Skriftlig spørsmål fra Siri Gåsemyr Staalesen (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1403 (2017-2018)
Innlevert: 23.04.2018
Sendt: 23.04.2018
Besvart: 30.04.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Siri Gåsemyr Staalesen (A)

Spørsmål

Siri Gåsemyr Staalesen (A): Hvilke av forslagene fra Brochmann 2-utvalget har regjeringen fulgt opp, på hvilken måte er disse fulgt opp og hvilke forslag er ikke fulgt opp?

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Stortingsrepresentant Staalesen har bedt om et svar på hvilke av forslagene fra Brochmann 2-utvalget som har blitt fulgt opp, på hvilken måte disse er fulgt opp, og hvilke forslag som ikke er fulgt opp.
Brochmann 2-utvalgets innstilling, NOU 2017: 2, er et godt kunnskapsgrunnlag for videre politikkutvikling. Utvalgets analyse og forslag spenner over flere departementers ansvarsområder, hovedsakelig Arbeids- og sosialdepartementet og Kunnskapsdepartementet. Forslagene har også ulik karakter; noen er konkrete forslag til mindre endringer i eksisterende ordninger, mens andre er forslag til strukturelle endringer som krever grundig utredning og saksbehandling før eventuelle tiltak kan implementeres.
Det kan derfor per i dag ikke legge frem en fullstendig liste over hvilke av Brochmann 2-utvalgets forslag som er fulgt opp. Utvalgets perspektiver på de ulike politikkområdene, samt analysene som utvalget har foretatt, er imidlertid en viktig del av det kunnskapsgrunnlaget regjeringen baserer sin videre politikkutvikling på.
Regjeringen har fulgt opp flere av punktene i utvalgets forslag. Dette gjelder for eksempel:

• Det er i Prop. 45 L (2017-2018) foreslått å lovfeste plikt til opplæring for asylsøkere i mottak. Forslaget skal bidra til aktivisering og fremme integrering på sikt. Forslaget ligger til behandling i Stortinget.
• IMDi og Kompetanse Norge er i hhv. tildelingsbrev og oppdragsbrev for 2018 gitt i oppdrag å komme med forslag til rammeverk for moduler innenfor introduksjonsprogrammet.
• Det er i Prop. 45 L (2017-2018), jf. ovenfor, foreslått at arbeids- eller utdanningsrettede tiltak skal inngå i introduksjonsprogrammet som ett av minimumselementene.
• Som oppfølging av Meld. St 16 (2015-2016) er det igangsatt forsøk i en rekke kommuner med forberedende opplæring i moduler for voksne på grunnskolens nivå. Det er også utviklet særskilte forsøkslæreplaner. Personer med rett og plikt til å delta i enten introduksjonsprogrammet eller opplæring i norsk og samfunnskunnskap er omfattet av dette forsøket, og får dermed kompetanse samtidig som de lærer norsk.

Regjeringen jobber videre med å følge opp flere av utvalgets forslag, og det vil i tiden fremover bli lagt frem ytterligere forslag til tiltak som enten er direkte oppfølginger av de forslag utvalget presenterte i sin innstilling, eller som er basert på de perspektiver og analyser utvalget presenterte.
Videre er det grunn til å påpeke at en regjering som nedsetter et utvalg, ikke er forpliktet til å følge opp hvert enkelt forslag fra utvalgets innstilling. Offentlige utvalg nedsettes gjerne for å skaffe oversikt over komplekse problemstillinger som krever utredning av kompetente utvalgsmedlemmer. Utvalgene er uavhengige, og legger frem sine forslag basert på den analysen som er gjort. I implementeringen er det i tillegg andre hensyn som må tas i betraktning.