Statsråd Emilie Mehl [13:17:35 ] : Først vil jeg takke for
muligheten til å orientere om sentrale funn fra rapporten «NSMs
leie av Snarøyveien 36», som jeg fikk overlevert fredag 1. mars.
Rapporten ble levert til meg av utvalgets leder, tidligere sentralbanksjef
og finansråd Svein Gjedrem. Utvalget som har gått gjennom NSM-saken,
besto for øvrig av tidligere riksadvokat Tor-Aksel Busch og administrerende
direktør i Revisorforeningen Karen Kvalevåg.
Som Stortinget
er gjort kjent med i Prop. 34 S for 2023–2024 og i min redegjørelse
16. januar 2024, inngikk NSM i forbindelse med inngåelse av avtale
om leie av nye lokaler på Fornebu i Snarøyveien 36 ulovlige låneavtaler
på til sammen 200 mill. kr hos utleier av lokalene, Norwegian Property.
Som tidligere opplyst, avdekket Justis- og beredskapsdepartementet
den ulovlige låneavtalen da NSM oversendte den 7. november 2023.
Både jeg, departementet
og regjeringen har tatt dette på største alvor. Vi satte umiddelbart
i gang tiltak for å rydde opp. Ett av tiltakene var å raskt beslutte
at saken måtte gjennomgås av et uavhengig utvalg. Det var viktig å
få klarhet i omstendighetene knyttet til låneavtalen, styringen
av NSM, og hva vi kunne ha gjort annerledes i Justis- og beredskapsdepartementet.
Regjeringen satte
ned dette utvalget 15. desember 2023. Utvalget har jobbet raskt
og leverte rapporten innen fristen 1. mars. Jeg oversendte rapporten
til Stortinget samme dag som den ble mottatt, og samtidig ba jeg
Stortinget om å få holde en redegjørelse.
Da jeg orienterte
Stortinget om saken 16. januar i år, kunne jeg gi et overordnet
bilde basert på det vi visste på daværende tidspunkt. Gjennom utvalgets
rapport har vi nå et godt bilde, og jeg vil nå redegjøre for dette.
Rapporten inneholder
syv kapitler. I kapitlene 1–3 redegjør utvalget generelt om utredningsoppdraget,
om Nasjonal sikkerhetsmyndighet og om relevant regelverk i staten
om leiekontrakter. Utvalget har gitt en utfyllende beskrivelse av
hendelsesforløpet i kapittel 4 og gjør nærmere rede for leiekontrakten
med tilhørende låneavtaler i kapittel 5. Jeg vil bemerke at redegjørelsen jeg
ga i Stortinget den 16. januar, så langt vi kan se nå, samsvarer
med utvalgets framstilling i kapitlene 4 og 5.
Når det gjelder
lånet: Rapporten bekrefter at «reelt sett var det utvilsomt et lån».
Utvalget poengterer også at en slik låneavtale er annerledes enn
en avtale om investeringsleie, slik jeg også beskrev saken i min
redegjørelse for Stortinget 16. januar. Utvalget skriver at NSMs inngåelse
av låneavtalene var et brudd på Grunnloven § 75 d og et brudd på
Stortingets bevilgningsreglement § 6 første ledd. Utvalget skriver
også at NSM oversendte endelig leiekontrakt og låneavtaler til Justis-
og beredskapsdepartementet 1. november 2023, slik som jeg tidligere
har opplyst for Stortinget. Leiekontrakten ble underskrevet før
Justisdepartementet hadde behandlet saken ferdig. NSM brøt også
sin plikt til å opplyse Justisdepartementet til riktig tid om leiekontraktens
presise innhold, og senere om de sviktende økonomiske forutsetningene
for kontrakten.
Jeg vil bruke
hoveddelen av redegjørelsen til å belyse utvalgets vurderinger i
kapittel 6 og tilrådinger i kapittel 7, og komme inn på enkelte
andre deler av rapporten eller øvrige opplysninger der det er relevant.
Jeg var både i
tilknytning til framleggelsen av Prop. 34 S for 2023–2024 og i redegjørelsen
16. januar klar på at det fortsatt var uavklarte forhold i saken,
og at det var viktig å få opplyst alle relevante forhold. Vi har nå
fått en systematisk gjennomgang som kan danne grunnlag for ytterligere
tiltak i NSM, i mitt departement og i andre departement. Rapporten
er også et bidrag til å skape ro rundt NSMs virksomhet og det viktige
faglige arbeidet de gjør for å trygge befolkningen og landet.
Jeg vil gå over
til utvalgets funn, før jeg kommer inn på deres tilrådinger.
Utvalget har en
detaljert gjennomgang av hendelsesforløpet i saken, helt fra ansvaret
for NSM ble overført fra Forsvarsdepartementet til Justis- og beredskapsdepartementet
i 2019, til Prop. 34 S for 2023–2024 ble lagt fram. Utvalgets leder
pekte ved framleggelsen på at feil på feil ble gjort. Det er vanskelig
å slå fast ett bestemt tidspunkt hvor det gikk galt, slik jeg ser
det, nettopp fordi det har oppstått følgefeil av beslutninger som
skriver seg tilbake i tid. Utvalget peker på at ting kunne vært gjort
annerledes helt siden 2019. I 2019 ble det gjort noen endringer
i det konstitusjonelle ansvaret knyttet til NSM, da Norge fikk sin
første samfunnssikkerhetsminister. Dette kommer jeg nærmere tilbake
til.
Min vurdering
er at det er viktig og riktig å være klar på at flere sider ved
denne saken kunne vært håndtert på en annen måte, også i perioden
etter at jeg tiltrådte som statsråd. Departementet kunne etterspurt
mer informasjon på ulike tidspunkt. Samtidig har også utvalgets
leder ved framleggelsen påpekt at NSM tilbakeholdt informasjon:
«NSM brøt sin plikt til å opplyse
JD til riktig tid om leiekontraktens presise innhold og senere om de
sviktende økonomiske forutsetningene for kontrakten.»
Som jeg vil komme
tilbake til, er det sentralt for meg og regjeringen å iverksette
tiltak for å forebygge at noe slikt kan skje igjen.
Jeg vil nå gå
nærmere inn på de ulike vurderingene og tilrådingene fra utvalget.
I tråd med rapporten begynner jeg med å orientere om det som knytter
seg til NSM. Utvalget peker på 14 momenter knyttet til NSM:
NSM
tok opp lån på inntil 200 mill. kr fra utleier. NSM har ikke adgang
til å låne.
NSM
hadde heller ikke dekning i de gjeldende budsjetter for de samlede
leie- og lånekostnadene de påtok seg, slik regelverket sier det
skal være.
Leiekontrakten
ble underskrevet før Justis- og beredskapsdepartementet hadde behandlet
saken ferdig.
NSM
brøt sin plikt til å opplyse til riktig tid Justis- og beredskapsdepartementet
om leiekontraktens presise innhold og om de sviktende økonomiske
forutsetningene for kontrakten.
Beslutningsgrunnlaget
i NSM var verken fullstendig eller korrekt og heller ikke kvalitetssikret
eller forstått på ledernivå.
Bygge-
og leiesaksinstruksen, som sier at før avtalen inngås, skal alle
relevante forhold være avklart og vurdert, ble brutt.
Leiekontrakten
ble undertegnet før vedlegget med tilleggsavtalen om særtilpasninger,
lån og investeringer var utarbeidet.
Det
var også øvrig svikt i saksbehandlingen i NSM ved inngåelse av leie-
og lånekontrakten.
NSM
brukte ikke Statsbygg som rådgiver, slik de har plikt til.
Lånet
er delvis brukt til å finansiere investeringer som NSM har bedt
om bevilgninger til, altså satsingsforslag. De har ikke avventet
og forholdt seg til regjeringens og Stortingets prioriteringer.
NSMs
årsregnskap for 2022 gir ikke et dekkende bilde, og regnskapsføring
for 2023 må være i tråd med økonomiregelverket.
Det
ble lagt vekt på å skape ett NSM, men visjonen ble ikke fulgt opp
med en plan eller prosjekt for å utvikle organisasjonen.
Samlingen
av NSM var ikke tilstrekkelig forankret i egen organisasjon.
Flyttingen
var ikke tilstrekkelig forankret i de to styrende departementene.
Utvalgets rapport
fastslår at det ikke er tvil om at ledelsen i NSM bærer ansvaret
for låneopptaket og den økonomiske situasjonen de kom i. «De var
arkitektene bak det hele», skriver utvalget. Jeg siterer:
«Utvalget bemerker at ved undertegnelse
av leiekontrakten diskuterte ledelsen bare risikoen for direktøren
ved å undertegne før JD hadde gitt klarsignal, og ikke risikoen
ved de økonomiske forutsetningene og selve låneavtalen. Dette er
det vanskelig å forstå.»
Og videre:
«I flere av saksframleggene om flyttingen
har flytteprosjektet og administrasjonen i NSM påpekt risiko. Ledelsen
har likevel gått videre og økt ambisjonen underveis i prosessen.»
Utvalget kommer
deretter inn på forhold i Justis- og beredskapsdepartementet. Som
tidligere sagt plasserer utvalget ansvaret for låneopptaket og den
økonomiske situasjonen de kom i, hos ledelsen i NSM. Under Justis- og
beredskapsdepartementet skriver utvalget at Justisdepartementet
«vil normalt legge til grunn at underliggende virksomheter lojalt
følger lover og regler og lar tilflyte departementet relevant og
riktig informasjon til rett tid». Men videre:
«Det er likevel grunn til å påpeke
ulike forhold ved departementets saksbehandling og den nærmere dialog
med NSM i den aktuelle saken.»
Utvalget trekker
deretter fram fem forhold:
Justisdepartementet
burde ha satt seg bedre inn i den økonomiske og administrative styringen
i NSM ved overføringen fra Forsvarsdepartementet i 2019, og forberedt
lederskiftet i 2021 bedre.
Justisdepartementet
burde satt seg godt inn i hvilken rådgivning Statsbygg gir i hele
prosessen med å inngå leiekontrakter, og fulgt opp kravet fra mars 2020
om at Statsbygg skal bli brukt som rådgiver ved inngåelse av alle
leiekontrakter med verdi over 30 mill. kr.
Justisdepartementet
kunne bidratt til fortgang i saksbehandlingen i NSM i 2021 og fulgt
opp saken i de faste etatsstyringsmøtene med NSM.
Justisdepartementet
burde fulgt bedre opp sitt eget oppdragsbrev av oktober 2020 og
bedt om og vurdert leiekontrakten.
Justisdepartementet
burde ha søkt mer kunnskap om kostnadene ved nytt bygg.
Til punkt 1: Når
det gjelder overføringen av det administrative ansvaret fra Forsvarsdepartementet
til Justis- og beredskapsdepartementet, skjedde dette i statsråd
22. januar 2019, samtidig med etableringen av en ny post som samfunnssikkerhetsminister
i Justis- og beredskapsdepartementet i Erna Solbergs regjering.
I «Offisielt fra statsråd» går det fram at Ingvil Smines Tybring-Gjedde
fra Fremskrittspartiet utnevnes til statsråd og overtar det administrative
ansvaret for Nasjonal sikkerhetsmyndighet fra Forsvarsdepartementet.
Utvalget skriver at:
«Overføringen av det administrative
ansvaret for NSM kom overraskende på både administrasjonen i de
to departementene og direktoratet.»
Utvalget skriver
også at:
«(…) JD burde skaffet seg bedre
kjennskap til organisasjonens faglige og administrative kompetanse
og kapasitet da de fikk ansvaret for virksomheten.»
Hvilke vurderinger
som ble gjort før, under og etter denne endringen, og hva som er
bakgrunnen for dette, kjenner jeg ikke til.
Når det gjelder
lederskiftet i NSM i 2021, skriver utvalget at Justisdepartementet
kunne ha forsikret seg om, eventuelt ved egen opplæring, at ny leder
var rustet til å styre virksomheten løpende, herunder å kontrollere NSMs
økonomi. Ny direktør i NSM ble utnevnt 12. februar 2021 under Monica
Mæland som justis- og beredskapsminister, etter at Fremskrittspartiet
hadde gått ut av regjering og samfunnssikkerhetsministerposten ble
lagt ned. Jeg har heller ikke forutsetninger for å kjenne til vurderingene
rundt dette eller oppfølgingen av det i etterkant.
Jeg velger å redegjøre
for punktene 2, 3 og 4 samlet.
Utvalget skriver
at hvis NSM hadde brukt Statsbygg som rådgiver og fulgt deres tilhørende
retningslinjer, slik de var pålagt, ville opptak av lån ikke kunne
skjedd og andre feil vært unngått. Jeg vil sørge for at mitt departement
følger opp at Statsbygg benyttes som rådgiver i det videre.
Jeg merker meg
også at utvalget skriver at styringsdokumentene fra Justis- og beredskapsdepartementet til
NSM i det vesentlige er tydelige og, så langt utvalget har vurdert,
i tråd med gjeldende regelverk i staten. Videre skriver de at oppdragsbrevet
i oktober 2020 til NSM om utredning av framtidig arealbehov var
klart og tydelig. Her vil jeg gjøre Stortinget oppmerksom på at NSM
i det nevnte oppdragsbrevet fra Justis- og beredskapsdepartementet
i oktober 2020 får et klart styringssignal om å benytte Statsbygg
eller Forsvarsbygg i prosessen. Departementet ser i ettertid at
vi burde fulgt opp dette tettere.
Justis- og beredskapsdepartementet
la til grunn at NSM innhentet bistand fra Statsbygg som pålagt,
og som NSM beskrev i brev til Justis- og beredskapsdepartementet
av 18. november 2021. Videre la vi til grunn at NSM ville følge
de eventuelle anbefalingene som Statsbygg kom med. I denne forbindelse
viser vi til utvalgets omtale av at NSM tilbakeholdt informasjon.
Jeg vil påpeke at dette i seg selv er uakseptabelt og bidro til
at styringsdialogen ble krevende. Departementet deler for øvrig
utvalgets vurdering om at dette uansett burde vært tydeligere løftet
i etatsstyringsmøtene.
Når det gjelder
punkt 5, om kostnadene ved nytt bygg, og den betydelige veksten
i antall ansatte som NSM gjennomførte uten budsjettmessig dekning,
fastslår utvalget at dette var preget av direktoratets egen vurdering
og vektlegging av de sikkerhetspolitiske utfordringene, og en tro
på at bevilgningene ville måtte bli økt ytterligere. Utvalget fastslår
at departementet burde stilt flere kritiske spørsmål, både til kostnadene
ved nytt bygg og vekst i antall ansatte.
Jeg registrerer
at utvalget også viser til at departementet i en e-post datert 21. mars
2022, i forbindelse med arbeidet med den såkalte Ukraina-proposisjonen, tok
et tydelig forbehold og ba NSM planlegge ut fra 2022-rammen. I ettertid
ser vi at dette er forhold departementet likevel burde ha fulgt
bedre opp. Samtidig er det i styringsdialogen med NSM lagt til grunn
at virksomheten, som andre, følger Stortingets bevilgningsreglement,
herunder at utgiftene ikke overskrider gjeldende rammer. På bakgrunn
av regnskapstallene, som viser forbruk i forhold til budsjett, var
det ingen signaler som tydet på at det ikke var god nok internkontroll
i NSM i perioden fra virksomheten ble overført til Justis- og beredskapsdepartementet,
og fram til da.
Digitaliserings-
og forvaltningsdepartementet og Statsbygg er også omtalt i rapporten.
Når det gjelder Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets ansvarsområde,
har utvalget følgende vurderinger om endringer i statens bygge-
og leiestrategi:
Benytt
formålsbygg når staten har et sikkert, langsiktig og stort arealbehov,
og også når det kreves særskilte sikkerhetsbehov som utløser store
investeringer.
Når
et leiebygg må tilpasses på grunn av sikkerhet med videre med en
stor investering, bør investeringer finansieres direkte gjennom
bevilgning og ikke gjennom framtidig leie.
Ordningen
for brukerfinansierte prosjekter (kurantordningen) i statsbudsjettet
bør endres slik at den kan finansiere større tilpasninger i leiebygg,
og rammen i den årlige investeringsfullmakten fra Stortinget for
ordningen settes noe opp.
Bygge-
og leiesaksinstruksen, som blir vedtatt ved kongelig resolusjon,
bør inkludere at Statsbygg skal brukes som rådgiver ved inngåelse
av større leiekontrakter, og at deres retningslinjer for leiekontrakter
skal følges av alle statlige virksomheter.
Utvalget kommer
også med en vurdering til Finansdepartementet. Finansdepartementet
bør tydeliggjøre vilkår for fullmakten om å inngå leieavtaler utover
budsjettåret.
Utvalgets rapport
er oversendt til de nevnte departementene, og jeg har hatt dialog
med finansministeren og digitaliserings- og forvaltningsministeren,
som vil gå inn og vurdere anbefalingene fra utvalget på sine områder.
Utvalget kommer
med syv konkrete tilrådinger. Jeg vil nå gå gjennom dem og si noe
om hvordan de følges opp.
Det første punktet
er: «NSM må gjennomgå styrings- og forvaltningspraksis». Det er
beskikket en midlertidig direktør i NSM for en periode på seks måneder. Direktøren
tiltrådte 2. januar i år. Jeg vil understreke at Justis- og beredskapsdepartementets
oppfatning er at NSM leverer godt på det samfunnsoppdraget de har.
Det er viktig for Norge at de fortsatt kan ivareta sikkerhetsarbeid
på en god måte. Derfor var det viktig for regjeringen raskt å få
på plass en midlertidig direktør i NSM. Ny midlertidig direktør
har satt inn nødvendige tiltak for å sikre god økonomistyring og
internkontroll i virksomheten, samtidig som NSMs samfunnsoppdrag
ivaretas. Utvalget viser også til at dette arbeidet er i gang. Jeg
vil også forsikre Stortinget om at den nye direktøren i NSM har startet
oppfølgingen av utvalgets rapport. Rapporten vil inngå som en del
av styringsdialogen framover.
Forsvarsdepartementet
og Justis- og beredskapsdepartementet har gjennomgått alle husleieavtaler
inngått av NSM de siste ti årene. Det er ikke avdekket leieavtaler
med opsjoner på lån tilsvarende leie- og låneavtalene tilknyttet
Snarøyveien 36.
Utvalget tilrår
videre, i punkt 2: «JD bør så snart som mulig få vurdert de administrative
og økonomiske funksjonene i NSM, og herunder fullmakter ute i organisasjonen
til å pådra utgifter». I tildelingsbrev til NSM for 2024 er budsjettfullmaktene
inndratt, og NSM må nå søke Justis- og beredskapsdepartementet om
å benytte seg av disse i hvert enkelt tilfelle.
Utvalgets tilråding
i punkt 3 er: «JD bør vurdere en ekstern gjennomgang av NSM». Utvalget
utdyper dette med også å vise til at Justis- og beredskapsdepartementet
ikke fikk nøye vurdert NSMs samlede virksomhet og organisasjon i
2019. Utvalget tilrår en ekstern gjennomgang av denne viktige samfunnsinstitusjonen
og «hvor godt den fungerer», som de skriver. Jeg vil sørge for at
det gjennomføres en gjennomgang av NSMs samlede virksomhet og organisasjon,
og jeg vil følge utvalgets råd om at denne gjennomgangen skal være
ekstern.
NSM har over tid
fått tilført mange nye oppgaver, noe som gjenspeiles i en virksomhet
som har vokst, og som er lokalisert flere steder. NSM har et svært
viktig samfunnsoppdrag som er forsterket i den krevende sikkerhetspolitiske
situasjonen vi er i.
Utvalget tilrår
i punkt 4: «Det bør vurderes om NSM bør nevnes i sikkerhetsloven».
Jeg vil i forbindelse med den eksterne gjennomgangen vurdere utvalgets
forslag om at NSM bør nevnes i sikkerhetsloven, eller om det er hensiktsmessig
å opprettholde dagens betegnelse «sikkerhetsmyndigheten».
I punkt 5 tilrår
utvalget: «Budsjettstyring gjennom årlige budsjetter. Unngå kontinuerlige
budsjettprosesser om tillegg gjennom året». Dette vil jeg også ta
med meg i det videre arbeidet framover.
Og i punkt 6:
«FIN bør tydeliggjøre vilkår for fullmakten om å inngå leieavtaler
utover budsjettåret». Som jeg opplyste tidligere, har jeg hatt dialog
med finansministeren, som vil gå inn i anbefalingene og tilrådingene
fra utvalget på sine områder.
Punkt 7 gjelder
statens bygge- og leiestrategi, og som opplyst har jeg også hatt
dialog med digitaliserings- og forvaltningsministeren, som vil gå
inn og vurdere anbefalingene og tilrådingene fra utvalget på sine
områder.
I Prop. 34 S for
2023–2024 ble det redegjort for tiltak som skulle igangsettes. Alle
disse er enten fulgt opp eller i prosess. Jeg varslet Stortinget
i Prop. 34 S for 2023–2024 at Justis- og beredskapsdepartementet
vil gjennomgå egne rutiner innenfor økonomi- og etatsstyringen av NSM,
herunder hvilke rutiner departementet har for behandling av leiesaker.
Utvalget har understreket viktigheten av at leiesaken har avdekket
svakheter i de administrative og økonomiske funksjonene i NSM, herunder fullmaktsstrukturen.
Utvalget konstaterer at dette arbeidet er i gang, og tilrår at Justisdepartementet
raskt følger opp arbeidet.
NSM følges tett
opp av Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet
gjennom månedlige styringsmøter med fokus på økonomistyring og internkontroll.
NSM-saken viser
at det er behov for å sikre høy oppmerksomhet om økonomi- og etatsstyringen
i departementet. Jeg har derfor besluttet at departementets arbeid
for å sikre enhetlig og kvalitetssikrede etatsstyrings- og budsjettprosesser
mellom departementet og de underliggende etatene, eller tilknyttede
etatene, skal styrkes.
Beskikkelsen av
midlertidig direktør er i påvente av kunngjøring og tiltredelse
av en ny fast direktør i NSM. Departementet har påbegynt arbeidet
med dette, og stillingen er nå utlyst. I ansettelsen av en ny, fast
direktør for NSM vil departementet vektlegge kompetanse og egnede
egenskaper for å kunne styre virksomheten økonomisk og administrativt,
i tillegg til å bidra til faglig utvikling.
Jeg vil til slutt
si noe om status for økonomisituasjonen i NSM.
Det framkommer
av utvalgets rapport at NSM tok opp lån for å finansiere investeringer
som de ikke hadde budsjettmessig dekning for. Dette lånet innfris,
jf. Prop. 34 S for 2023–2024 og Innst. 150 S for 2023–2024, i tråd
med Stortingets vedtak.
Den 21. desember
2023 gjennomførte NSM en innbetaling av utestående lånebeløp på
147,2 mill. kr, inkludert renter, til långiver. Fakturaer eller
endelige forpliktelser som ikke var forfalt, men som utvilsomt ville inngått
i lånet med utleier, betales fortløpende i 2024 og dekkes av ubrukt
bevilgning som er overført fra 2023 til 2024. NSM har forpliktet
hele summen på 200 mill. kr, og virksomheten sørger for at forpliktelsene
blir innfridd.
Det framkommer
også i rapporten at NSM har pådratt seg driftsutgifter som binder
opp budsjettet for 2024. Som jeg har vært inne på, har rapporten
avdekket store svakheter ved økonomistyringen i NSM etter lederskiftet
i 2021, noe som gjorde særlig utslag etter Ukraina-proposisjonen,
Prop. 78 S for 2021–2022.
Da det ulovlige
lånet ble avdekket, hadde Justis- og beredskapsdepartementet allerede
hatt forsterket økonomioppfølging av NSM fra juni 2023. Det ble
gjennomført månedlige etatsstyringsmøter med fokus på økonomi- og
internkontroll, med sikte på iverksettelse av tiltak for å oppnå
budsjettbalanse i 2023. Bevilgningen til NSM ble økt med 20 mill. kr
i forbindelse med nysalderingen av 2023-budsjettet for å unngå et
uhjemlet forbruk. Stortinget ble i Prop. 19 S for 2023–2024 informert om
at NSM hadde et svært høyt aktivitetsnivå i 2023, bl.a. som følge
av krigen i Ukraina og gjennomføring av tiltak i Ukraina-proposisjonen.
I tillegg ble det pekt på at den sikkerhetspolitiske situasjonen
hadde ført til økt etterspørsel etter kapasiteten og tjenestene
til NSM. Dette førte til at NSM i 2023 hadde et høyere aktivitetsnivå
enn det budsjettet ga rom for, uten at virksomheten klarte å redusere
utgiftene. Utvalget påpeker at Ukraina-proposisjonen utløste en
stor oppbemanning i NSM. Tildelingen ga rom for om lag 35 nye stillinger, men
det framkommer av utvalgets rapport at i et ledermøte i NSM ble
det vurdert å øke antallet ut over dette. Resultatet ble etter hvert
rundt 90 nye stillinger.
Mitt departement
og Forsvarsdepartementet er også i gang med å gjennomgå budsjettutviklingen
i NSM, herunder stillingsveksten. Utvalgslederen la som nevnt vekt
på et hendelsesforløp tilbake til 2019, og at flere feil har blitt
gjort. Jeg ser det som nødvendig å se på utviklingen over tid, bl.a.
som følge av den oppgaveveksten NSM har hatt, som jeg påpekte tidligere
i innlegget, og jeg vil komme tilbake til Stortinget ved nødvendighet
om budsjettsituasjonen knyttet til de ordinære budsjettprosessene.
Til slutt vil
jeg si at det er viktig å legge til rette for at de ansatte i NSM
fortsatt skal levere bra på det svært viktige samfunnsoppdraget
de har. NSM har en helt sentral rolle i det forebyggende arbeidet.
NSM skal få fortsette å fokusere på sitt svært viktige faglige arbeid
med å beskytte våre nasjonale sikkerhetsinteresser. Med denne rapporten
har vi fått klarlagt saken på en god måte og fått et godt grunnlag
for videre oppfølging.