «second opinion» til eksisterende planer for jernbanen. Også denne rapporten anbefalte å integrere Flytogets tilbud i det øvrige tilbudet. Alle tre partier uttalte seg positive til rapporten.
Det er spesielt strekningen Drammen-Oslo S som er relevant her. Flytoget fyller i dag opp Oslotunnelen med tre avganger i timen i hver retning, med tog ikke alle reisende har lov til å bruke. Dermed er ikke Flytogets tilbud bare et supplement, slik statsråden hevder, men noe som går på bekostning av tilbudet til pendlere og andre reisende.
Normalsituasjonen når hjemmekontor ikke påbudt eller tilrådet av myndighetene, er at pendlere ofte må stå over halvfulle flytog og i stedet bruke helt fulle lokaltog.
I Nasjonal transportplan er et nytt løp i Oslotunnelen blitt skjøvet langt inn i fremtiden. Den vil også ta mange år å bygge. Da er det nødvendig å se på andre måter å styrke togtilbudet i Oslo-området. Å integrere Flytoget med øvrig togtilbud er tilsynelatende en av de enkleste og rimeligste måtene å gjøre dette på.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er helt enig i at det er en utfordring med at kapasiteten i jernbanen på det sentrale Østlandet tidvis og strekningsvis er svært presset. Dette er en sentral problemstilling som vi arbeider med.
Jeg har ikke tatt endelig stilling til hvorvidt Flytoget AS skal integreres i det øvrige togtilbudet. Flytogets konsesjonsavtale med staten varer ut januar 2028. Som det kommer frem i artikkelen fra Flysmart24 mener jeg vi i et langsiktig perspektiv må se på hvordan man kan løse kapasitetsproblemene vi har på Østlandet. Samferdselsdepartementet arbeider nå med hvordan arbeidet med direktetildeling av togtilbudet som ikke konkurranseutsatt skal innrettes. Dette er spørsmål jeg vil vurdere i denne prosessen.