Utenriksminister Ine M. Eriksen Søreide [10:01:55 ] : For 69
år siden i dag la Frankrikes utenriksminister Robert Schuman fram
ideen om å opprette et europeisk kull- og stålfelleskap. Kimen til
dagens EU var sådd.
Målet med å legge
den franske og tyske kull- og stålproduksjonen under en felles myndighet
var å gjøre krig mellom europeiske naboer ikke bare utenkelig, men også
umulig.
I perioden 1870-1945
utkjempet Tyskland og Frankrike tre kriger. I dag er krig mellom
disse to landene ikke mulig å forestille seg.
Til minne om Schuman-erklæringen
ble dagen i dag til Europadagen.
EU har spilt en
sentral rolle i å fremme fred og stabilitet i Europa. Derfor passer
det godt å minne om at nettopp ønsket om fred og samarbeid mellom
naboer var utgangspunktet for europeisk integrasjon.
Blant EUs medlemsland
finner vi våre nærmeste likesinnede og samarbeidspartnere. EU er
vår viktigste partner i å forsvare forpliktende internasjonalt samarbeid.
Reisverket i Norges
tilknytning til EU er EØS-avtalen, men EU er mer enn økonomisk integrasjon,
og samarbeidet med EU går utover det indre marked og de fire friheter.
Sammen med lederne
for de 30 andre EØS-landene feiret statsministeren 25-årsjubileet
for EØS-avtalen 22. mars. President for Det europeiske råd, Donald
Tusk, understreket i sin tale at EØS-avtalen er et partnerskap der alle
bidrar og alle får igjen.
Gjennom de 25 årene
siden avtalen trådte i kraft, har vi opplevd en nærmest sammenhengende
opptur for norsk økonomi. Norge har hatt en kraftig velferdsutvikling.
Full adgang til det desidert største markedet for norsk næringsliv
gjennom et felles regelverk har vært en forutsetning. Det samme
gjelder tilgang på kvalifisert arbeidskraft fra hele EØS-området.
Vi skal fortsette
å bidra. Vår felles framtidige velferd er avhengig av Europas store
konkurransekraft. Vi må legge til rette for å skape vekst og sysselsetting.
Vi må sikre de gode europeiske løsningene på de utfordringene som
våre og EUs innbyggere står overfor, som klimaendring og migrasjon,
men også sosial inkludering og ulikhet. Det er spesielt viktig i
en urolig tid der nasjonalisme og proteksjonisme vinner terreng.
EØS-avtalen er
også mye mer enn markedsadgang for næringslivet og mer enn selv
de mest avanserte frihandelsavtalene. At man kan studere og jobbe
i et annet europeisk land, kan virke som en selvfølge i dag. Det
er imidlertid langt fra noen selvfølge, men et resultat av tverrpolitiske
veivalg og muliggjort av EØS-avtalen. Den eneste andre tilknytningsformen
som ville gitt oss minst like gode muligheter som EØS, er fullt
medlemskap i EU.
Brexit har vist
at det å plukke fordelene i det indre marked og ikke ta del i pliktene
ikke er mulig. En mindre forpliktende samarbeidsordning med EU vil
derfor også gi oss færre rettigheter. Ingen utredning om alternativer til
EØS-avtalen, som enkelte partier har foreslått, vil kunne gi oss
noe sikkert svar på hvilke alternativer som fins. De spørsmålene
kan bare løses i reelle forhandlinger med EU som motpart.
Det er snart tre
år siden Storbritannia i en folkeavstemning stemte for å forlate
EU. Avtalen som skal sørge for at dette skjer på en ryddig måte,
har blitt nedstemt tre ganger i det britiske Underhuset.
I april ble brexit
utsatt, potensielt så lenge som til 31. oktober. Inntil videre forblir
Storbritannia EU-medlem og forbereder seg nå på å gjennomføre valg
til Europaparlamentet om to uker. Hvis det blir flertall for utmeldingsavtalen
i Underhuset, kan Storbritannia forlate EU på en ryddig måte også
før 31. oktober. I motsatt tilfelle kan man få en brexit uten en
utmeldingsavtale, en såkalt «no deal».
Det er altså i
dag ikke mulig å være sikker på når Storbritannia vil forlate EU.
Vi vet heller ikke om de vil forlate EU med eller uten en avtale.
Denne usikkerheten er utfordrende for alle, også for Norge. Vi må
være forberedt på flere potensielle utfall, og det er vi.
Siden forrige
redegjørelse har mye falt på plass på norsk side. Hvis utmeldingsavtalen
godkjennes, er vi beredt med en egen avtale mellom EØS/EFTA-statene
og Storbritannia som speiler utmeldingsavtalen. Denne avtalen betyr
bl.a. at nordmenn med rettigheter i Storbritannia etter EØS-avtalen
på tidspunktet for uttreden vil få disse rettighetene videreført.
Det samme vil gjelde for briter i Norge. Denne avtalen vil kunne
signeres så snart EU og Storbritannia har signert sin avtale.
Vi har også forberedt
oss på at Storbritannia forlater EU uten en avtale. Vi signerte
i april en avtale som betyr at briter som i dag bor i Norge, og
nordmenn som i dag bor i Storbritannia, kan bli boende der, selv
om Storbritannia skulle komme til å forlate EU uten en avtale.
Vi har også signert
en avtale mellom Norge, Island og Storbritannia om varehandel. I
tillegg har vi funnet løsninger med Storbritannia på veitransport,
lufttransport og maritim transport. I hovedsak sikrer disse ordningene
at nåværende handel og relasjoner med Storbritannia kan videreføres
på eksisterende vilkår.
Forhandlingene
om fiskeriforvaltning har også vært vellykkede, men har ikke blitt
sluttført fordi fristen for brexit ble forlenget. Vi avventer derfor
signering av avtalen.
Vi har i tillegg
brukt forskriftsendringer for å forberede oss. Det gjelder bl.a.
på områder som verdipapirhandel, import av legemidler, yrkeskvalifikasjoner
og trygderettigheter.
EU har også foreslått
en rekke midlertidige beredskapsforordninger i tilfelle «no deal».
I de tilfellene hvor de er EØS-relevante, er de innlemmet i EØS-avtalen.
Vi har med andre ord kommet så langt vi kan i forberedelsene på
vår side, gitt den usikkerheten og uforutsigbarheten som fortsatt
råder.
Om to uker settes
valget til nytt europaparlament i gang. I flere land går ikke skillelinjene
primært langs tradisjonelle partiakser, men snarere mellom partier
som er for og mot EU. Det øker den politiske polariseringen – men
kanskje også engasjementet blant velgerne. At valgkampen skal bli
utsatt for desinformasjonskampanjer, er en bekymring, som vi har
sett ved flere nasjonale valg de siste årene.
Europaparlamentsvalget
består av 27 separate nasjonale valg, 28 med Storbritannia, som
går over flere dager og med flere hundre nasjonale politiske partier,
titusener av valglokaler og ca. 400 millioner stemmeberettigede.
Det kan gjøre europaparlamentsvalget til et særlig fristende mål
for aktører som ønsker å ødelegge demokratiske prosesser gjennom
manipulering og spredning av villedende informasjon.
Europaparlamentet
har gradvis økt sin betydning i EU. Da EØS-avtalen ble undertegnet
i 1992, hadde Europaparlamentet fortsatt bare en konsultativ rolle,
men da avtalen trådte i kraft i 1994, hadde parlamentet – gjennom
Maastricht-traktaten i 1993 – fått medbestemmelse sammen med Rådet
for regelverk for det indre marked.
Europaparlamentet
har med andre ord hatt en viktig rolle, helt siden EØS-avtalens
ikrafttredelse i 1994, i utformingen av EØS-relevant EU-regelverk.
I dag er Parlamentet
sidestilt med Rådet på de fleste områder der EU lager felles lovgivning.
Det har fortsatt en mer begrenset rolle på andre områder, f.eks.
utenriks- og sikkerhetspolitikk. EU-parlamentarikerne har imidlertid
vist at de kan påvirke den politiske agendaen i EU også når det
formelle mandatet er begrenset.
Det betyr at Parlamentet
er viktig for Norge også på områder utenfor rammen av EØS-samarbeidet.
Vi vil derfor jobbe så raskt som mulig med å etablere kontakt med
sentrale, nyvalgte europaparlamentarikere.
Det er også viktig
å etablere og pleie gode partipolitiske kanaler for samarbeid med
våre søsterpartier i Europaparlamentet. Sånn kan vi bedre både forstå
og bidra inn i viktige europeiske debatter som også berører Norge.
Derfor gjentar jeg min generelle oppfordring om at alle partier
på Stortinget bruker sine partipolitiske kanaler aktivt.
Europaparlamentsvalget
er også startskuddet for valget av ny kommisjonspresident etter
Jean Claude Juncker og utnevningen av et nytt kommissærkollegium.
Det skal også velges ny president for Det europeiske råd etter Donald
Tusk, ny høyrepresentant for EUs felles utenriks- og sikkerhetspolitikk
etter Federica Mogherini og ny sjef for Den europeiske sentralbanken
etter Mario Draghi.
Den nye kommisjonen
kommer til å presentere sine prioriteringer mot slutten av året.
Regjeringa vil jobbe aktivt for å synliggjøre norske interesser
overfor medlemmene av den nye kommisjonen, nye europaparlamentarikere
og resten av det påtroppende ledersjiktet i EU.
Et viktig hensyn
vil være å formidle hvor sentral deltakelsen i det indre marked
gjennom EØS er for Norge. Å formidle kunnskap om EØS-avtalen er
å hegne om samarbeidet.
For ett år siden
i dag la regjeringa fram sin strategi for samarbeidet med EU. Både
i strategien og i arbeidsprogrammet er vårt hovedbudskap at Norge
vil fortsette å bidra til et trygt, fritt og økonomisk sterkt Europa,
der landene tar felles ansvar for felles utfordringer.
Jeg håper den
nye kommisjonen vil videreføre og intensivere arbeidet med å fremme
respekt for rettsstatsprinsipper og de andre felles verdiene som
ligger til grunn for det europeiske samarbeidet.
Den nåværende
kommisjonen har initiert en såkalt artikkel 7-prosedyre mot Polen
for mulige brudd på EUs grunnleggende verdier. Europaparlamentet
har tatt tilsvarende initiativ overfor Ungarn.
Videre har Kommisjonen
foreslått en ny mekanisme i EUs nye langtidsbudsjett, som knytter
pengeoverføringer til etterlevelse av grunnleggende rettsstatsprinsipper.
Når nasjonale domstoler ikke er i stand til å sørge for riktig overholdelse
av EU-retten, f.eks. fordi de har for tette bånd til utøvende makt,
er også EUs indre marked truet. Forslaget innebærer at Kommisjonen
kan holde tilbake, redusere eller begrense overføringer til medlemsland
som ikke lever opp til rettsstatsprinsippene. Mekanismen er ikke
rettet mot noe spesielt land.
Norge støtter
EUs forsvar av rettsstaten. Respekt for rettsstatsprinsippene og
uavhengige domstoler er en forutsetning for demokrati og for den
enkeltes rettssikkerhet. Det er også en forutsetning for at det
indre marked og EØS skal fungere, og avgjørende for samarbeid om
justis- og politisaker.
Kjernen i det
europeiske samarbeidet som vi er en del av, er nettopp at vi har
tillit til hverandres rettsvesen og tillit til at alle respekterer
inngåtte forpliktelser.
Regjeringa vil
sammen med EU søke å påvirke regjeringer som vedtar lovreformer
og fatter andre vedtak som undergraver et uavhengig rettsvesen og
Den europeiske menneskerettskonvensjonen. Vi vil både jobbe bilateralt
og samarbeide med andre land, både nordiske naboer og EU, i relevante
fora som Europarådet, OSSE og nordiske samarbeidsarenaer for å holde
land ansvarlige for de forpliktelsene de har påtatt seg.
I tillegg skal
vi fortsatt være særlig oppmerksomme på sivilsamfunnets kår i Europa.
I flere land ser vi at myndighetene aktivt legger hindringer i veien
for arbeidet til ikke-statlige organisasjoner, samtidig som de innskrenker
ytringsfrihet og mediemangfold.
Gjennom EØS-midlene
bidrar Norge til å styrke det sivile samfunn og justissektoren i
mottakerlandene, i tråd med prinsippene om rettsstat, demokrati
og godt styresett.
Uavhengig forvaltning
av midlene til sivilt samfunn er et viktig prinsipp. Det er nå inngått
avtaler om hva midlene skal brukes til, med 14 av 15 mottakerland.
Vi forhandler fortsatt med Ungarn, hvor det gjenstår å komme til
enighet om forvaltningen av fondet til sivilt samfunn.
En sentral oppgave
for EUs nye ledere vil bli å videreutvikle det sikkerhets- og forsvarspolitiske
samarbeidet. Her har mye skjedd i EU bare de siste tre årene.
Utviklingen av
et europeisk forsvarsfond og et permanent strukturert forsvarssamarbeid
– PESCO – er to eksempler.
Det europeiske
forsvarsfondet skal etableres som en permanent ordning fra 2021.
Målet er å bidra til felles forsvarsforskning, utvikling og anskaffelse
av militære ressurser.
Norge deltar som
eneste ikke-medlem, gjennom EØS-avtalen, i fondets forsøksordning
for forsvarsforskning. Kongsberg Defence & Aerospace deltar
i det vinnende konsortiet fra 2018.
Kommisjonen har
foreslått at også det permanente fondet åpnes for EFTA-land som
er med i EØS. Forslaget behandles nå i EU som ledd i diskusjonene
om langtidsbudsjettet og vil være på agendaen under det finske EU-formannskapet
i høst.
Regjeringa jobber
overfor EUs institusjoner og medlemsland for å sikre Norge mulighet
til å delta i fondet på de vilkårene som er nedfelt i EØS-avtalen.
Det arbeidet viderefører vi med uforminsket styrke.
Norsk deltakelse
i forsvarsfondet vurderes å kunne bli viktig for norsk forsvar,
forsvarsforskning og forsvarsindustri. Samtidig vil en norsk deltakelse
gjennom EØS-avtalen være kostnadskrevende. Regjeringa har derfor
igangsatt en grundig analyse av sikkerhets- og forsvarspolitiske,
og samfunnsøkonomiske, aspekter knyttet til en eventuell norsk deltakelse.
Regjeringa følger
også utviklingen av EUs permanente strukturerte forsvarssamarbeid
– PESCO – tett. EU har besluttet at tredjeland unntaksvis vil kunne
delta i konkrete prosjekter, men de nærmere betingelsene for denne
deltakelsen er ikke besluttet.
Regjeringa jobber
med å identifisere prosjekter av særlig interesse for Norge, og
hvor vi kan bringe merverdi til samarbeidet som underbygger norske
interesser.
Krav til sikkerhet
i forbindelse med utbygging av 5G-mobilnett er i dag et sentralt
tema i Europa. 5G vil koble sammen millioner av sensorer i alt fra
fabrikker og vannkraftverk til autonome kjøretøy og husholdningsapparater.
Det gjør det enda viktigere å sikre seg mot sårbarhet enn ved forrige
generasjons mobilnett.
Oppmerksomheten
om 5G henger også sammen med spenningene i det handelspolitiske
forholdet mellom USA og Kina.
Det er stor konkurranse
blant de globale selskapene om hvem som vil være først ute med å
levere de nye nettverkene for tingenes internett.
Budskapet fra
USA har vært at utstyr fra kinesiske teknologiselskaper kan utgjøre
en sikkerhetsrisiko for europeiske nettverk. USA har også advart
land som Storbritannia og Tyskland om at inkludering av kinesisk
utstyr kan få konsekvenser for eksisterende sikkerhetspolitisk samarbeid.
EU-landene har
nærmet seg problematikken på ulike vis. Det er en nasjonal beslutning
om de f.eks. ønsker å ekskludere selskaper fra sine markeder, basert
på hensynet til nasjonal sikkerhet.
Samtidig ser vi
at EU nå utvikler en mer koordinert politikk. Kommisjonen har kunngjort
anbefalinger om en felleseuropeisk tilnærming til sikkerhetsutfordringer i
5G-nettverk.
Diskusjonene i
Brussel har så langt vært konsentrert om tiltak for å redusere sårbarheter
og bøte på identifiserte sikkerhetsrisikoer snarere enn totalforbud
mot utstyr fra bestemte aktører. Som følge av dette styrkes innsatsen
for å bedre gjennomføring av eksisterende EU-regler og nye EU-regler
om høyt felles sikkerhetsnivå i nettverks- og informasjonssystemer.
Dette kalles NIS-direktivet. NIS-direktivet ventes å tre i kraft
i EU i nær framtid og vil være EØS-relevant.
Sikkerhetsmekanismene
i EUs anskaffelsesregelverk og mekanismen for gransking av utenlandske
direkte investeringer er instrumenter som allerede fins, og som
kan styrke Europas motstandsdyktighet.
Vår egen nye sikkerhetslov
har også bestemmelser om investeringer og anskaffelser.
Nytt rammeverk
for sertifisering av sikkerhetsstandarder i IKT-produkter og -tjenester
vil også kunne redusere sårbarheter i kommunikasjonsnettverkene
for tingenes internett. Her vil utviklingen av en sertifiseringsordning
for 5G-utstyr i regi av EUs byrå for nettverks- og informasjonssikkerhet
kunne bli en viktig prioritet.
I det pågående
arbeidet med tydeliggjøring av krav til sikkerhet i våre egne mobilnett
er det viktig å følge de videre diskusjonene i EU tett.
Regjeringa vil
at Norge skal være en pådriver i det internasjonale klimaarbeidet.
Andre lands ambisjoner i klimapolitikken har stor betydning for
Norges mulighet til å nå våre mål.
Når en stor aktør
som EU skjerper sine mål, utløser det mer teknologiutvikling og
omstilling i næringslivet. Regjeringa vil jobbe for at EUs samlede
ambisjonsnivå øker til 55 pst., og vil melde inn et forsterket norsk
klimamål i tråd med EUs ambisjoner.
På klimaområdet
deler Norden de samme internasjonale målene, forpliktelsene og utfordringene.
Norden har de beste forutsetningene for å gjøre en forskjell – både
regionalt, i europeisk sammenheng og globalt.
I januar i år
møttes de nordiske stats- og miljøministrene til et nordisk klimatoppmøte
i Helsinki, og de ble enige om sammen å forsterke ambisjonene på
klimaområdet. Ambisjonen mot 2030 og 2050 er at Norden skal ta lederskap
gjennom effektivt regionalt klima- og miljøsamarbeid.
Med en avtale
om felles oppfyllelse av utslippsmålet for 2030 vil også EUs klimarammeverk
for utslipp som ikke er en del av kvotesystemet, gjelde for Norge.
Vi har fått gjennomslag for vår posisjon om at samarbeidet innlemmes
som et frivillig samarbeid i EØS-avtalens protokoll 31. Avtaleutkastet
er nå til behandling i EU.
Norge er del av
EUs indre energimarked gjennom EØS-avtalen. Som en integrert del
av det indre elektrisitetsmarkedet påvirkes vi også av EUs regelverksutforming
på feltet gjennom EØS-avtalen.
Her er det viktig
at vi fortsetter å ivareta det godt fungerende nordiske elmarkedet
sammen med våre nordiske naboland. Det er helt sentralt at vi sammen kan
spille inn posisjoner om framtidig markedsdesign, noe som allerede
har vært gjort i stor utstrekning.
Det er positivt
at tredje energimarkedspakke nå behandles på Island, sånn at regelverket
forhåpentligvis kan tre i kraft, og at vi får ensartede regler i
det nordiske elektrisitetsmarkedet. At gassmarkedet i Europa er
godt fungerende, er også viktig for norsk gassforsyning til EU/EØS-området.
Da Stortinget
behandlet saken om tredje energimarkedspakke våren 2018, kom det
klart fram at det nasjonale regelverket om konsesjoner til strømnett,
utenlandskabler og kraftverk fortsatt skal gjelde. Dette handler
om organiseringen av kraftmarkedet og krafthandel i eksisterende
infrastruktur, ikke om at det skal bygges nye kabler. Vi støtter
EUs ambisjon om å utvikle en ren og konkurransedyktig energisektor,
til lavest mulig kostnader.
Det er i vår felles
interesse å ha en positiv utvikling på dette området. Norge har
allerede ambisiøse mål når det gjelder fornybar energi. Vår fornybarandel
er nærmere 70 pst. God tilgang på fornybar energi gjør oss i stand
til å satse videre på elektrifisering av transportsektoren og andre
sektorer.
Norge har fulgt
prosessen knyttet til Ren energipakken tett. Vi har fortløpende
spilt inn norske synspunkter, særlig knyttet til det nye markedsregelverket.
EU har i tillegg
vedtatt nye regler om energieffektivisering, bygningsenergi og fornybar
energi. Det er også vedtatt en ny forordning om et styrings- og
rapporteringssystem for energiunionen. Vi vil nå vurdere det vedtatte
regelverket på ordinær måte i EØS-prosessen. Olje- og energidepartementet
har allerede gjennomført en høringsprosess.
Norge dekker omtrent
en fjerdedel av EUs gassbehov og er EUs nest største leverandør
etter Russland. Norsk gass vil fortsatt være en viktig del av EUs
energimiks, også på veien mot et lavutslippssamfunn.
Ved å erstatte
kull med gass vil man kunne få rask reduksjon i klimagassutslippene
og bedre luftkvalitet lokalt. Gass fungerer også godt sammen med
ikke-regulerbar produksjon som sol- og vindkraft.
De siste årene
har hydrogen fått økt oppmerksomhet i EU, og flere har pekt på muligheten
for å konvertere naturgass til hydrogen i kombinasjon med fangst
og lagring av CO2, såkalt CCS, som et tilnærmet utslippsfritt alternativ.
Det er også omtalt i EUs lavutslippsstrategi fram mot 2050.
Den siste spesialrapporten
fra FNs klimapanel viser at CCS vil være viktig for å redusere utslippene
i tråd med målet om å begrense global oppvarming til 1,5 grader.
Kommisjonen peker
også på denne teknologien som viktig hvis EU skal nå målet om netto
nullutslipp i 2050. Vi jobber målrettet for å få et tettere samarbeid med
både Norden og EU knyttet til videre utvikling av teknologier for
CCS.
ESA besluttet
20. mars 2019 ikke å åpne formell undersøkelse om den såkalte leterefusjonen
i petroleumsskatten. Leterefusjon er en integrert del av petroleumsbeskatningen
og innebærer at letekostnader behandles likt i petroleumsselskaper
i og utenfor skatteposisjon. Vedtaket betyr at ESA gir Norge medhold
i at leterefusjon ikke utgjør statsstøtte etter EØS-avtalen.
Migrasjonstrykket
mot Europa er redusert sammenliknet med toppårene 2015 og 2016 som
følge av felles europeiske tiltak. Antallet asylsøkere, irregulære grensepasseringer
og tap av menneskeliv under migrasjonsferden er imidlertid fortsatt
høyt.
Regjeringas politikk
for å møte dagens migrasjonsutfordringer berører hele migrasjonskjeden.
Gjennom vår satsing på helse, utdanning, jobbskaping og næringsliv
bidrar vi til å bedre folks muligheter til å få et bedre liv i sine
hjemland. Vi er også med på felles europeiske løsninger.
I EU-sammenheng
bidrar vi aktivt gjennom støtte til Frontex og EASO, European Asylum
Support Office, samt bidrag til EUs flergiverfond for Afrika, som
er det finansielle instrumentet under Valletta-handlingsplanen.
Gjennom EØS-midlene
bidrar vi også til å styrke asylbehandlingen og mottakskapasiteten
i Hellas, Bulgaria og Romania.
FN og EU prioriterer
å få sårbare migranter ut av Libya. Det arbeides med gjenbosetting
av flyktninger til tredjeland og retur av migranter som ikke har
behov for internasjonal beskyttelse, til sine opprinnelsesland. Norge
bidrar til å gjenbosette flyktninger som evakueres fra Libya. Norge
deltar også i dagens grense- og visumordning og i forhandlingene
knyttet til det nye finansielle instrumentet for grenser og visum.
Forslaget er Schengen-relevant og bindende for Norge og ligger an til
å innebære en tredobling av dagens kostnader. Formålet er å styrke
den ytre grensekontroll.
Globalt jobber
vi for utformingen av en oppfølgingsmekanisme av FNs migrasjonsplattform,
og våre innspill handler om ikke å bidra til å utvide fortolkningen
av teksten som ble vedtatt i desember i fjor.
La meg avslutningsvis
omtale noen aktuelle EØS-saker.
Fri bevegelse
av arbeidstakere er en sentral del av det europeiske samarbeidet.
Det er ikke til å komme forbi at et felles europeisk arbeidsmarked
også har skapt utfordringer. Dette tar regjeringa på stort alvor.
Forholdet mellom
EØS-reglene og norske arbeidslivsregler kan noen ganger skape både
engasjement og debatt. Likevel er EØS-reglene i sum et gode for
norsk arbeidsliv og har også ført til styrkede arbeidstakerrettigheter
på områder der vi ikke hadde tilsvarende nasjonalt regelverk før.
Eksempler på dette
er regelen om de ansattes rettigheter ved virksomhetsoverdragelser.
Andre eksempler er regler om skriftlig arbeidsavtale, masseoppsigelser, informasjon
og konsultasjon med arbeidstakere, arbeidsmiljøstandarder og likebehandlingsregler
for innleide arbeidstakere.
EØS-retten er
i det store og hele fleksibel og gir oss rom til å fastsette nasjonale
ordninger, bl.a. for å motvirke arbeidslivskriminalitet.
Også EU har den
senere tid tatt mange initiativ for å bidra til mer sosial likhet,
styrke arbeidstakerrettigheter og motvirke kriminalitet i arbeidslivet.
EU vedtok tidligere i år et nytt direktiv om tydelige og forutsigbare
arbeidsvilkår. Norge har allerede et omfattende lovverk som ivaretar
dette.
Det er positivt
at også EU prioriterer gode og rettferdige arbeidsforhold for den
enkelte arbeidstaker. Vi vurderer nå den videre oppfølgingen av
direktivet hos oss.
Det ligger også
an til at et europeisk arbeidsmarkedsbyrå etableres i løpet av 2019.
Det kan styrke samarbeidet om å ivareta arbeidstakernes rettigheter
og gjøre det enklere å bekjempe arbeidslivskriminalitet over landegrensene,
i samsvar med de innspill Norge har sendt EU. Regjeringa legger
vekt på å sikre gode muligheter for norsk deltakelse i de samarbeidsarenaene
som vil bli knyttet opp til det nye arbeidsmarkedsbyrået.
For at arbeidstakerne
skal kunne benytte seg av den frie bevegeligheten, er det en grunnleggende
forutsetning at de ikke mister sine trygderettigheter dersom de flytter
til eller tar arbeid i et annet medlemsland.
Trygderettighetene
koordineres ved hjelp av trygdeforordningene. Disse forordningene
revideres med jevne mellomrom, og EU-landene forhandler nå om et kompromiss.
Utgangspunktet
for koordineringen vil fortsatt være at en person som har rett til
trygdeytelser i en medlemsstat, ikke må tape sin rett ved å flytte
til en annen medlemsstat. Det er særlig på området for arbeidsledighetsytelser
at det er utfordrende å komme til enighet. Forslaget innebærer utvidet
adgang til eksport av arbeidsledighetsytelser sammenlignet med i
dag.
Forhandlingene
i EU har vært langvarige. Rådet avviste 29. mars et kompromissforslag
med Europaparlamentet. Parlamentet vedtok 19. april å utsette behandlingen
til i høst.
Den 28. juni i
fjor vedtok EU endringer i utsendingsdirektivet. Direktivet setter
rammer for hvilke norske regler om lønns- og arbeidsvilkår som kan
og skal gjøres gjeldende overfor utsendte arbeidstakere.
Det reviderte
direktivet innfører bl.a. et prinsipp om «lik lønn for likt arbeid
på samme sted». Målet er at utsendte arbeidstakere skal ha samme
vilkår som arbeidstakere i det landet arbeidet utføres.
Det er positivt
at EU tar sikte på mer likebehandling mellom utsendte og lokale
arbeidstakere når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår. Det vil bidra
til at konkurransen blir basert på kompetanse og innovasjon, ikke
bare på lønninger.
Etter regjeringas
syn er dette et steg i riktig retning, i retning av et mer integrert
og rettferdig indre marked. Det kan føre til mer likeverdige konkurransevilkår
mellom utenlandske og nasjonale virksomheter.
Det reviderte
utsendingsdirektivet klargjør også hvilke regler om reise, kost
og losji som skal gjelde for utsendte arbeidstakere. I oktober i
fjor vedtok Tariffnemnda enkelte endringer i de norske reglene på
dette området. Det framgår av vedtaket at Tariffnemnda har sett hen
til det reviderte utsendingsdirektivet.
På grunn av EØS-avtalen
kan norske finansforetak fritt etablere seg og tilby sine tjenester
i hele EØS-området, og europeiske foretak kan tilby tjenester i
Norge. Dette er positivt for norsk næringsliv og det norske finansmarkedet.
Det er derfor viktig at Finanstilsynet har bred og god kontakt med
finanstilsynene i resten av EØS-området.
Prinsippene for
EØS/EFTA-statenes tilknytning til de europeiske tilsynsbyråene for
bank-, forsikring og pensjons- og verdipapirvirksomhet ble etablert
i 2014. Finanstilsynet deltar fullt ut som medlem i tilsynsorganene,
men uten stemmerett. Vi har gode erfaringer med samarbeidet.
Det europeiske
råd og Europaparlamentet ble i mars enige om forslag fra Kommisjonen
til en revisjon av regelverket for finanstilsynsbyråene.
For Norge og de
andre EØS/EFTA-statene har det vært viktig å få fram at den balanserte
løsningen som EØS/EFTA-statene har i deltakelsen i de tre europeiske finanstilsynene,
må bevares. Det er derfor positivt at styringsstrukturen i tilsynsbyråene
videreføres i hovedtrekk ved revisjonen, og sånn at organet der
de nasjonale tilsynene er representert, fortsatt er øverste beslutningsorgan.
Enigheten om revisjonen
innebærer også at tilsynsmyndighetene får noe utvidet tilsynskompetanse,
bl.a. på hvitvaskingsområdet.
Det store etterslepet
av finansmarkedsrettsakter som er vedtatt av EU, men ikke innlemmet
i EØS-avtalen, har vært en utfordring for EØS-samarbeidet helt siden
etableringen av EUs finanstilsynsstruktur. I mars ble etterslepet
halvert, da EØS-komiteen innlemmet 155 rettsakter knyttet til bl.a
EUs kapitalkravsregelverk for banker og EUs verdipapirhandelsregelverk.
Siden september
2016, da tilsynsbyråforordningene ble innlemmet i EØS-avtalen, har
om lag 300 rettsakter på finansmarkedsområdet blitt tatt inn i EØS-avtalen.
Regjeringa er
opptatt av trafikksikkerhet og like konkurransevilkår i transportbransjen.
Det følger av Granavolden-plattformen at regjeringa vil jobbe aktivt mot
liberalisering av kabotasjeregelverket og for å redusere omfanget
av ulovlig kabotasje.
Kommisjonen la
i mai 2017 fram Mobilitetspakken med bl.a. forslag til nye regler
om godstransportkabotasje. Norge har alliert seg med Østerrike,
Belgia, Danmark, Frankrike, Hellas, Tyskland, Italia, Luxembourg, Sveits
og Sverige i sammenslutningen Road Alliance. Vi deler bekymringen
for at reglene om trafikksikkerhet og sosiale rettigheter og arbeidsvilkår
skal bli gjenstand for misbruk og svindel i det europeiske godstransportmarkedet.
Norge bruker Road
Alliance aktivt for å fremme norske synspunkter. Mobilitetspakken
har vært svært omstridt i EU-systemet.
Rådet og Europaparlamentet
har vedtatt sine interne posisjoner, men de må forhandle sammen
med Kommisjonen før nytt regelverk kan bli vedtatt. Det ligger an
til at det endelige vedtaket i EU først vil skje etter at nytt europaparlament
og ny europakommisjon er på plass.
I sin tale ved
markeringen av EØS-avtalens 25-årsjubileum oppsummerte rådspresident
Tusk hvorfor EØS-samarbeidet er så verdifullt: At 500 millioner
mennesker kan reise og flytte hvor de vil, jobbe, tjene penger, investere,
utdanne seg og forske i hele EØS-området, mens de samtidig beskyttes
av verdens sterkeste forbrukerrettigheter, arbeidstakerrettigheter
og miljølovgivning, er ikke en tilfeldighet.
Det er resultatet
av 70 år med pragmatisk samarbeid, politiske beslutninger og godt
naboskap. Og det er noe vi aldri må ta for gitt.
I dag møtes EU-landene
til toppmøte i Romania for å stake ut kursen for de neste fem årene.
Norge skal fortsette å bidra til et trygt, fritt og økonomisk sterkt
Europa. Vi gjør det ikke fordi vi må, men fordi det er det beste
for norske interesser.